**Marge Simpson** Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Den siste uka har datteren min fått et par slike flekker på kroppen. Hun har de på anklene, albuene og øverst på ryggen. Er det noen som vet hva dette er og hvordan de bør behandles? Vi bader henne max tre ganger pr. uke, og smører henne med krem for ømfintlig hud etter hver gang. Jeg håper noen kan hjelpe!
husmus &2 Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Jeg var på HS i dag og spurte om det samme, og jeg fikk et mumlende svar tilbake. Noe var bare tørr hud, mens der det var rødt var varmeutslett. HS foreslo uansett å bruke extra virgin olje på de tørre flekkene. Så da gjør vi det. Vi har begynt å bade ofte som en del av kveldsrituale, så for vår del kan det nok ha noe med det å gjøre. Vi bruker riktignok ikke noe såpe i vannet.
Septemberprinsen Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Min gutt hadde dette i hårfestet og på overarmene. Til oss sa legen at det var atopisk eksem, men vet jo ikke om det er det jenta di har. Vi smurte med Aderma, som var helt fantastisk god. Den er bra til babyhud uansett eksem eller ikke. Hos gutten min har det blitt verre nå i kulden (som visstnok er vanlig), dessuten ser det også ut til at han har reagert på maisgrøten fra Nestle. Foreløpig er vi på eliminasjonsstadiet, for å se hva han eventuelt reagerer på. Dersom det er eksem jenta di har, anbefales det å bade minst mulig (1-2 ganger pr uke), og da alltid med olje i vannet (selv synes jeg badeoljen for baby fra Weleda er god).
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Høres ut som atopisk eksem. Vet ikke om du bruker noe med parfyme i, isåfall kutt alt (vaskemiddel etc) Det hjalp her. Han har fortsatt tørre flekker, men de er ikke røde lenger. Smør med aderma som hun over skriver.
**Marge Simpson** Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2009 Tusen takk for svar! Verken mannen min eller jeg har atopisk eksem, og det har ingen i slekta vår heller. Kan hun få det likevel? Jeg smurte henne med olivenolje før, og begynte med en bodylotion for et par uker siden så det er kanskje derfor. Jeg skal prøve Aderma!
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Ingen i vår familie har atopisk eksem heller, men de vokser det ofte av seg. Altså kun en baby ting. Begge døttrene til samboer hadde det når de var bebiser. Virket ikke som lillegutt var plaget av det, altså at det klødde.
Sunniva78 har to små Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Gutten vår har også slike flekker, men kun i perioder. Klør ikke. Vi bruker uparfymert vaskemiddel, og bader kun 1 gang i uka i tillegg til babysvømming. Hs mente det var pga værforandringer, siden atopisk eksem som oftest klør og er ubehagelig for barnet.
**Marge Simpson** Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2009 Takk for flere svar! Vi er også nøye med å unngå parfyme, så jeg tror ikke det er årsaken til flekkene. De later heldigvis ikke til å plage henne nevneverdig, så jeg får håpe det går over etterhvert.
Hierofanten Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Enig med de andre her. Ikke bruke noe med parfyme i. Olje i vannet som Weleda sin f.eks som er helt naturlig. Og smøre med Aderma Exomega. Har ei jente som til tider er plaget med atopisk eksem. Hun har ikke vokst det av seg enda, men så ligger det i familien også.
eliza75 Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Heisann! Akkurat dette opplevde jeg da gutten min var ca 4 måneder, dukket opp noen røde og tørre flekker over natten. Han fikk det på overarmene, noen på baksiden av føttene og på brystkassen. Vi gikk over til å bade 1-2 gang pr uke i kun olje, smøre med Aderma/A-vitamin krem og droppet ull innerst for en stund. Det varte noen måneder, der rødheten på flekkene varierte. Kunne nesten ikke sees noen dager, for så å være veldig rød igjen noen dager. Jeg innbiller meg at han reagerte på eple og tomat, så kuttet dette ut noen måneder. Uansett årsak og tiltak, det forsvant etter ca 2-3 måneder. Men kan plutselig dukke opp en flekk iblant, men forsvinner til neste dag. Barnelegen mente det bare var tendens til atopisk hud helt uavhengig av mat etc. Mest sannsynlig forsvinner det av seg selv, bare smøre og se det an. Men hvis det forverrer seg kan d være verdt å vurdere sammenheng med mat, dersom din lille spiser da:)
eliza75 Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 Septemberprinsen: Ville bare tipse om at mange små med tendens til atopisk eksem reagerer på eple(er i alle fruktpureene for baby) og tomat( i mange middagsglass). Jeg opplevde iallfall at min gutt ble bra når jeg kuttet disse to noen måneder. Så introduserte jeg først eple igjen, deretter tomat, og da gikk det bra. Så kan også være midlertidig at de reagerer på ting mens de er så små. Lykke til med elimineringen videre:)
Septemberprinsen Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 Eliza75, takk for tips om fruktpureene!!! En del dager siden han fikk dette sist (plutselig likte han dem ikke lengre), og de siste dagene er utslettet plutselig blitt bedre. Mulig at dette er forklaringen.
LillyLilly Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 Eller så kan det bare være flekker med tørr hud!! Det har både jeg om min sønn på 6mnd. Vi spurde legen da vi var på 6mnd kontroll og hun sa minst mulig bading max to ganger i uken og smøre med fuktighetskrem. Om det ikke kommer seg så skulle vi kjøpe Hydrokortison salve på apoteket og prøve det! Det kom seg med bading bare 2 ganger i uken og fuktighetskrem for babyer fra body shop! Så nå er gullet flekke fri!!
**Marge Simpson** Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 9. februar 2009 Takk for interessante svar! Datteren min fikk disse flekkene da hun var 4 mnd. og en uke gammel. Merkelig sammenfallende at Elizas sønn også var fire mnd. da de dukket opp. Kanskje det er noe som ligger i utviklingen? Jeg fullammer fremdeles, så det er ikke noe hun spiser som er årsaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå