*Lille Persille" Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Har fullammet inntil for ca en uke siden, da begynte vi med smakeprøver på grøt og en flaske med mme i døgnet. Før tok det mellom 10-14 dager mellom hver gang hun bæsjet men nå som hun ikke lenger kun får mm sa helsesøster at hun burde bæsje minst annenhver dag. Jeg har prøvd sviskekompott, maltekstrakt, termometer i rompa, stryke på magen med klokken, bøye/sykle med bena osv men fremdeles ingen bæsj. 3 dager siden sist nå. Hva gjør jeg???
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Henger meg på denne, for det lurer jeg også på..
Puppesnuppa Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har også en som har mange dager mellom hver avføring.. Han får fortsatt bare mm, men jeg skal straks begynne med grøt. Barnelegen på sykehuset her anbefalte meg å gi moset grønnsaker for å få fart på sakene (spes gulrot)
Puppesnuppa Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 ja, og han sa sammen med litteranne smør
*Lille Persille" Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2009 Hm, visste at gulrot var lett fordøyelig men ikke at det var "lakserende"... Prøver litt mere sviske først.
Puppesnuppa Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Siden gulrot inneholder mye fiber og vann, har den en avførende virkning og kan brukes mot forstoppelse. Men i tillegg til å virke avførende, har den også en sammentrekkende virkning, og derfor kan den også være bra mot diaré.
*Lille Persille" Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. februar 2009 Er det ingen som har noe mer å komme med ifm. dette?
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 Jeg fikk beskjed av helsesøster at det var bedre å ta litt olje eller sinksalve på fingeren og massere litt ved endetarmsåpningen (ikke inni...) enn å bruke termometer. Gjerne mens du løfter opp beina sånn som du gjør når du skifter bleie. Ikke snakk om langvarig massasje da altså, bare sånn 10-15 sekunder, vent et minutt og prøv på nytt! Ta på bleie og håp på det beste! Lykke til
FruBoger fødeklar Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 vi liker å bæsje uten bleie på vi da.. så vi tar den av, legger ho med hodet mot magen min og rompa litt utenfor knærne, og masserer rompa litt (utenpå).. kommer det fis og bæsj:P
*Lille Persille" Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 9. februar 2009 Ligger hun på magen eller på ryggen da?
Hermione_77 Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 Gutten min har gått en uke uten bæsj selv om han har fått en flaske med mme i døgnet. Jeg har også prøvd sviskemos, sviskejuice, maltekstrakt, termometer, massasje, bøying/sykling uten noen virkning. Nå får han også et måltid med grøt, og helsesøster mente at jeg kanskje burde gi ham lactulose hvis det fremdeles gikk lang tid imellom. Jeg vil helst slippe å gi ham noe sånn om det ikke er strengt nødvendig, og så lenge det ikke virker som han plages mener jeg at det ikke er et must selv om han ikke bæsjer like ofte som han burde. Jeg har i en tråd her inne lest at maltekstrakt i vann gir bedre effekt enn i melk. Har du prøvd det? Jeg prøvde det for første gang i går. Da hadde han bæsjet litt tidlig på dagen, men det var altfor lite til at det var 4 dager siden sist og det var ganske så hardt også. Han drakk vel cirka 40 ml med vann med en halv t-skje malt i. Da kom det en riktig så god ladning. Om dette skyldes malt i vann eller om det var tilfeldig vet jeg selvfølgelig ikke, men jeg ga ham i alle fall det samme i dag også. Dog uten bæsj foreløbig...
*Lille Persille" Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 9. februar 2009 Da er vi i akkurat samme situasjon da. Hvor gammel er sønnen din? Jeg har ikke prøvd maltekstrakt i vann men da skal jeg gjøre det. Usikker på om jeg får henne til å drikke det men det er jo verdt et forsøk. Brukte du flaske? Lunkent vann? Hva er lactulose? Vil helst ikke gi noe som ikke er "naturlig" jeg heller dersom det ikke er absolutt nødvendig.
Septemberprinsen Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 Hs nevnte også olje til meg, men sa at en ikke burde bruke sinksalve da dette er uttørkende og ikke egnet for å stimulere til bæsjing, men for å forebygge sårhet ETTER bæsjing. Og så jeg da som sverget på da jeg gikk gravid at jeg aldri skulle bli opphengt i bæsjebleier og babyens avføringsvaner- nå er jeg plutselig mer fanatisk enn noen... *sukk*
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 9. februar 2009 #14 Skrevet 9. februar 2009 Hvor mye sviskemos gir du om gangen? Her funker det ikke før han får nesten et glass (de små). Vi kan gi det om morgenen, og da kommer det alltid bæsj i løpet av dagen..! Men siden du har prøvd alt har du sikkert prøvd det også..
Hermione_77 Skrevet 10. februar 2009 #15 Skrevet 10. februar 2009 Gutten min er 6 måneder (4,5 måned korrigert). Jeg blandet maltekstrakten i kokt vann mens det fremdeles var høy temperatur på vannet (da er det lettest å løse). Han drakk det romtemperert fra tåteflaske. Jeg har kjøpt laktulose i form av noe som heter betulac mikstur. På den flaska står det: Laktuloseer et ufordøyelig sukkerstoff som har en virkning som ligner kostfiberets. Doseringen blir derfor bare veiledende: Hard eller treg mage hos voksne: Innledningsvis 1-2 spiseskjeer (15-30 ml) daglig til magen er regulert (vanligvis 2-4 dager). Vedlikeholdsdose ca 1-2 barneskjeer (10-20 ml) daglig. Betulac kan blandes med alle flytende matvarer. Jeg har fått en brosjyre på helsestasjonen som heter: Gode råd når barnet ditt har forstoppelse. I den står det blant annet: En mulighet er å tilsette et legemiddel som inneholder laktulose. I døgnmengden ferdigblandet melk tilsettes 3-6 m laktulosemiddel, eller du deler laktulosemengden i to og tilsetter i tåteflaske to ganger daglig. Du må selv finne ut hvor mye maltekstrakt eller laktulose som trengs for at barnet ditt skal ha minst en dagig avføring av passe myk konsistens. Det tar noen dager å få full effekt av laktulose. Noen barn får luft i magen av større mengder laktulose, særlig til å begynne med. Etter noen uker kan du redusere dosen litt etter litt, og se om avføringen holder seg myk. Tarmen tar ikke skade av langvarig bruk med maltekstrakt eller laktulose. Laktulosepreparat kan trygt brukes av spedbarn selv om noen produsenter på pakningen angir en nedre aldersgrense på 3 år.
Slæsh84 Skrevet 10. februar 2009 #16 Skrevet 10. februar 2009 Hei, Snuppa mi er 9mnd nå å for ca 1 mnd siden var jeg så frustrert for jeg hadde prøvd alt på snuppa.. Malt,svisker,massasje osv... Men her måtte vi bruke det nødvendige middelet som Laktulose. Men det er gitt etter hs råd og dosen er gitt etter hs.. Dette gav vi 2 ganger daglig i 1uke.. Å det fikk gang på det,så dette var deilig både for snuppa og oss. Jeg hadde ikke gitt i flere uker av dette.. Rådfør deg med helsestasjonen om deres prob. å finn ut hva som er best for babyen, ikke drøy det for lenge for da får babyen det veldig vondt,å det går også utover dere... Lykke til
victoria11 Skrevet 10. februar 2009 #17 Skrevet 10. februar 2009 Jenta mi på 2,5 mnd har ikke bæsjet på 3 dager, så i dag tidlig prøvde jeg det som står over ang olje på fingeren. Etter 1 time gikk jeg for å sjekke bleie, og ho hadde fått vært skikkelig på do. Vet jo ikke om det var tilfeldig eller om masseringen hjalp:)
*Lille Persille" Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 10. februar 2009 Noen spurte over hvor mye sviske jeg gir. Ga henne ca 4-5 teskjeer i går. Problemet er at hun ikke er så flink til å spise av skje ennå så det går veeeldig sakte å få det inn. Ga opp tilslutt i går og ga henne med sprøyte istedenfor. Dersom jeg skulle gitt et helt glass hadde jeg vel holdt på et helt døgn... Lei blir hun også og kniper munnen igjen tilslutt. Forøvrig ringte jeg helsesøsteren i dag og spurte om råd. Hun sa at dersom jeg hadde prøvd alt og det ikke virket var det ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette å gi maltekstrakt og sviskekompott/sviskejuice og se an konsistensen på bæsjen når den endelig kom. Dersom den er hard måtte jeg gi enda mer maltekstrakt og sviskekompott/sviskejuice men dersom den var vanlig kunne jeg bare slå meg til ro med at hun bare bæsjer så sjelden. Hun nevnte ingenting om laktulose, litt rart synes jeg. Synes i grunnen ikke dette var noe spesielt godt svar og det bekrefter vel andres innlegg her tidligere om at de ikke alltid synes helsesøstrene er kompetente nok. Ga henne en teskje maltekstrakt før hun la seg blandet i en isbit med morsmelk. Håper det gir effekt over natten. Hvis ikkeskal jeg prøve å massere litt med olje imorgen og se om det hjelper.
*Lille Persille" Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 11. februar 2009 Prøvde å massere litt idag men fremdeles ingenting...
Grateful mom Skrevet 11. februar 2009 #20 Skrevet 11. februar 2009 Her har det hjulpet med ordentlig magemassasje (lærte på babymassasje-kurs), masse HJEMMELAGET sviskemos og masse vann å drikke! IKKE gi banan hvis du gjør det, da kan det bli verre. Men de kan gå ca en uke uten at det er krise asså.
*Lille Persille" Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #21 Skrevet 11. februar 2009 Hjemmelaget sviskemos har jeg ikke prøvd ennå, takk for tipset! ) (Har ikke gitt banan)
Grateful mom Skrevet 11. februar 2009 #22 Skrevet 11. februar 2009 Bare så jeg har nevnt det, av en eller annen grunn følte jeg at sviskene fra Coop i lilla pose var noen av de sterkeste fra butikk, og enda sterkere var svisker jeg kjøpte på helsekost (Helios). Lykke til! Det kommer nok skal du se
*Lille Persille" Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #23 Skrevet 11. februar 2009 Har helsekostbutikk rett borti veien så da skal jeg ta en tur innom der imorgen og se om de har svisker der ;-) Er jo bare så redd for at hun skal få forstoppelse...
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #24 Skrevet 12. februar 2009 hos oss hjelper det(i tillegg til olje,sviskesaft ELLER maltekstrakt)med vann....han får mat når han våkner,ammer eller grøt/middag med vann til-også vann før han legger seg neste lur...
*Lille Persille" Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #25 Skrevet 12. februar 2009 Hun nekter å drikke vann. Brekker seg og holder på som bare det. Prøver og prøver og håper at hun plutselig skal like det med ikke foreløbig. Har prøvd både kaldt og varmt, fra flaske, kopp osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå