Gå til innhold

MeiTay - babybjørn sin bæresele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spurt her inne før - å da anbefalte flertallet MeiTay bæresele.

Tenkte eg sko kjøpe det inn snart. Kommer nok til å bruke den endel i påsken siden vi skal på hytten da. Da er gutten min 6mnd.

Men dersom jeg har tenkt at gutten min skal få sitte med ansiktet ut(e så nysgjerrig av seg....;-) Vil dere alikavel anbefale MeiTay iforhold til Babybjørn sin bæresele??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt meitai til vår 7 mnd. gamle jente, og hun stortrives. Det er god utsikt til sidene, så det har gått bra så lenge jeg har snudd litt på meg innimellom. Det går også an å knyte den opp så babyen henger på hofta, da får de jo mer utsikt begge veier. Og når de blir litt større kan de jo sitte på ryggen - kjempestas.

Så jeg ville gått for meitai, ja. :)

Skrevet

Eg ville gått for meitai ja, av mange grunner...

For det første skal man ikke bære mer enn 30 min i BB, da det ikke er bra for hoftene og ryggen til babyen. Den blir derfor veldig begrenset....Det er også stor sjanse for at du ikke klarer å bære en unge på 6 mnd i den selen, de fleste eg har snakket med sier at de ikke klarer det for den er så vond når barnet er litt tungt....

Når babyen er 6 mnd og holder hodet stødigt kan du begynne å bære på ryggen med meitai. Dan kan babyen se over skulderen din og får se mye (samtidig som han kan gjemme seg litt vekk og ta en liten lur).

Skrevet

Tusen tusen takk for svar!!

Nå e eg ikke i tvil mer!! Skal bestille Meitai på nettet i løpet av uken!!:-)

Skrevet

Jeg tror nok ikke du kommer til å angre på det! Lykke til!

Skrevet

Meitai er kjempebra. Vil også anbefale deg ergo bæresle, se babyslynga.no. Den er ergonomisk riktig som meitai, men formsydd slik at du slipper laaaange stropper. Kan brukes foran og bak, og opptil i alle fall 20 kg:-)

Skrevet

Støtter dette, hvis du synes det blir stress med lange stropper. Jeg har patapum, og er veldig fornøyd med den (i tillegg til MT). Mange skryter også veldig av en bæresele som heter manduca. Hvis du ikke har lyst til å knytte lange stropper, finnes det mange andre alternativer enn BB.

Skrevet

Takk for alle svar.

Har vært inne på TettInntil.no og lest litt - og har falt helt for den som du nevnte - meg80 - Manduca!!

Litt dyr, men tror absolutt det er verdt pengene!! Så går nok for denne!!

Skrevet

Jeg sverger faktisk til min babybjørn. Har babybjørn active som gir bedre ryggstøtte. Det er tilfelle at de helt i begynnelsen ikke skal sitte for lenge i babybjørn, men jeg har sjekket med flere fysioterapeuter som er spesialisert på spedbarn som sier egentlig bunner ut i smak og behag og at det ikke er noe dokumentert skadelig med babybjørn og den type seler på småttiser. Vi har akkurat begynt å la poden på litt over 3 mnd sitte forover -noe som er veldig stas!

Skrevet

Kjør et raskt søk på google så finner du fort dokumentasjon på at bæreseler som babybjørn ikke er ergonomisk riktig;)

Skrevet

Jeg brukte selv babybjørn til min eldste, hadde ikke hørt om annet. Men nå vet jeg bedre, og hadde aldri, aldri satt barnet mitt oppi en sånn. Jeg har faktisk en babybjørn active her som jeg ikke en gang har samvittighet til å selge til noen ;)

Her er noen linker:

http://www.continuum-concept.org/reading/spinalStress.html

http://www.barnvedhjertet.no/forum/forumdisplay.php?f=84

Skrevet

Har brukt både Mei Tai og Babybjørn sin bæresele. Jeg anbefaler sterkt MEI TAI... Er så veldig fornøyd... skulle ønske jeg visste om denne bæreselen før. Fikk så vondt i skuldrene av den babybjørn sin.

Greit, mei taien har ikke babyen utsikt ut, men babyen ser helt greit på sidene. Etterhvert kan mei taien brukes på ryggen. Og da får jo barnet ganske god oversikt!

PS. Brukte en gang mei taien i over 1,5 time, uten at jeg merket at jeg gjorde det liksom, fordi det var så behagelig...

Skrevet

Nå er det vel ikke slik at alt man finner på google er basert på objektiv vitenskapelig forskning... Veldig mye synsing og debatter som denne her. Jeg sier på ingen måte at ikke bæresjal og meitai er bra, men det betyr ikke at bb i fornuftige doser nødvendigvis er noe 'verre'.

Har forresten også diskutert dette med en ortoped som ser fordeler og ulemper med alle de forskjellige bæremåtene.

Skrevet

Jeg har brukt bb før fordi jeg fikk låne. Men, den ble veldig lite brukt fordi den var så vondt å bære i. Nå hadde jeg en gammel modell hvor all vekten kom oppe mellom skulderbladene. Men, det jeg syntes var verst var at jeg dulta borti bena til datteren min hele tiden. Nå er jeg litt lav, så det er nok grunnen. Jeg har kjøpt MeiTai og den er en drøm å bruke i forhold.

Fikk en artig beskrivelse her om dagen: Å sitte i en babybjørn er som å sitte på et sykkelsete. Det er så lite støtte for rumpa. Hmm, høres ikke spesielt godt ut i lengden....

Skrevet

Baby bjørn på en 6 mnd gammel baby høres ut som rygg vondt, spør du meg. Nei, bruk heller mei tai, da. Vi har begge deler her. Mei-tai'en kan du bruke mage-mot-mage når du bærer han på framsiden, eller du kan bære han mage-mot-rygg på din ryggside - da får han jo sett litt mer :)

god tur!

Skrevet

Det å referere til google for å underbygge Baby Bjørn er latterlig. Jeg har etter forrige diskusjon snakket med både kiropraktoren min som er en av landets ledende og fysioterapeut og BEGGE sier at Baby Bjørn brukt i edruelige doser er fullstendig harmløst. Kiropraktoren min gikk så langt som å påpeke at det er mer "skadelig" at vi prøver å få de søte små til å stå oppreist og gå tidligere enn de strengt tatt trenger.

Det å referere til andre debatter som vitenskapelig dokumentasjon gjør at det positive du har å si om negative sider ved BB rett og slett blir borte i vissvass og bedrevitere som strengt tatt ikke vet bedre.

Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre Husmus!

Nå er poden 7 mnd og ELSKER å sitte i BB sin når vi henter i barnehagen eller er en tur på butikken. Kunne ikke vært foruten da vi reiste med fly i helgen. Brukt med måte er BB ypperlig. Syns ikke det er tungt eller vondt og småtten elsker det. Ville aldri bært i flere timer uansett og brukte aldri når han bare var noen måneder, så jeg kan ikke fatte at det skulle være et problem. Har bæremeis også. Den skal brukes når han kan sitte selv. Ut på tur på fjellet er det mer naturlig for meg å bruke det enn Meitai frem til gutten er fire.....

Skrevet

Jeg er også glad i babybjørn, har en gammel type og får ikke vondt i ryggen i det hele tatt. Babyen trives i den, er 6 mnd og jeg bruker den ikke så ofte, men når jeg gjør det, gjerne en time.

Er heller ikke bekymret for at den ikke skal være forsvarlig å bruke.

Meitai er nok bra, men jeg har en ringslynge når jeg bærer for nærhetens skyld, og da på hoften eller inntil foran. Men når storesøster skal på skøyter f.eks og alle er med, da er de full vinterdress og masse ull og så rett oppi babybjørn, der hun som regel kikker en stund og så sovner....

Jeg liker god bb altså.

Skrevet

Heisann!

Jeg har mei tai, babybjørn og beco butterfly bæresele. Av mt og bb, som du spør om, liker jeg mei tai best. Pappaen liker babybjørn best. Det er helt klart fordeler og bakdeler med begge. Noen får det jo til og høres ut som om babybjørn er djevelens verk, og det er jeg sterkt uenig i.

De største fordelene med bb er at barnet kan sitte vendt utover, og så er det litt mer "pappavennlig". Fordelen med mei tai er at det er litt mer komfortabelt for både bærer og barn, og man kan derfor bære lenger av gangen.

Alt i alt er mei tai best i mine øyne, men du er ingen dårlig mor om du velger babybjørn:-)

Skrevet

hehe....man må selvfølgelig klare å skille den seriøse dokumentasjonen fra den useriøse når man søker da...poenget mitt var vel at infoen ligger på nettet (riktignok mye på tysk, da de er supre på bæring der, men men...) og man kan finne det visst man vil;)

Bæring i BB i max 30 min som anbefalt er selvfølgelig ikke skadelig, men selv babybjørn sier jo at selen ikke er ergonomisk riktig, så da tror eg på det;)

ang fysioterapeuter osv er det veldig mange meninger ute å går, og desverre er veldig få av disse eksperter på bæring....men de eg har snakket med fraråder babybjørn ja...men blir jo mye synsing der da, begge veier....

(og dette ER mitt siste innlegg, gidder ikke ta denne debatten IGJEN, hehe....folk finner infoen visst de gidder å lete litt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...