Gå til innhold

Hvordan leke ute med en på 10mnd'er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har til nå sittet på huske sammen ute.

Nå er det masse snø ute og mini kan krype, sitte selv og reise seg opp og gå langsetter ting.

Kan jeg renne akebrett med ham? Kan jeg sitte ham ned ute og la ham få leke litt i snøen selv? Eller er det for kaldt for ham enda, da han bare er 10mnd'er?

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at du er glad i å være ute sammen med gutten din! :)

Min erfaring (både fra min eldste og fra familier jeg kjenner) er helt klar: Den tida du investerer i å være ute sammen med barna de første årene får du igjen imangfold i form at et barn som blir glad i å være ute, også når det blir eldre. Gutten min har vært mye ute hele livet, spesielt fordi pappaen har vært flink til å ta ham med ut i marka, både sommer og vinter, fra han var helt liten. Markaturer med BabyBjørn da han var få mnd gammel var helt toppers! Likeså sykkelturer da han var litt eldre osv. Nå er han skolegutt, og elsker å være ute, nesten uansett vær - både med kompiser og med oss foreldrene. I går var han på skitur med pappaen, og kom hjem blid som ei sol! :) Oj, dette ble litt utenom det du spurte om...hehe...bare brenner veldig for dette! :)

Akebrett er helt sikkert toppers nå! Jeg liker best å ake sammen med barnet når det er så lite. Et litt stort akebrett, med plass til begge på, og en passe stor akebakke: Da er det duket for masse latter og moro! :D Ungen føler seg trygg når han sitter med arma di rundt seg. Begynn i helt små bakker med lite fart, og øk på om reaksjonen til gutten er positiv. :)

Han kan godt sitte litt i snøen, forutsatt at han er godt kledd, selvfølgelig. Jeg er ull-tilhenger, og liker lag-på-lag påkledning. Og vanntett ytterst på stumpen, selvfølgelig.

Enkle leker som bøtte og spade, lastebil osv kan funke fint. Husker du at vi lagde små hoppbakker og slalombakker som vi sendte ei lita glassflaske nedover? Vil tro at det kan være moro for en liten pjokke å være med å legge på flaska, og se hvor fort den aker! :)

Oj, nå må jeg slutte, ser jeg. Brenner som sagt veldig for dette, og har generelt vanskelig for å fatte meg i korthet... Jeg elsker å være ute sammen med ungene, og blir så glad når jeg leser sånne innlegg som ditt! :) God tur! :)

Skrevet

11 mndr her. Babyhuske er en stor slager her - sånn med høy rygg og belte rundt livet. Akebrett begynner også å bli kjekt nå, etter å ha brukt det noen ganger. Har prøvd å sette henne ned i snøen, men hun er mye mindre bevegelig med mye klær på, slik at det ikke er like lett å reise seg, krabbe o.l som innendørs.

Skrevet

Vi har babyakebrett til vår gutt på 10,5 mnd. Det har høy rygg og "belte" rundt livet. Vi går små turer med han på akebrettet og aker også litt. Da har vi stort sett vært to; én som sender han ned fra toppen av bakken (noen få meter) og én som står nede og tar imot. Når jeg er alene løper jeg ved siden av akebrettet ned bakken. Han synes det er moro:)

Eneste ulempen med dette akebrettet er at vi ikke kan ake sammen med ham. Hadde jo vært morsomt å gjøre det også, så må nok kjøpe et større akebrett i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...