Anonym bruker Skrevet 8. februar 2009 #1 Del Skrevet 8. februar 2009 eller vet om noen fine sider vor jeg kan lese om dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139605877-noen-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #2 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei! Er det noe konkret du lurer på? Litt enklere å svare om du har noen spørsmål.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139605877-noen-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-keisersnitt/#findComment-139608026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #3 Del Skrevet 9. februar 2009 ønsker og ta opp dette med legen,og muligens kunne få keisersnitt. så lurer da på ossen dette vill være for meg,har jo to barn fra før på snart 7år og en på snart 8mnd, ossen blir det da med han minste og bære på han og sånn etter et sånnt ingrep? og hva blir gjort den dagen dette ingrepe skjer? hva må en liksom være forberedt på etterpå? lurer på alt egentlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139605877-noen-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-keisersnitt/#findComment-139608058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #4 Del Skrevet 9. februar 2009 Generelt er det slik at vanlig fødsel er det beste både for mor og barn. Når det gjelder barnet, er det sånn at når det ikke blir "skviset" ut gjennom fødselskanalen, men bare plutselig hentet ut ved et keisersnitt, er det større risiko for at det trenger behandling på nyfødtavdeling etter fødselen. For moren sin del er det mest skånsomt med vanlig fødsel, selvom det ikke føles slik når det står på. Men keisersnitt er en ganske stor operasjon, og som med all annen kirurgi, har det mange komplikasjoner. Tiden det tar før man føler seg kjekk igjen, er ofte mye lengre enn ved en vanlig fødsel. Operasjonssåret skal gro, og det er viktig å ikke løfte tungt den første tiden. Tror de sier at man ikke skal løfte tyngre enn sitt nyfødte barn. Dvs at barnet ditt på 8 mnd nok er for tungt. Ved et planlagt keisersnitt, kan man være våken, man får en spinalbedøvelse i ryggen, slik at man ikke kjenner smerte, men man kjenner at legen "holder på" der nede i magen likevel. Barnets far kan være med og sitte ved hodet ditt. Når barnet er tatt ut, får du se det raskt, og kanskje ha det ved hodet ditt en liten stund, men så skal såret lukkes, og det tar ca 20 min. Imens får far og barn litt tid sammen. Du sa ikke hvorfor du ville be om keisersnitt. Har du hatt traumatiske fødsler før? Om det er medisinske grunner til keisersnitt, skal man ikke bekymre seg for den noe økte risikoen. Men om en vaginal fødsel kan la seg gjennomføre, er det absolutt å anbefale. Du har jo to barn fra før, dvs at denne fødselen sannsynligvis vil gå raskt og greit. Smerten er jo den samme, men med god smertelindring, som epidural, er det mye som taler for at du bør velge vaginal fødsel. Håper du fikk svar på noe av det du lurte på! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139605877-noen-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-keisersnitt/#findComment-139610096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #5 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg rekner med det er med alle keisersnitt, når det er planlagt vertfall at man må kateteriseres, det gjorde de vertfall på meg... Og jeg som har prøvd begge deler, vil si, at har du ingen medisinsk grunn til å ta keisersnitt, så ville jeg ikke gått gjennom det. enkelt og greit fra du forberedes, og til operasjonen er ferdig, men alle smertene og alt du må tenke på etterpå er ikke verdt det. Det er 6 uker før du får lov å løfte den på 8 mnd. og selv da kan du fortsatt kanskje kjenne at en del tunge tak gjør vondt. Det er forferdelig vondt å le, hoste og nyse. og man får ikke lov å trille barnevogn opp bratte bakker, og i mindre bratte bakker må man tenke på å skubbe vognen med bøyde armer, inntil kroppen og ikke med strake armer. Og siden du da antagelig får to tette, vil du vel gjerne bruke tvillingvogn... og det blir jo selvsagt tyngre. Jeg venter nå nr 3, og jeg vil ikke ha keisersnitt, hvis ikke det er fordi lege/ jordmor bestemmer at det er det beste!! Jeg var MYE fortere frisk og rask etter vanlig fødsel, selv om jeg tenkte der og da at dette ville jeg aldri mer. Og min fødsel tok lang tid. Men det var det verdt det synes jeg! I ettertid... Slapp å gå rundt som en krok. for et var vondt å rette seg opp... Jeg fikk spørsmål fra en annen nybakt mor på barsel, hvorfor jeg gikk der når jeg ikke hadde født enda!!!! Det såg jo ikke slik ut... Magen var stor... men ikke så stor som før fødsel da... men det tar nok lenger tid før livmoren trekker seg sammen... Jeg vet jo ikke hva grunnen til at du vil ha keisersnitt er, men hvis det ikke er det beste for barnet, så ville ikke jeg gjort det nei... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139605877-noen-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-keisersnitt/#findComment-139616275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #6 Del Skrevet 10. februar 2009 Har kun født tidligere, ikke tatt keisersnitt. men jeg har vært med og sett på begge deler.. Der og da bestemte jeg meg for at det må sterke medisinke grunner til før jeg går med på KS. Og jeg hadde en fødsel som jeg tror ville skremt de fleste;) I tillegg til alle komplikasjoner som kan oppstå - det gjelder seg anestesi, blodpropp og infeksjoner i operasjonssåret, er det jammen en tøff behandlig for både mor og barn i selve operasjonen. Det som er så "genialt" med vaginal fødsel er at man glemmer så fort og man har ikke smerter i ukevis etterpå. Visst er det vondt å sette seg noen dager, men det er jo småting. Og man ka ta seg av evt eldre barn hjemme og trille på tur når man føler for det;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139605877-noen-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-keisersnitt/#findComment-139618249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå