Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!! Jeg har datteren min i en 0-3 ars-avdeling i en montessoribarnehage, og er kjempefornöyd!! Datteren min begynte i Höst, og var da 1 1/2 aar. Hun har alltid vaert veldig mammadalt, og litt engstelig og sjenert sammen med andre, me etter at hun begynte i denne barnehagen har dette forandra seg totalt!! De har en rolig atmosfaere paa avdelinga, god tid, og barna faar vaere med paa alt, selv om de er smaa!! De baker, lager mat, dekker paa sine egne plasser, og gjör ting i sitt eget tempo.. De laerer aa gjöre ting selv--at de ikke alltid trenger aa spörre om hjelp av voksne. Og naar de er klare for aa slutte med bleia, gjör de det. Men uten noe press.. :o) Jeg har erfaring fra "vanlig" barnehage, og vet at tempoet der ofte er höyere, og vet at det ofte ikke er tid til aa la dem ta ting i sitt eget tempo pga tidspress o.l.. Barna sover forresten paa madrasser paa gulvet ved siden av hverandre, og det gaar ogsaa helt bra(noe jeg hadde trodd skulle bli komplett umulig med jenta mi.. ;o))

Naar sant skal sies kommer det selvfölgelig an paa personalet i den enkelte barnehage ogsaa.. :o)

Har egentlig ikke noen daarlige erfaringer aa komme med..

Haaper du fikk det svaret du trengte!! ;o)

Der jeg jobbet var man nøye med å presisere at 3-5 års avd er en Montessori-barnehage (Montessori-skole), mens småbarns avd. bare er Montessori INSPIRERT.

Salig Maria Montessori mente nemlig at barna skulle være hjemme med mor de første tre årene, og utviklet en skole for barn over 3.

I praksis førte dette til at man (der jeg jobbet) gikk inn for å gjøre småbarns avdelingene mest mulig hjemmekoselige. Altså å få småbarns.avd. til å ligne mest mulig på den familiære settingen mange norske barn i dag dessverre ikke kan ha de første tre leveårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...