mor&mor Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Jeg og samboeren min har forhåpentligvis en søknad inne på Riksen i løpet av uken. Er det noen som har kommet lenger, og kan dele erfaringer? Er de positive, har de skaffet nok sæd?
*stellapolaris* Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Hei dere! Vi vurderer å reise til Rikshospitalet for inseminasjon i løpet av året. Skal til fastlegen nå i neste uke for å ordne henvisning og slikt. Hadde vært fint å holde kontakten for å utveksle erfaringer om prosessen!
elmaaani Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Oi! Har det gått så fort? Har de allerede åpnet for lesbiske? =) Det er jo supert, men innbiller meg at jeg har lest at det skulle ta ganske mye lengre tid...??
maya123 Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Har dere hørt noe fra Riksen? Ser dere skulle ordne henvisning for snart 2 mnd siden. Skal til fastlegen i løpet av neste uke vi også (forhåpentligvis) og få ordnet med henvisning.
Koneogkone+2jenter Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Så spennende tid da, vi er også sånn forsikig igang. Vært hos fastlegen og snakket litt, men er litt papirarbeid igjen før vi er klare til å sette igang. Men håper RH er klare til å ta imot oss når vi klare.
*stellapolaris* Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 dytter litt på denne, jeg... Hvordan går det med "Rikshospitalgjengen"? Er det noen som har kommet inn til samtale der og kan fortelle litt om hva den går ut på? Eller er det noen som allerede er i gang med forsøk på riksen? Vi skal straks sende inn papirer, håper at det ikke er altfor lang ventetid...
maya123 Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Dytter litt på denne jeg. Skal sende inn henvisning så snart vi har fått svar på alle blodprøvene, er det noen lesbiske som er i gang på Riksen enda? Sendte en e-post til de i går og spurte om de hadde startet å insiminere lesbiske der enda, og det hadde de. Hadde vært gøy å høre litt om det er noen lesbiske her som er blitt insiminert på Riksen.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Vi var på samtale i dag. Det var en veldig hyggelig lege, og når man har vært på infomøtet, er man egentlig klar for inseminering i neste syklus (så fremt de har tilgjengelige donorer).
*stellapolaris* Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 godt å høre at det skjer noe på riksen! vi mangler bare en undersøkelse til (kontrastscan av eggledere for å se at ingenting er tett), så er vi igang. Papirene er sendt inn, så kanskje vi kan komme inn til samtale i løpet av sommeren? Er det forresten noen som vet noe om man kan velge noen egenskaper for donor på rikshospitalet? f.eks høyde og øyenfarge?
elisabeth_77 Skrevet 6. august 2009 #10 Skrevet 6. august 2009 Har det vært noe framgang. tror jeg skal gå på veggen av alle prøvene som må tas og venting på mensen...
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 6. august 2009 #11 Skrevet 6. august 2009 Hei.. Jeg er gravid med donor på Riksen.. samboeren er mann.. men vi møtte fler der som var lesbiske:) Tror nok det er en del som har vært imellom det ja.. Man kan ikke velge kvaliteter fra donor.. men man skriver opp hår/øynefarge og høyde/vekt på begge parter.. så finner de en som passer for dere:)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #12 Skrevet 24. august 2009 Vi var inne i slutten av juni og ble inseminert. Ble ikke gravid, og fikk beskjed at de tok sommerferie, og at de ville åpne igjen i midten av august, og at vi da kunne ringe igjen. Men, i sommer fikk vi brev om at vi måtte på venteliste, fordi det er begrenset hvor mange behandlinger de kan sette i gang. Dette fulgte da søknadsdato, hvilket betyr at folk som har sendt søknad fra mars og utover vil måtte på venteliste. Dette synes jeg er ganske rart, siden a) de burde ha en viss oversikt over hvor mange forsøk som er i gang (med mindre det har vært et ras av aborter i sommer, hvilket jeg tviler på) og vi allerede er i gang med behandling når vi allerede har blitt inseminert. De tok forøvrig ikke telefonen da vi prøvde å ringe og høre hvor lenge vi må belage oss på å vente. Det som er ille, er at vi ikke ble informert om at dette kunne skje. Det var ikke et hyggelig brev å få i posten når man ikke er forberedt på det. Det eneste vi fikk vite var at det enkelte måneder kunne være mangel på donorsæd, og at vi ville få vite det når vi ringte. Er det flere som har fått et slikt brev?
uhhuhher Skrevet 24. august 2009 #13 Skrevet 24. august 2009 Re venteliste Har ikke fått brev, men var inne til første samtale nå sist uke. Siden vi har prøvd i Danmark tidligere og alle prøver er i orden, var det grei skuring, og da legen spør meg hva planen vår er, sier jeg at jeg er på dag fire og gjerne vil insemineres i denne syklusen. Ingen problemer, sier han, og går for å sjekke boka. Kommer tilbake med et molefonkent uttrykk og sier at han beklager, men det er venteliste, og det kan hende vi må vente til over jul. D'oh! Grunnen er få donorer etter ekteskapsloven – betingelsene er endret og det tar tid å oppdatere donorregisteret. Ble også egentlig veldig obs på hvor lite Norge er, og på at få donorer gjør at en del barn i osloregionen, og for noen lesber – i vennegjengen, vil kunne ende opp med samme opphav... Muligens noe å tenke på. Vi står på venteliste, men kjører Volvat mens vi venter.
elisabeth_77 Skrevet 25. august 2009 #14 Skrevet 25. august 2009 Hvor mye koster behandlingen hos Riks? Er det stor pris forskjell mellom dem og Volvat?? Leste på Nav at man må betale ca 15 000,- på Riks. Litt fristende å begynne med Volvat om Riks har lang venteliste......
uhhuhher Skrevet 26. august 2009 #15 Skrevet 26. august 2009 For inseminering med donorsæd koster det 1500 i egenandel per gang, pluss medisinene du må ta. De kjører et standard hormonopplegg for alle, virker det som. Hvis du må ha så mange forsøk at du går over 15 000 (inkl. forsøk og alle medisiner), så blir forsøkene etter det, kostnadsfrie. På Volvat koster det 6800 per forsøk for ikke-medlemmer, 5800 for medlemmer (medl.skap koster litt over 1000, tror jeg). I tillegg må du bestille din egen sæd fra European Sperm Bank i Køben, og den koster 350 euro per porsjon og 300 euro per forsendelse. Dvs. at hvis du kjøper fire porsjoner, betaler du fortsatt bare 300 i frakt. Er usikker på IVF-prisene. Du får maks. tre IVF-forsøk på Riksen.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #16 Skrevet 28. august 2009 Hei frustrerte ventere! Vi sendte søknad i januar, hadde samtale på riksen i slutten av april, og var det første lesbiske paret som ble inseminert i midten av mai!!! Vi hadde mange runder i danmark bak oss, og hadde derfor alle papirer og prøver i orden. Dessverre endte det i MA, og det har tatt noe tid før kropppen har kommet i balanse. Tror noe av grunnen til at det tar tid og er ventelister nå, er at de ikke ønsker at en giver skal bli opphav til for mange barn, toppen seks, derfor ender vi ikke opp som lesbiske -og "familiemedlemmer" hele gjengen. Det er selvfølgelig utrolig frustrerende å vente så lenge, håpe og tro at man er inne, for så å få beskjed om at de mangler donor... Ikke kan de handle sperm fra utlandet heller, siden donoren må være åpen, noe som så klart fører til færre givere.... Men- vi har loven på vår side, noe vi bør sette pris på. At akkurat praktisering av loven har startsvansker er ikke så rart i dette bittelille landet er ok ikke så underlig. De er uansett utrolig hyggelige og hjelpsomme på riksen, jeg personlig synes det er hekt anderledes å være i kommunikasjon der enn det peset med danmark... Hold ut, jenter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå