Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter nummer to og vet når jeg ble gravid, men likevel ble jeg flyttet 11 dager frem på ultralyd. Hun målte bare hodet på babyen, har hørt de skal måle lårbeinet også. Noen som har opplevd dette og gjerne fått flyttet terminen igjen etterpå? Ser for meg at hun ikke flytter den igjen nå og dette går jo ut over permisjonen min. Fødtei tillegg 14 dager frø termin sist.

Fortsetter under...

Skrevet

Da vi kom til UL ble terminen flyttet 13 dager fremover. Jeg har veldig uregelmessig mens så det har nok noe med det å gjøre. Gynekologen som foretok UL målte flere steder på fosteret, både hode og lårbein, flere ganger, så vi følte oss veldig trygge på at det var den rette terminen hun hadde kommet fram til.

Skrevet

Men jeg har helt regelmessig mens, og vet nøyaktig hvilken dag jeg ble gravid. Og hun målte kun hodet, ikke lårbeinet. Og unger kan jo ha små hodet...

Skrevet

Om det var ordinær ultralyd (uke 18-20) så bruker de vel å måle lårbeienet også; det har de i alle fall gjort de gangen jeg har vært gravid. Hvis du føler det blir helt feil kan du jo prøve å kontakte din jordmor/helsestasjon eller lege/ sykehus og evt. be om en ny ultralyd og forklare at du synes det var rart at de kun målte hodet; det kan jo hjelpe å snakke litt med en annen jordmor også.

Når det gjelder å få sin termin flyttet selvom man er sikker på når man ble gravid, har jeg skjønt at det kan være litt "kryptisk". Dette skjedde også for meg med førstemann. Ble flyttet til 10 dager senere enn det jeg selv mente var korrekt. Jeg var også ganske sikker på når jeg ble gravid. Min veldig greie jordmor forsøkte å forklare meg dette som vist er nok så komplisert, men det er slik at noen egg (som vi altså vet når ble befruktet) bruker lengere tid på å bevege seg nedover og sette seg fast enn andre - og det er først når de har satt seg fast at man begynenr å telle. Den forskjellen kan faktisk forklare nok så mange dager. Det var i alle fall den forklaring som jeg fikk. Jeg fødte faktisk dagen etter UL termin så det viste seg å stemme for meg i alle fall. Babyen var helt normal størrelse, så ingen grunn til å tro at jeg hadde gått over tid i forhold til mens-termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...