prima donna Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Jeg skal til(bake) til lege for å ta blodprøver seinere i dag, som skal sjekkes for allergi, så jeg vil jo (forhåpentlig) få et svar snart, men in the mean time, kjenner noen igjen, eller har ideer om følgende: datteren min er 16 mnd. vi kom hjem til norge for 1,5 mnd siden etter 6 mnd i utlandet, dvs da vi dro spiste hun enda mest babymat + morsmelk. Hun er blitt en helt annen unge ila den siste mnd. Hun gråter masse - ofte 30 min-1 time i strekk uten at vi kan få trøstet henne. som en baby m kolikk . dette skjer både dag og natt. hun har vært mye syk m feber, snørr, hoste osv. + diare og veldig løs mage hele tiden. vi har brukt 12 egenmld for sykt barn på en mnd. hun er slapp og sint. mye irritabel, slår -mest på storesøster, og kaster ting rundt seg i sinne. Når hun får vondt og har gråtetokter skaller hun hodet i gulv eller vegg og har derfor konstant blåmerke i panna - selv om vi klarer å stanse henne nesten hver gang... Vi har prøvd en 5-6 ggr å introdusere melk som drikke, men da har hun kastet opp eller fått diare/løs mage hver gang. Imidlertid har hun tolerert yoghurt ost osv. Jeg har hørt at Norge er på toppen i å bruke melk i matvarer, og tenker kanskje hun har melkeallergi, og at denne er blitt skikkelig provosert nå når vi er kommet hjem og spiser norske matvarer m mye melk. Ligner dette på andres allergi-reaksjoner?
*toppris* Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 hm..trodde ikke man får ta blodprøve av en så liten en.... jeg får ikke ta på min før han er fyllt 3år... fikk beskjed om at det gir ikke noe sikkert utslag før da... men ja, kan høres ut som en reaksjon på melk, men om det er melkepulver eller lactose etc vet jeg ikke... min bror reagerer på alt med melk i.. mamm kuttet alt med melk og tok melketesten... en dag med masse melkeprodukter... ungen reagerte som bare det... så der stemte det...
*toppris* Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 du får ta å søke litt på nettet og lese litt, mye info der...
prima donna Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2009 Å? Vi var i går og prøvde ta blodprøve også,men de klarte ikke finne åren så vi måtte gi opp og skal prøve igjen i dag. Tydeligvis ulik praksis da, var det fastlegen som sa at det ikke var noen vits før 3 år? hva er du anbef å gjør da? prøve deg frem?
*toppris* Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 lillebroren min er en attpåklatt, han er 4 år, og legen der vil først nå ta blodprøver av han.... fastlegen vår sier tidligst når de er tre år pga allergenene vil ikke være sterke nok... men det kan jo bare rett og slett være at melken blir for sterk nå... hva med å vanne den ut fremover, og heller prøve deg frem? og funker ikke det så kan du jo kutte melken... bedre det enn at barnet skal ha vondt.. ei veninne av meg har ei lita tulle og en gutt på 2,5 år... begge der har både gluten og melkeallergi.. lille tulla blir fortsatt ammet... og hver gang moren da drikker melk er det hyling fra ungen... så hun har kuttet melken og nå går det mye bedre...
*toppris* Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322969 her står det litt om allergi osv.... ser inne på lommelegen at der testet barn allerede fra 2 ukers alder, så varierer nok veldig ja.... men vi får ikke testet og min veninne får heller ikke testet lille tulla si... så er nok ulik praksis... men blir utfallet på blodprøvene negative å må du bare prøve deg frem.. er du selv osm kjenner barnet ditt og hva det får av mat osv som det deretter kommer reaksjoner fra...
lÅktiHaUDe Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Jepp Best å få henne til lege.. Kutt ut all melk og se, skriv opp alt hun putter i munnen og lag notater (god hjelp for legen). Barn kan få en agressiv oppførsel om de får mat de ikke tåler.. men det kan jo være andre ting i tillegg så jeg ville sørget for hun ble grundig undersøkt, ikke bare latt en lege titte altså..
lÅktiHaUDe Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 De tar tester på barn under 3 år, men veldig ofte gir de ikke utslag. Du kan derfor ikke stole på testen dersom den er negativ, bare om den er positiv.. Den sikreste metoden er prøv og feil metoden, men da bør alt skrives ned også når hun får diare, klokkeslett for mat og avføring osv.. ikke vanskelig bare travelt de første dagene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå