Gå til innhold

er det vanskelig å få redusert barnehageplass i oslo?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

en del barnehager ahr nok reduserte plasser, men dette skal vel egentlig komme fram på bydelenes oversikt over barnehager? Vet også at en del ihvertfall private kvier seg for å ha reduserte plasser, da det ofte er veldig vanskelig å finne noen som kan dele en plass.

Jeg kjenner mange med barnehagebarn her i Oslo, men vet ikke om en eneste en som har redusert plass. I Oslo synes jeg det virker som man enten har full plass eller ingen plass.

Du kan jo ringe bydelen og høre?

Ellers ville jeg nok søkt 100 %, og heller tatt kortere dager i begynnelsen, om du ønsker det. Om du faktisk skulle få redusert plass, kan det jo være vanskelig å få økt den til full plass om det er behov for det, det er lettere å ha full plass og bruke den mindre. Men det koster jo litt mer da, så det er jo en vurderingssak.

ja har skjønt at det kanskje er bedre å gå for full, for ikke å risikere å ikke få plass i det hele tatt. Men så er det de penga da, tenkte om det var mulig å spare litt på utgifter, samt få litt kontantstøtte.. skal ta en ringerunde til bydelen og barnehagene;-)

Ønsket også redusert plass for noen år siden til min førstefødte, men så vidt jeg skjønte var det i alle fall da som følger: Hvis du f.eks vil ha 60% plass, må du selv finne noen andre på lista som vil ha 40%, og avtale dere i mellom når deres barn skal være i barnehagen. For oss ble dette såpass komplisert (vi skulle helst trengt en fleksibel plass fordi vi begge foreldre jobber freelance) idet vi av og til trenger hel uke av og til kunne vi trenge bare noen dager, så vi droppet det. Vi ble også fortalt at de ikke ønsket annet enn 100%-plasser, både av bydelen og barnehagen vi etterhvert fikk plass i, men at vi jo gjerne kunne være fire eller seks timer i barnehagen om dagen, vi trengte jo ikke være der fra de åpnet til de stengte. De vil likevel ha full betaling som om barnet er der 100%. Selvsagt veldig sleipt - vær borte så mye dere baaare vil, men betal for full plass.

Så vidt jeg kan vet ut fra de jeg kjenner som har plass, er det full tid eller ingen. Så dette i søknadsskjemaet om at du skal angi prosent - bare tull. Tipper det er en formalitet de sikkert må ha stående, selv om den overhodet ikke gjelder - så vidt jeg vet.

Annonse

Enig med anonym 23.10 i at det er slik at man bare får full plass i Oslo.

Men jeg er IKKE enig i at det er "Selvsagt veldig sleipt".

Du ville helst ha en fleksibel plass. Av og til hel uke, av og til bare noen dager. Dét har du fått, men du må altså betale 2.330 pr måned for dette tilbudet (som det egentlig koster ca 14.000 pr måned å tilby).

Skulle du fått redusert pris fordi du ikke bruker alle dager tilbudet står der, måtte jo mange andre også få det. Det gjelder alle (i større eller mindre grad) at bhg ikke benyttes alle åpningsdager. Barn kan være syke, de kan ha besøk av besteforeldre, ha fridager/ferie utover minimum o.s.v.

Bhg trenger altså betaling (og ikke minst støtte) for et visst antall barn for at det skal gå rundt økonomisk. Skulle mange av de barna som er der nå (og som bruker f.eks. 60-80% av dagene) blitt registrert som "deltid", måtte man tatt inn opptil 50% flere barn med det samme personalet og plassen som i dag. Ønsker du virkelig dét, bare for å slippe enda billigere enn 2.330/mnd?

P.s.: Billigere enn 2.330 for folk med lav inntekt er noe annet. Dét er en bra ordning som eksisterer allerede, og som ikke går utover bhg sin økonomi, siden støtten til barn på lavere sats er samme som for andre fulltidsbarn.

Synes det er slept av barnehagebestyrerne å si at du skal betale for fullplass, men samtidig si at du ikke trenger å bruke hele plassen, som unnskyldning for at du faktisk ikke har det tilbudet det lates som om du har. Sorry, du feiltolker innlegget fullstendig, Strime, hvis du oppfattet det slik at jeg forsøkte å kreve fleksiplass - det finnes jo ikke, så hvem skulle komme på å kreve det? Kjære deg, det der ble et tulleinnlegg. Redusert pris for sykedager osv osv - skjerp deg. Det er det da ingen andre enn du som har nevnt.

Det var kanskje DUMT av styrer å prøve å forsvare at Oslo later som de tilbyr deltidsplasser, når tilbudet ikke er reelt. DUMT av henne å forsvare kommunens praksis, men neppe sleipt?

Du krever ikke fleksiplass, og er fornøyd med at du ikke trenger å bruke hele plassen bare du betaler 2.330/mnd. Ikke noe galt i at styrer også sa at slik er det. Hun skulle altså bare vært klart fordømmende til det at kommunen later som deltid er oppnåelig. Så hadde alt vært i orden?

JEG synes det er ille at Oslo kommune spør hvilken prosent folk ønsker, når de ikke tilbyr deltid i praksis. Så jeg er MED deg. Men jeg synes altså ikke styrer var sleip :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...