Gå til innhold

Nattamming og produksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har en gutt på 5mnd (min første, derfor jeg spør så dumt) Han har vært en ivrig nattammer helt frem til noen dager siden. Nå har han plutselig begynt å sove natten igjennom. Legger seg 19-20, spiser litt før jeg legger meg ca23-24. Så sover han gjerne til 6. De første nettene våknet jeg helt sprengt i våt seng, men nå er det tørt. Spørsmålet er, hvordan blir det med produksjonen når vi ikke ammer om natta lenger? Bør jeg vekke han for å gi han mat på natta, eller bør jeg pumpe meg en gang eller to iløpet av natten? Ønsker å amme han så lenge som mulig. Det hører med til historien at han har vært svært småspist på dagtid, og på en måte fått hovednæringen gjennom natta, tror dere dette vil snu. Bør jeg begynne med annen mat( han er fornøyd og blid og legger på seg).

Takk for at dere tar dere tid til å svare en grønnskolling :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har selv en sønn som spiser mest om natten og lite om dagen. Derfor har jeg vært spent på eventuelle svar til deg med tanke på hvordan det vil bli når han begynner med lengre soveperioder om natten. Har du selv gjort deg noen erfaringer så langt? Spiser gutten din mer om dagen nå enn han gjorde tidligere?

Skrevet

Puppene innstiller seg på den mengden ungene trenger, og det er døgnvariasjoner etter som når barnet pleier å spise mest. Ved plutselige endringer tar det litt tid før puppen blir "oppdatert". Det gjelder ved opp- og nedjustering av mengde og av endringer i spisemønster slik du opplever.

Min første var nattspiser. Hun ble nattammet til litt over tre år (velger å følge barnet, ikke alle gjør det). Jeg ser at dette høres helt forferdelig slitsomt ut, men jeg opplevde det ikke slik. Hun spiser nå ikke om natta (fire år), men hun er en middags- og kveldsmatunge. Frokost og lunsj spiser hun lite til.

Så fikk jeg en dagspiser som for det meste sov om natta (et par-tre korte måltider ble det nok). Spiser mer jevnt om dagen. Han nattammes fremdeles (to år), men mye sjeldnere enn søster.

Nå spiser han generelt lite pupp og mye mat, og min melkeproduksjon er veldig liten. Men så ble han skikkelig syk her for et par dager siden, og spiser nå bare pupp. Han spiser veldig ofte, og har våte bleier. Det vil si at puppene har økt produksjonen fra et minimum til å lage nok melk til en toåring!

Ville bare dele litt personlige erfaringer, det er jo det vi mangler i dagens samfunn. La babyen styre, så får du nok melk! Har du en perioe litt lite vil babyen suge oftere, og det øker produksjonen relativt fort!

Skrevet

Og til dere begge: Dere har heldige barn! Det er slett ikke alle som får lov til å bestemme selv når de er sultne! Heldige barn med snille mammaer!

Skrevet

Kjære fjummsi

Det er jeg som startet tråden og signerte med anonym for jeg følte jeg hadde et dumt spørsmål, men Tusen tusen takk for svaret ditt. Det varmet å lese at jeg har en heldig gutt. Det er jo for hans skyld jeg er hjemme i permisjon og da må jo nesten ting bli på hans premisser. Men mange mener jeg burde latt være å gi han mat på natten (når han spiste hovedmåltidene sine på natt) for at han skulle venne seg til å spise på dagtid. DET hadde ikke jeg hjerte til, og når jeg leser dine svar er jeg glad for at jeg fortsatte som jeg gjorde. Han begynte etterhvert å spise mer på dagen, og nå har han igjen begynt å ville ha et måltid på nattet. Jeg er nesten glad for det, for rart som det er så savnet jeg å gi han mat og se at han hadde det bra på natta. Han ble også mer fornøyd når han igjen våkner og får nattmat! Han spiser fortsatt godt på dagen.

Ha en fin kveld alle sammen!

Skrevet

Takk for fine svar fra dere begge (fjummsi og We Hope). Og til deg We Hope: jeg synes dette var et riktig godt spørsmål jeg. Det er jo nettopp for slike spørsmål vi har disse sidene. Jeg har selv lett etter liknende spørsmål med svar, men aldri fått somlet meg til å stille spørsmål selv. Ble derfor veldig glad da du gjorde det og fikk godt svar.

Lykke til videre.

Skrevet

We Hope! Ingen spørsmål om amming er dumme! Ingen! Godt at du fikk litt hjelp og støtte av svaret også, da...

Skrevet

Jeg kan bare gi råd ut fra min erfaring.

snuppa begynte å sove 6 timer sammenhengende ved 3,5 mnd. Det gjorde ikke noe for produksjonen.

ammer mye enda (11 mnd)

anbefalingen er å begynne å gi smaksprøver ved 4 mnd.

vi begynte ikke før ved 5,5 mnd. ga velling en god stund (+ litt frukt) før vi begynte med mer.

ikke stress med fast føde. det ordner seg etterhvert. la babyen ta det i sitt tempo

lykke til!

Skrevet

Lille sprelle: Det er anbefalt med fullamming til seks mnd, DERETTER introduksjon av mat. Ikke smaksprøver fra fire mnd, men seks. Man KAN gi mat fra fire mnd, men det er lurest å vente dersom man har nok melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...