Gå til innhold

Hva gjør jeg når far er psykopat/sosiopat???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ettersom dere har barn sammen bør dere ta kontakt med familie terapeut. Ikke sats på at DU klarer å endre han. Noen ganger er det blitt en vond sirkel som man må ha hjelp for å komme seg ut av.

Du får sikkert mange svar nå som at du bare må gå fra han.

Jeg tror dette kan løse seg. Tenk på barna deres, det er ikke bra at de blir skillsmissebarn og dere kan ikke ha det slik du beskriver.

Søk hjelp, det er mange som gjør det og det er veldig modent!

Å ta i mot hjelp for problemer er faktisk mye mer voksent gjort enn å velge raskeste utvei; å gå fra hverandre.

Ikke gi han opp før dere i alle fall har prøvd. Man kommer til et punkt i alle ekteskap /samboerskap hvor alt er håpløst.

Og husk at gresset er ikke grønnere på den andre siden!

Til anonym 16:18

Vet ikke hva som er motivet ditt for å skrive som du gjør, men har du erfaring med psykopater?

Hvis man er sammen med en psykopat er gresset faktisk grønnere på andre siden. Jeg har erfaring med kvinner som har blitt holdt innestengt i lang tid, som er blitt så kuet at de tror ingen kan like dem, som bare sitter og skjelver, som har fått knekt både armer og bein, revet av hodebunn etc. Skal man fortsette sammen med dem fordi det er mer modent å ta imot hjelp enn å gå fra hverandre. ATV (alternativ til vold) sier at de bare kan hjelpe 30% av dem som vil ha hjelp. Psykopater vil oftest ikke ha hjelp, og da er det umulig å hjelpe dem.

Jeg er så absolutt ikke for lettvinte løsninger. Tror nok mange par gir opp for lett. Men da er ikke en av partene psykopat. Da er det andre ting som er problemet.

Nei gresset er ikke alltid grønnere på dn andre siden, BORTSETT fra når man lever med en psykopat!

Det fikk jeg erfare for 5,5 år siden når jeg endelig kom meg unna, jeg hadde så lave tanker om meg selv, han hadde fått meg til å tro at jeg var hypokonder(selv med en faktisk diagnose), jeg hadde ingen rettigheter og livet var ikke lett å leve med en agressiv, egoistisk sosiopat!

Men NÅ er jeg voksen, jeg vet hva jeg kan og klarer, jeg vet at jeg har en stor flink datter som bare får skryt overalt, og det er min fortjeneste. Hans dager som manipulerende drittsekk i vårt liv er over, DERFOR vil han nå gå til rettsak for å få ansvaret for datteren vår, fordi at i hans verden, oppi hans syke hodet, er det helt greit!

Så som dere ser er vi ikke gift, så det er ikke snkk om å gå fra han. Det er snakk om hvordan beskytte datteren min best mulig?!?

HI

Annonse

Anbefaler deg å ta kontakt med familievernkontoret så raskt som mulig. De vil kunne veilede deg til hva du skal gjøre. Ta også kontakt med en advokat.

Men i samtalene med de vær forsiktig med å bruke uttrykk som psykopat og sosiopat hvis dette ikke er diagnoser som fagfolk har satt på ham. Men legg alt på boedet og fortell hvordan han behandler deg og din datter. Jeg vil tro at det ikke skal være noe problem for deg å få foreldreretten.

Jeg er enig i at gresset er grønnere for en som lever med en med psykopatiske trekk. Jeg brukte over 10 år på å komme meg ut av et slikt forhold. Heldigvis fikk vi ingen barn sammen. Nå har jeg funnet en god mann som jeg har fått barn med.

Ønsker deg lykke til!

Jeg jobber på krisesenter, og har møtt mange i din situasjon. Skulle gjerne hjelpt deg, men siden du er lite konkret i hva han gjør, er det vanskelig å for meg å gi gode råd. Kan imidlertid prøve å gi noen generelle råd.

* Ta kontakt med familievernkontor eller krisesenter. Krisesentrene yter dagsamtaler/telefonhjelp til mennesker i din situasjon (og tilbud om overnatting for dem som trenger det).

* Ikke bruk ordet psykopat/sosiopat så sant han ikke har en diagnose. Beskriv heller hva han gjør.

* Ta vare på sms, andre skriftlige ting.

* Skriv ned episoder og uttalelser. Husk dato og klokkeslett.

* Skaff deg en god advokat som har erfaring med lignende saker.

* Pass på hva du sier og gjør i møte med han. Er det mulig å bruke noe mot deg, vil han prøve å gjøre det.

* Overhold evt. samværsavtale. NB! VELDIG VIKTIG! Bryter du den, kan du risikere at han får hovedomsorgen selv om du i utg.pkt er bedre egnet.

Ellers er det veldig vanlig at mennesker i din situasjon ønsker sin tidligere partner død. Det er noe av det jeg hører oftest i samtaler med mennesker som har vært i et mishandlingsforhold.

Skaff deg informasjon om psykopater fra bøker el lign. (ikke la han se det...) hvis du ikke allerede har gjort det. Mange tyr til det ordet uten at det faktisk stemmer. Snakk med fagpersoner, forklar situasjonen så kan de hjelpe deg med å vurdere hvor alvorlig situasjonen er.

Hvis han virkelig er psykopat er oddsene dårlige hvis du blir i forholdet. Er selv datter til en, og har sett hvordan det har påvirket den psykiske helsen til flere i familien negativt. Hos oss går det litt i bølger, men etter en god periode kommer det alltid en dårlig.....

Min far er psykopat/sosiopat. Jeg har valgt å kutte han helt ut. Jeg har det mye bedre uten han i mitt liv. Det var et vanskelig valg. Men jeg har det utrolig mye bedre nå.

Hvis du ønsker noen andre tips er det bare å sende meg en pm

Takk for svar og råd allesammen!

Hadde det vært min far hadde jeg brutt kontakten for lenge siden, men det er dessverre ikke like lett når det gjelder barnefar.

Jeg har jobba så hardt disse åra for at han i det hele tatt skal ha et forhold til datteren sin, men likevel får jeg dette slengt i trynet nå. Men jeg kunne vel ikke regne med noe annet fra et menneske som ikke klarer å tenke på andre enn seg selv..huff!

Syns bare så synd på jenta mi, det er så urettferdig!

Har tatt kontakt med familievernkontoret, så nå får jeg forhåpentligvis litt hjelp videre..

HI

Så flott at du med din kompetanse skrev dette!

Endelig litt konstruktiv hjelp for mennesker i en utrolig vanskelig situasjon.

Selv ville jeg skrevet: "komme seg til helvete langt vekk fra gærningen ", men ditt råd er det riktige!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...