Gå til innhold

Har feber men allmenntilstand topp - i barnehage?

Anbefalte innlegg

Dere, jeg har et dilemma - jenta våkna i dag med 39 i feber, men er i tipp topp form, leker, spiser/ drikker, traller osv, men er litt "tafatt" så det merkes no litt at hun ikke er helt i form.

Vet bhg sier ett døgn feberfri før de kan komme, men kan jeg likevel sende henne i bhg? Når formen er så bra?

Målte 38,4 i kveld før sengetid.

Fortsetter under...

Hadde holdt henne hjemme, dette fordi hun kan være i form hjemme, men i barnehagen med et helt annet tempo, vil hun bli sliten. Og det er en grunn til at barnehagene har 1 feberfri dag hjemme. dette er også rådene fra folkehelseinstituttet.

Annonse

Jeg hadde holdt barnet mitt hjemme, og i tillegg hadde jeg som ansatt i bhg sendt henne hjem. Uten tvil. Selv om formen er topp hjemme, så skal de ikke være i bhg m feber. Kan smitte andre, og feber er faktisk et signal på at noe ikke er helt i orden.

I kommunen jeg jobber i, så har vi ikke rett til å sende barn med feber hjem fra barnehagen. Det heter at det ikke er feberen som avgjør om barnet skal gå i barnehagen, men allmenntilstanden. Hvis et barn er i fin form på tross av feber og kan være med på de daglige aktivitetene både inne og ute, så kan vi ikke si noe på det...

Er det oppkast/diare så sender vi selvsagt hjem grunnet smittefare. Da er ofte barnets allmenntilstand også sterkt redusert. Forkjølelse, øyebetennelser osv smitter visst _før_ det bryter ut, så dette er heller ikke grunn til å sende hjem.

Vi skal heller ikke måle feberen til barna i barnehagen, siden dette ikke skal vektlegges om vi ringer hjem eller ikke.

Jeg har forresten sett at barn med 39 i feber har vært i full vigør, men dette hører sjeldenhetene til.

Annonse

Hører du sier dette, og skjønner dere har fått beskjed om å gjøre det slik. Men, når barnet har feber, så er barnet sykt. Uansett. Da er det noe kroppen jobber med, og det KAN være at det er noe som er smittsomt.

Jeg har heller aldri hørt om noen barnehager som praktiserer slik som dere gjør, så tror ikke det er så vanlig å gjøre det på den måten.

Og jeg er veldig glad for at vår barnehage ikke praktiserer det på deres måte, for jeg vil gjerne ha barna mine hjem om de har feber. Enten de virker i fin form eller ikke.

HEi.

Jeg jobber i bhg, og har gjort dt noen år.

Vi har ALTID hatt det som en gylden regel, hjemme en dag etter at feberen har gitt seg. Dette bla forde:

*Ett barn med feber har lavere imunforsvar, og er selv mer motagelig for kasiller og virus.

*Det er en grunn til feber, kroppen kjemper mot noe, en innfeksjon av noe slag.

*Og barn med feber har det best hjemme, basta. Og trenger minst ett døgn til å komme til hektene på.

Men nå, har vi også fått ett rundskriv fra komunelegen hvor det står at feber alene er ikke nødvendigvis grunn til å holde barn hjemme fra bhg. Man skal vektlegge ALlMENTILSTANDEN. Det er denne som bestemmer. Altså Ikke feber alene....

Så dersom hjerteknuseren hadde litt feber i går, og er fin når hun vokner i dag, send henne i bhg. Og komunelegen vektlegger også at barn reagerer forskjellig på feber, noen er "slått ut" med 37,8 ander er i fin form ved 39,0.

Store individuelle variasjoner.

Derfor skal hvert tilfelle vurderes individuelt, og barnehagepersonalet har ikke rett til å kreve at foreldre holde barn hjemme til 1 døgn etter feberfri, ei heller at de henter hjem barn med feber.

Likedan med øyekatar.....Det har vi i alle år hatt som uskreven regel at det er sååå smittsomt, at barn med anntydling til gult puss i øyet sendes hjem....

MEn faktisk, nå skriver kommunelegen at øyet skal være særdeles fult av puss, og svært hardt rammet dersom man skal holde de hjemme fra bhg. Det er slett ikke så smittsomt som man på folkemunne har snakket om. Så lenge man utviser god hygiene, og vasker og tørker godt kan barn med øyekatar gjerne være i bhg.

Ja, slik står det faktisk skrevet....Fra kommunelegen...........

Men jeg, som mor selv, sender IKKE min lille i bhg med øyekatarr, og iallefall ikke med feber.

Og heilt ærlig, dersom min lille har feber i dag, er feberfri i kveld, og EGENTLIG godt kunne dra i bhg i morra, så nyyyter jeg og min lille en "sykt barn" dag her hjemme, og koser oss.....

Selv er jeg ikke heilt enig i kommunelegens nye retningslinjer, og følger dem ikke med eget barn, men dette er opp til hver enkelt. Men som annsatte i bhg kan vi ikke lenger ringe hjem og "kreve" barna hentet ved feber og feks øyekatarr .

Men til HI, det er du som kjenner barnet ditt, du vet hvordan hun er ved feber, og dersom du mener hun er i form, så er du i diin fulle rettt til å sende henne i bhg.

-Men hva ønsker du? Det at du på en måte KAN gjøre det, betyrikke at du SKAL.

Personlig sier jeg, nei, hold henne hjemme, kos dere med en sykt barn dag......tilbring kvalitetstid sammen, les bøker, ligg på sofaen og se en dvd eller 2, ha en slaraffendag hjemme.

-For barnets skyld.........

Det er lov å bruke sykt barn dagene dine, man trenger ikke ha ett barn som er ekstremt syk for å benytte dem.

• 5 måneder senere...

Barn med feber har ikke noe i barnahagen å gjøre, og det gjelder selv om hennes allmenntilstand er bra.

Det er flere grunner til dette. Det at hun smitter andre er en grunn og det at barnet ikke skal ute med feber en annen.

Hos oss går grensen på feber når temperaturen overstiger 38 grader, da ringer vi og ber om at barnet blir hentet og at det holdes hjemme til det er feberfri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...