Gå til innhold

Usikker på keisersnitt - trenger noen kommentarer.....

Anbefalte innlegg

Jeg har under 90 dager igjen nå, til terminen. Skal på samtale på sykehuset i Tromsø neste uke. Har ønska keisersnitt. Har født "rett vegen" 4 ganger, og det har gått greit. Problemet er større og større barn. Og sist gang var en tøff og intens opplevelse jeg ikke vil ha igjen. Nå føler jeg at kroppen min ikke er så sterk, og jeg er skremt av tanken på et større el. stort barn (over 4,5), jeg er liten selv. Jeg vil også sterilisere meg under inngrepet. Jeg vet ikke....Vet bare at jeg ikke er så tøff med tanke på fødsel, og er redd for alt som kan gå galt. Noen råd??? Mottas med takk.

Fortsetter under...

Hei!

Her er også større barn den store skrekken. Førstemann var nesten 4,7kg dagen før termin og familiehistorikk tilsier at gutten i magen blir enda større. Første fødsel endte i hastekeisersnitt, men bekkenet mitt er målt stort nok i ettertid.

Kan si litt om hva som skjer framover for meg, kanskje du kommer noe videre med tankene dine:

Vi skal inn på vekstestimering 3,5 uke før termin og denne avgjør hva som skjer videre. På forhånd er jeg innvilget ks dersom ungen settes til ca 4,5kg eller mer. Dette er veldig betryggende for meg, og skulle babyen se liten (normal!) ut så er det jo ikke noe bedre enn det. Jeg har et lite håp om å kunne føde vaginalt 2-3 uker før termin selv om ungen blir stor, så vi er enige om å prøve modningsakupunktur og muligens stripping/tøying etter permisjonsstart. Skulle det bli vanlig fødsel vet jeg at terskelen er lav for å bestemme keisersnitt underveis.

Ta kontakt med din jordmor og fortell henne hvordan du føler det. Da setter hun deg sikkert i kontakt med de rette folkene på sjukehuset for å få en fødselssamtale og sjekk av størrelsen! Lykke til!

Takk for svar. Det var opplysende=) Hvis det viser seg at gutten vi venter da vil være er enn 4,5 - kanskje keisersnitt kan bli innvilget i forkant for meg og. =) Det hadde vært veldig betryggende. Men jeg har hørt at det oftes "blingses" når det gjelder måling av størrelse, at de ofte tar feil. Det med at de har lav terskel for k.snitt underveis i fødsel, sa jordmor var en mulighet. Men der tror jeg de vil pushe på og si: Litt til, dette klarer du o.l. (desverre) I Tromsø kan det virke som de har VELDIG høy terskel for å utføre keisersnitt. Noe som kanskje er bra i enkelte tilfeller. Og i enkelte ikke. Er det rart jeg er usikker....Huff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...