Gå til innhold

DITT BESTE HUSMORTIPS! -holdes oppe! :)


anjaslilje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ha en liten kurv under vasken(innredningen) på badet til skittent undertøy.

 

Kjøp et sånn oppheng (en sirkel) med klyper til å henge våte kluter på.

heng den i dusjen, tørker mye fortere og det blir ikke jordslag på de.

 

Lukter det reker av hendene dine etter du har skrellet dem? Gni hendene inn i sitron. Lukter godt og friskt :)

 

Bruk gamle skoesker og dekorer dem med gammel tapet, innpakningspapir el, som barna kan ha tegnesaker, småbiler el.oppi.

 

Når du lager mat/baker er det veldig lurt å ha en tom bolle hvor du kan legge alt skall osv. oppi, så slipper du å åpne søplekassa hundre ganger.

 

Skal du skjære masse druer i to, legg et lokk over og skjær kniven gjennom alle druene på en gang. Da slipper du å skjære en og en.

 

Blir du ikke kvitt flekkene på klærne til barna, kjøp tekstilfarge så kan du farge klærne i den fargen du vil.

 

Isteden for å legge rosiner, kjeks osv i matboksen til ungene, tegn en liten tegning eller hilsen fra deg istedet. Er SÅÅ populært her når det ligger en tegning av Hello Kitty, Hopsy Daisy, en katt, sol e.l.

Jenta mi kan gå rundt med lappen i lomma eller handa hele dagen i bhg:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Til fett og smuss på fliser og blanke overflater er eddik kjempeeffektiv.

 

Gallesåpe tar så og si alt av flekker på klær Fåes på helsekost eller hos nøstebarn under navnet "flekkfjerner"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MITT MEST EFFEKTIVE HUSMORTIPS!

 

Si til mannen/samboer at du må jobbe ovrtid til klokken f.eks 19.00 Si også at en venninne har ringt å sagt hun og familien kommr på besøk på kvelden. På denne måten vasker mannen hele huset og du kommer hjem til nyvasket hus. Prøv å virke irritert når du sier gjestene har avlyst!

 

Denne funker ikke her hjemme lenger, men dere kan ihvertfall bruke den noen ganger.

 

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. har alltid SVINT i skapet, supert til rengjøring av kasseroller, stekebrett, oppvaskkummen osv.. Skitten forsvinner fortere enn SVINT!

- har alltid JIF- universal stående på kjøkkenbenken, fjerner fort og enkelt flekker på gulvet med en sprut JIF og tørker av med kjøkkenpapir, også veldig effektivt å vaske av komfyren med og toalettet!

- har alltid WC-blokk i doen, rengjører doen ved hvert nedskyll, trenger derfor ikke bruke kosten så ofte..

- en skikkelig smørkniv, gjør matpakkesmøringen til en lek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pledge møbelspray er helt genial å bruke på alle hvitevarer og kjøkkenvifter etc i stål...Det fjerner flekker, og gjør at det ikke blir så lett fingermerker på overflatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nydelige Christina&Nathalie

system system system er ordet!

ha orden på alt, leker,ytterklær,sko osv...da slipper du å bruke lang tid på å finne tingene når du trenger, og det viktigste er at du legger det tilbake på plassen sin etter bruk hvis ikke er det lite nyttig..dette sparer meg for mye tid:)

Ellers er det lurt å vaske over flater og komfyr og ellers rydde kjøkkenet etter hvert måltid,da er det rent å pent til neste gang..herlig!:)

Gjør litt husarbeid hver dag, vask badet en dag, stuen en annen dag og støvsug alltid når det trengs...på den måten slipper du å slite ræva av deg med husarbeid 1 gang i uken..jeg sparer mye tid på det:)

Sorter klessvasken etter farger og grader...når klærne er tørket legg dem på plass der de hører hjemme så det slipper å se ut som en klessbutikk på vaskerommet eller i stuen:)

 

Og kansje det viktigte..finn frem klær til hele familien hver kveld (mannen for kle seg selv..men til deg og barna)

 

Jeg setter også alltid frem ekstratøy og hvilke ytterklær jenta mi skal ha i barnehagen hver kveld...da bare plukker jeg det med meg i gangen hver morning på vei ut..morningene er stressende og jeg gidder ikke løpe rundt i hele huset etter ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har skummet gjennom tråden, men har ikke sett noen tips om innvendig vask av komfyr. Husker jeg leste et kjempelurt tips her på dib en gang om dette, men husker ikke hva det var.

 

Ellers; bruk sånne tynne plastbadehetter over hjulene på barnevogna om de er sølete og du skal trille vogna inn et sted. Ha dem alltid liggende under vogna el.l.

 

Og siden alle nevner system- som jeg er helt enig i er redningen for et velfungerende hjem- må jeg bare tipse om disse geniale skittentøysdunkene fra ikea (link under). De kan stables i høyden, men siden de har et slikt skrått lokk foran så slipper man å ta de ned og løfte de opp på hverandre igjen når man skal legge i eller ta ut tøy. Man bare vipper opp frontlokket og legger tøy inn eller tar ut. Vi har 4 slike oppå hverandre på badet, merket med henholdsvis "60-90 grader" (nå fant jeg ikke grader-tegnet i farten:), "mørk 40", "kulørt 40" og "lys 40". Ideelt sett burde vi hatt to til 60-90 og en til finvask, ull osv, men begrenses av plassmangel. Ihvertfall et supert system som mange har kopiert etter at de har besøkt oss:)

http://www.ikea.com/no/no/search/?query=sortera

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RØDVIN AV BRUDEKJOLE......

Jeg var i brylluppet til søstra mi nå i sommer,å da var det ei som stod rett vesiden av å åpnet en ny kartong vin.

Den falt i gulvet å sprutet hele forsiden av skjørte liksom på brudekjolen full av rødvin.

Vi sprang inn på badet,den andre søstra mi gikk å hentet en stor flaske farris,å vi brukte farris på papir å tørket bort vinen.

Alt gikk vekk, helt vekk:) vi brukte hele flasken,å det var sykt å se på hvor lett det gikk bort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk ut alle di beste husmortipsene hær,fin skriv dem,å skriv ut,ramme dem inn å vips har du veldig fin julegave til alle husmødre i familien:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en liten kurv/tøypose som mellomstasjon for "klær-som-kan-brukes-en-gang-til-før-de-skal-i-vask" på badet. Da slipper man å vaske klær unødvendig, samtidig som klærne har et sted å være uten å lage rot. (Spesiellt smart dersom man har en mann som ser enhver stol, kommode, etc som mulig mellomstasjon for klær han skal ha på i morgen - kanskje...)

 

Knagger til smykker (spesielt kjeder) man bruker jevnlig er også lurt, enten små knagger på veggen, eller søte "sugekoppknagger" på speilet. Dekorativt, og mye bedre enn smykkevirrvarr i skuffen.

 

Signerer tipset om gallesåpe. Det tar ALT av flekker og er mye snillere mot tekstiler, og ikke minst miljøet enn kjemiske flekkfjernere. Jeg kjøper min på vaskenotter.no. Kan også anbefale vaskenøtter fra samme butikk, i stedet for vanlig vaskemiddel til tøy. Billig, miljøvennlig, og helt naturlig, ingen kjemiske stoffer. Supert for sensitiv hud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har middagsplan på syv uker(var så mange retter jeg kunne komme på) som rullerer hele tiden.

 

Handler en gang i uka som flere her nevner.

 

For å sikre at vi trenger å handle bare en gang i uka har vi en ferdig liste over alle ting vi trenger å ha i huset slik at vi ikke glemmer noe. Så er det bare å føre på ekstratingene for middagene neste uke.

Denne lista er forøvrig sortert etter hvordan ting er plassert i butikken vi vanligvis handler i. Meget effektivt i butikken når en slipper å løpe fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate 77 : Kom gjerne med lista over retter! Her er mannen så kresen at jeg glemmer selv hva jeg liker innimellom! :)

 

Nå har jeg kopiert over alle tipsa her og ordna de etter rom ;) Så nå dytter jeg litt for andre som kanskje vil gjøre det samme :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisherprice vaskeservietter (ikke de våte) , funker veldig bra til å vaske bad, speil o.l. De kan vris opp utn at de går i stykker, og kastes bare etterpå!

 

Har barnet tisset i senga?? Strø potetmel over flekken, og potetmelet trekker til seg alt! Støvsug derretter opp potetmelet!

 

Skitne persienner?? Ha på fettløsende vaskemiddel, og vask og spyl dem i badekaret! Dette er mye lettere en å stå å gnu på de, spesielt vist man har persienner på kjøkkenet, de blir fort fete og ekle... :P

 

Våtservietter kan brukes for å fjerne tusjmerker fra blanke overflater

 

En måte jeg lærte meg å like å legge sammen klær på var å ta d på kvelden mens jeg så noe jeg likte på tvn, samtidig som sambo årdnet barna.

 

husker ikke mere en dette...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart dere kaller det husMORtips og ikke husFARtips i disse likestillingstider! :-) '

 

Eller - det må jo bli noe sånt som husLEDERtips. Noen med gode forslag? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husholdningstips, kanskje?

 

Nå har jeg prøvd tipset med barberskummet, og det var kjempeeffektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...