Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har strikket et ullteppe av garn i forskjellige typer ull, alpakka, merino osv, og lurer på hvordan jeg skal vaske det, og om jeg skal vaske det før det blir tatt i bruk..?

Det står i oppskriften at det skal vaskest minst mulig, helst bare luftest..

Er litt blank på sånt.. :)

Skrevet

bør vaske det før bruk,da drar du ikke tråer så lett.....håndvaskt det med milo eller spesial vaskemiddel for ull......lykke til

Skrevet

jeg er skeptisk til håndvask siden det ofte innebærer for varmt vann for ullen (37 grader er jo bare det samme som hånden din, så de fleste gjør galt og ender opp med "lunkent" vann som da er over 40 grader)

hvis du har en relativt ny vaskemaskin med ullvuggge (ullprogram) så ville jeg puttet teppet på "kald" altså ikke 30grader eller no, men KALD

med milo vaskemiddel og milo tøymykner..

da får du et rent, mykt og godt teppe som ikke er tovet :o)

Skrevet

Enig med kommentaren om håndvask. Jeg får bedre resultat med kaldt vask i maskin, maks 600 tur/minutt sentrifugering (dvs. et hakk ned fra det vanlige vaskeprogrammet for ull i maskinen min).

Jeg vasker all ull i maskin, inklusivt kasjmir, jeg ble anbefalt det av en dame som jobbet i en kasjmir butikk i Paris. Hun mente at rensing "tørker" ullen, og håndvask kan føre til at du mister passformen pga for mye vann igjen (det strekker i stoffet).

Husk å bruke vaskemiddel beregnet for ull!

Skrevet

Forresten, ekstra følelsomme plagg kan med fordel puttes i en sto vaskepose før de legges i maskinen, da tåler de sentrifugeringen bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...