Gå til innhold

Er det normalt at mindre barn har store mager? Jenta mi er 2 år. Bekymret...

Anbefalte innlegg

Altså, jeg vet jo at småbarn har litt kulemager, men syns magen til jenta mi er veldig stor om dagen. Og nå begynner jeg egentlig å lure litt på om det er normalt.

Hun har vært løs i magen i noen dager nå, så jeg vet ikke om det har noen sammenheng. Mener å huske at jeg tenkte over magen hennes før hun ble løs i magen også, at det var større enn det har vært.

Men, har da to spørsmål:

1. Har deres barn på ca. samme alder veldig kulemage?

2. Er det en sammenheng mellom den løse magen og stor mage (i kveld så var den tydelig unormalt stor)?

3. Bør jeg evt. kontakte lege?

Litt teite spørsål, men er litt bekymret nå, og da spør man om det meste.

Fortsetter under...

Mi har også skikkelig babybollemage ennå.. Mer enn andre 2åringer jeg har sett, men det er vel bare slik at de har forskjellig fysisk utvikling og at hun ikke har volst helt ut av babyfasongen enda (tenker jeg om saken da).

Hun har ikke spesielt mye luft, løs avføring eller noe slikt, så hun får nok gradvis mindre bollemage. Jeg antar det er som med pubertet..noen er tidlig og andre er sen i utviklingen.. (mi er 21mnd)

Annonse

Junior på 2 år har også stor kulemage til tider..

Han har alltid hatt det.. Var på ultralyd av magen når han var 2 mnd, og de fant ingenting galt..

Jeg har n gutt som blir to år i april, han er tynn tynn,men ordentlig strutt mage, For to uker siden hadde han farangen i 5 - 6 dager, å da var magen kjempe stor, regner med att det var mye luft!! Nå er magen tebake i normal strutt fasong :o)

Hun er veldig løs i magen da. Mange bleieskift i går og i dag. Så mulig det kan være at det er mye luft?

La merke til at i dag tidlig så var ikke magen sånn. Da var den mer flat på en måte. Men, utover kvelden ble den stooor.

Huff, blir bekymret jeg.

Så han hadde veldig stor mage når han hadde farang altså? For det er nok noe lignende med jenta mi. Bæsjer og bæsjer spraybæsj...

Ble nesten sjokkert over magen da hun skulle legge seg nå...

Det er ikke uvanlig at dehar litt bollemage, men hva legger du i veldig stor? Noe sånt a'la "afrikamage"?

Da min gutt var like før året hadde jeg den samme raksjonen som du har nå. Syntes alle barn hadde en god og rundt mage, men min gutt hadde skikkkelig stor oppblåst mage. Det hadde han ogsåp hatt en stund.

Slo meg til ro med det da jeg på st stort badeland så EN annen unge med like stor mage.

Og bla bla bla, for å gjøre en lang histore kort, hans oppblåste mage var det legene kalte cøliakimage.....det var en skikkelig "afrikamage".

Så en mage kan være oppblåst av mange grunner.

Annonse

Så løs mage er et symptom som ikke blir borte hvis de har cøliaki da? For hvis den løse magen blir borte, og hun får normal avføring igjen, så trenger det ikke være cøliaki?

Slik er det hos oss også. Gullet har hat stor mage lenge og er ca. 2 år. Har vært hos lege og tatt Minifom i perioder, men virker ikke så plaget med luft som før, men har skikkelig afrikamage.

Det er det som er så vanskelig med cøliaki.

Lillegutt hadde diare i perioder, men som oftest var avføringen bra.

Må bare se etter det små tegnene og forandringer og slå en og en sammen, ikke alle er kjempedårlige hele tiden.

Hun har vel egentlig alltid hatt litt struttemage, men har lagt merke til at den har vært større enn normalt i det siste.

Og når jeg knipser henne forsiktig på magen, er den stram som en tromme. Blir nesten sånn "trommelyd" også.

Er noen i familien til sambo som har cøliaki, men det er noen av tantene hans.

Bør jeg gå til legen å be om blodprøve for å sjekke cøliaki, eller bør vi se det ann litt først?

Sønnen vår på litt over 2 år har også nesten "afrikamage" noen ganger...og synes han har hatt løs avføring til og fra siden han ble født. Blei også litt bekymra nå ifh til cøliaki...!

Ja, da er vi to som er bekymret...

Jeg kan ikke si magen hennes alltid er så stor som den har vært i dag, for det er den ikke.

Men, syns liksom at den har blitt større og større i det siste?! Mulig der er innbildning. Men, det i kveld var i allefall ikke innbildning, for den var diiiiger.

Jeg håper det skyldes at hun er dårlig i magen om dagen, og har masse luft...

Min gutt på 1.5 år har også veldig stor mage. har hatt d siden han begynte med fast føde og kuttet puppen. han har mye ondt i magen også da. til tider er den kjempe hard som en ball nesten. Litt ekkelt,men han er aktiv og ser ikke ut som d plager han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...