Fruktjuice-og-vann-lensmann... Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Vi har forholdsvis høye måndetlige utgifter, så vi er avhengige av to inntekter. Men med to små barn, og en mann som jobber to-fire turnus, ser jeg ikke for meg at jeg klarer et fulltidsstudie med full jobb ved siden av. Har dere tatt opp lån? Evt hvor mye, og er det grenser på beløp? Får man stipend? Jeg har ikke gått på høyskole før, så jeg vet ikke så mye om hvordan dette med lån og stipend arter seg. Noen som vil gi en grønnskolling en innføring?
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Ja har tatt studielån i 3 år, jobber ca 50 % ved siden av skolen. Nå har vi bare et barn da, ikke vært noe problemer.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Fullt lån og stipend - 8500/mnd (kan få forsørgertillegg også, men mannen min tjener for mye til at jeg får det) Ekstrajobb - annenhver helg - 4000/mnd Kontantstøtte og barnetrygd - 4300 Evt ekstravakter blir gjerne noen tusenlapper i måneden Så jeg har faktisk mer utbetalt nå enn før jeg ble student, men så regner vi kontantstøtte og barnetrygd som "min inntekt" (kommer på min konto) da. Går veldig greit, men så tjener mannen ok også.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 For å finne ut hvor mye du kan få, kan du gå inn her: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/ Og klikke på linken nederst på siden der det står "støttekalkulator". Da regner den seg frem til hva du kan få i lån og stipend :-)
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Hvordan er reglene rundt hvor mye man kan tjene ved siden av fullt stipend / studielån? Bare lurer...
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Hva skjer hvis du går over beløpsgrensene? Stipendet ditt blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen. Av den delen av formuen som er over grensen, blir stipendet redusert med én eller to prosent per måned. Beløpsgrensene finner du lenger ned på siden. Det du har fått for mye i stipend, blir gjort om til lån, men vi krever ikke at du skal betale det tilbake før du skal begynne vanlig tilbakebetaling av studielånet. Utdanningsstipendet blir redusert først, deretter eventuelt forsørgerstipend. Det er likningsopplysningene for den perioden du har fått støtte som gjelder. Opplysningene blir overført fra skatteetaten. Personinntekt Personinntekt blir fastsatt av skatteetaten og er summen av * all skattepliktig brutto arbeidsinntekt (inkludert feriepenger), og * alle skattbare trygde- og pensjonsytelser For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha personinntekt over disse grensene: År Ved støtte hele kalenderåret Ved støtte i sju måneder eller mindre per kalenderår* 2009 kr 128 360 kr 320 899 2008 kr 122 247 kr 305 618 2007 kr 116 983 kr 292 458 2006 kr 113 027 kr 282 568 2005 kr 108 680 kr 271 700 2004 kr 104 500 kr 261 250 2003 kr 100 000 kr 250 000 2002 kr 100 000 kr 250 000 *Økt inntektsgrense gjelder dersom du følger et utdanningsopplegg som har en varighet på sju måneder eller mindre i et kalenderår, og du bare får støtte til dette opplegget. Utdanningsstipendet og forsørgerstipendet blir redusert med fem prosent per måned av det beløpet som er over grensene. Vi ser bort fra eventuelle bidrag som du eller barna dine mottar. Tar du deltidsutdanning, gjelder samme inntektsgrenser som for fulltidsutdanning. Du vil likevel få en mindre reduksjon av stipendet, alt etter hvor mange prosent deltid du tar. Studerer du for eksempel 50 prosent deltid, får du bare halvparten av trekket som en fulltidsstudent ville fått. Lånekassen ser bort fra kapitalinntekter, som for eksempel: * renter av bankinnskudd * inntekt ved utleie av fast eiendom utenom næring * aksjeutbytte, skattepliktig gevinst ved salg av aksjer og verdipapirfond * inntekt fra utlandet Er du selvstendig næringsdrivende, blir personinntekten fastsatt etter egne regler. Det er skattemyndighetene som forvalter disse reglene og som fastsetter personinntekten til selvstendig næringsdrivende. Les mer på www.skatteetaten.no.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå