Gå til innhold

Sonding

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei, er det flere som sonder barnet sitt hjemme? vi er hjemme på noe som kalles NAST (nyfødtavdelingens ambulerende sykepleiertjeneste)- Det er for premature barn som er friske, men som ikke har utviklet ammeteknikken ordentlig enda.

Det er kjempefint å kunne komme hjem, men jeg kjenner jeg syntes det er vanskelig at han ikke tar så mye pupp. Og ikke nok med det, men jeg må bruke brystskjold om han i det hele tatt skal ta noe.

Jeg lurer på når det er vanlig at sonden tas ut? I vårt tempo så føler jeg det blir en evighet til... men jeg kan da ikke sonde gutten min til han blir konfirmant heller da... hehe

Tips til amming av premature? hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før jeg svarer, så lurer jeg litt på hvor mye prematur han er??

Skrevet

Hei,

Vi reiste også hjem med samme opplegget som dere. Han hadde sonden til han hadde passert 37 uker GA. Sykepleier sa at når de er 37 uker gamle må det være en medisinsk grunn for å beholde sonden. Vår gutt var dysmatur, så han var ganske liten. Hadde problemer med å suge, og klarte derfor ikke å spise særlig mye fra pupp, i alle fall ikke nok. Jeg hadde "vegring" mot flaske før amminga var etablert, pluss skjold pga. at det er 6 ganger større fare for brystbetennelse. Dette visstnok fordi ungen ikke klarer å tømme brystet skikkelig med skjold. Om man pumper etter amming, så skulle man vel tro at man unngår dette..?

Da de tok sonden ble det hyl og skrik i huset for at lillegutt ikke klarte å spise nok, hverken fra pupp eller flaske (måtte kapitulere og gi et par flasker om dag for å få i ungen mat).Han klarte ikke å spise seg mett, og sovna ved puppen og var skikkelig urolig. Men det gikk seg til. Han klarte etterhvert å ta bedre tak, og ble skikkelig flink. Er nå 1 uke siden termin, og nå er det ingen problemer med amming. Har gått greit i noen uker nå. Bortsett fra at melkeprodusksjonen min sank, muligens pga. at ungen ikke klarte å spise seg mett. Nå henger han mer enn gjerne på puppen... Han får fortsatt flaske minimum 2 ggr. om dag, og var sugeforvirra ei god stund. Nå går alt veldig fint!

Pumpa jevnlig hele tida under sondinga, men reduserte da sonden ble tatt og jeg bare skulle amme. Følte at jeg måtte passe på å ha melk når han ble sulten - og det kunne vi jo ikke spå på forhånd.. Nå pumper jeg for å forsøke å få opp produksjonen igjen - og blir han sulten får han flaske..

Jeg følte at det var et styr og at det tok veldig lang tid før amminga var etablert her også, og vi var ikke "klar" da de tok sonden. Men det gikk jo greit likevel. Jeg tror det eneste som skulle til her, var at han ble stor og sterk nok til å klare å spise selv, og at han skjønte at han måtte jobbe for føden :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Tusen takk Melis74, var virkelig godt å lese innlegget ditt. Jeg er spent på å se hvordan dette går. Begynner å få tilstoppede melkekjertler jeg nå...kanskje fordi vi bruker ammeskjold? Kjemperedd for å få brystbetennelse. (for tilstoppede melkekjertler er ingen dans på roser)

Sønnen min er født 8 uker for tidlig. så han er "-5" uker nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...