Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 19, har hatt vikariat som varer 1 og 2 mndr i slengen siden juli 2008, det siste viakriatet går ut den 31. mars. og termin er 8. juli. Jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har til svangerskaps penger/sykepenger hvis jeg blir sykemeldt før vikariatet går ut og ikke blir fornyet. Lurer også på hvordan er det med foreldrepenger, hvis jeg ikke får fornyet vikariatet.? Jeg er ansatt igjennom en kommune og har hatt samme stilling hele tiden..Håper noen hat vært borti noe lignende.

Hvor henvender jeg meg eventuekt hvis ingen kan svare på det her? er det NAV?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du kan snakke med NAV om dette ja.

Men det vil nok lønne seg for deg å bli sykemeldt før vikariatet går ut. Sykepengene blir da regnet med på samme måte som lønn ift beregning av foreldrepenger.

Det du må unngå er å bli helt arbeidsledig. da blir foreldrepengegrunnlaget det du får i dagpenger. Altså en god del dårligere.

Trollunn hvor i all verden har du det fra?

Når hun er arbeidsledig når hun går ut i permisjon får hun de 6 beste av de 10 siste mnd som grunnlag.

§ 14-6. Opptjening av rett til foreldrepenger

Rett til foreldrepenger opptjenes gjennom yrkesaktivitet. Både moren og faren kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) i minst seks av de siste ti månedene før vedkommendes uttak av foreldrepenger tar til, se §§ 14-10 første og annet ledd og 14-14 annet ledd. Ved adopsjon må moren ha opptjent rett til foreldrepenger ved omsorgsovertakelsen.

Den pensjonsgivende inntekten må på årsbasis svare til minst halvparten av grunnbeløpet.

Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom da det er gitt en ytelse til livsopphold i form av dagpenger under arbeidsløshet etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8 eller stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, eller enten foreldrepenger eller svangerskapspenger etter kapitlet her.

Likestilt med yrkesaktivitet er også tidsrom med

a) lønn fra arbeidsgiver under permisjon i forbindelse med videre- og etterutdanning,

B) ventelønn etter lov av 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. § 13 nr. 6,

c) vartpenger etter lov av 28. juli 1949 nr. 26 om Statens Pensjonskasse § 24 tredje ledd,

d) etterlønn fra arbeidsgiver,

e) avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste.

Ja, som i et annet innlegg her, så ser jeg at NAV kan velge mellom å beregne inntekten du har når du går ut i perm, eller de 6 beste mnd.

Min saksbehandler fortalte meg nemlig at det kun er når man er delvis ledig at man får de 6 beste. Hun hadde ikke peil med andre ord. Lønner seg å lese selv, og kreve det som er til det beste for en selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...