Gå til innhold

Bare jeg som er skeptisk til kiropraktor...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som har sovet veldig dårlig hele livet og grått mye (som helt liten). Har hatt henne med til osteopat, manuellterapeut og kiropraktor - uten at de fant noe. Her om dagen dumpet jeg ned hos en kiropraktor på nytt, litt tilfeldig, som mente hun fant en låsning i nakken på jenta mi. Plutselig lå jenta på benken, og kiropraktoren sto over henne og virkelig KNAKK nakken hennes. Hørte det knakk 3 ganger. Alt skjedde så fort, jeg rakk bare å si "oi". Hun mente låsningen gikk fint tilbake, og vi skal dit på kontrolltime i neste uke.

Poenget er: Jeg synes det var SÅ skummelt. Faren min er lege på sykehus, og han får hver måned inn pasienter med brudd, nerveskader, og lammelser som har vært hos kiropraktor. Vet at kiropraktikk er omstridt blant fagfolk, men det virker som mødre ikke har noen som helst betenkeligheter med å ta med små babyer og barn dit. Men det har altså jeg.

Jeg er også litt skeptisk til at alt skal kunne løses med å trykke litt i nakke og rygg... Det har gått 4 netter siden jenta vår ble "kurert", og de har ikke vært noe som helst bedre enn før...

Noen som har noen tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at de ikke skal knekke på små barn.

Jeg er skeptisk til kiropraktor. Har mye større tro og tillit til manuellterapeuter og naprapater.

Skrevet

Jeg er og skeptisk til kiropraktor. Spes på barn. Har hatt jenta mi til helhetsterapeut som har brukt både akkupunktur, forsoneterapi, kinesologi og massasje på henne. Dette har jeg gode resultater med selv, så har ingen betenkeligheter med. Men akkurat kiropraktikk synes jeg er skummelt og er redd noe skal gå galt....men tenkte det vare jeg som var litt pyse jeg da...hehe...Men har heldigvis ikke hat behov for det, siden det finnes så mange andre metoder som virker mere skånsomme, så da benytter jeg meg av de istedet:)

Skrevet

Jeg er mer skeptisk til kiropraktor enn manuellterapeut. At barn kan ha låsninger i nakke/rygg som bør løsnes er jeg helt sikker på og vet om babyer som har sluttet å spise fordi de har så vondt pga låsninger. Det som er vitkig er at man går til noen som er vant til å jobbe med barn.

Det er også vanlig at det blir litt verre før det blir bedre etter en sånn behandling, selvom jeg selvfølgelig ikke aner om det var ritkig å behandle i datteren din sitt tilfelle.

Skrevet

Jeg er og skeptisk, og har sett noen tilfeller av diverse komplikasjoner som følge av kiropraktor i min karriære i helsevesenet. Likevel gikk jeg med jentungen da hun bare var 4 uker gammel som gråt dag og natt på grunn av kolikk. Dette fordi man blir helt desperat etter å prøve ALT som eventuelt kan avhjelpe. Han kjente også at hun var litt lite mobil i nakken, men lot den heldigvis være i fred. Han brukte et eller annet instrument som ga et litt kontant trykk når han trykte på avtrekkeren. dette instrumentet brukte han i korsryggen hennes. Hun merket ikke smertene før det var gått 2-3 sekunder, men da lå hun i bue og hylskreik. (dette var visstnok nokså vanlig i følge kiropraktoren). Sant skal sies, at når smertene hadde gitt seg, sovnet hun og vi gikk mot et fine par dager, før det var igang igjen med gråting. Denne gangen kunne jeg ikke ta henne på ryggen pga av smerter. Jeg turde ikke gå tilbake. Syntes det virket eksperimentellt. Vi gikk til naparapat som masserte magen hennes 3 ganger, og da hun var 8 uker var vi kvitt hele kolikk-problematikken.

Rett etterpå var det obligatorisk sjekk hos fysioterapeut på helsestasjonen. Der fikk ungen diagnosen KISS, og har i ettrkant vært behandlet for det. Så hva i all verden var det der opplegget med den korsryggen?? På et 4 ukers spedbarn? Ja! skeptisk!

Skrevet

Jeg er også ytterst skeptisk til å gi barn behandling hos kiropraktor. Av den enkele grunn at barns skjelett ikke er ferdig utviklet. Og hun som dadde erfaring med kiropraktor på 4mnd baby synes jeg høtres skummelt ut. Bena er jo forstatt i stor grad bare brusk! Ville nok ikke tatt med sønnen min til kiropraktor med midre jeg er helt desparat og har prøvd ganske mye annet først.

Skrevet

Som voksen har jeg hatt meget gode erfaringer med kiropraktor, men jeg ville nok vært litt mer skeptisk til det i forbindelse med barn/spedbarn.

Skrevet

Jeg er også skeptisk. Synes så mange sier "gå til kiropraktor" for alt mulig som er med de små.

Jeg er skeptisk til kiropraktikk på voksne også jeg da, men jeg er nok farget etter å ha vært i et 4 år langt forholdt med en fysioterapeut/manuell terapeut... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...