Tirill28 Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Hei! Jeg fikk påvist PCO for ca 5 år siden da vi var på utredning for barnløshet på Rikshospitalet, men fikk ingen informasjon om kosthold, vekt eller noen ting. Har en Pco så er det ingenting å gjøre var svaret jeg fikk! Litt irritert over dette i dag da jeg kunne ha gjort en del for å bli gravid. Har jo funnet frem til en del ting på egenhånd men synes kanskje legen kunne ha informert meg! Var flaks som gjorde at jeg begynte på metformin og for førstegang har jeg hatt mens to mnd etter hverandre! Helt utrolig, føler meg litt mer kvinnelig egentlig! Nå har mannen min en kromosom feil som også gjør ting vanskelig men vi vil jo prøve alt vi kan! Lurer på om noen vet om noen eksperter på Pco på østlandet? Skulle så gjerne ha visst litt mer. Blir jo lettere for oss å bli gravide viss en av oss er "normal". Har begynt adopsjonsprosessen men håpet er jo fortsatt der.... Er det noen som måler temperatur hver dag for å finne eggløsning eller bruker dere eggløsningstester? Dette må jo bli dyrt i lengden? Har hatt 2 icsi forsøk og 2 pgd forsøk, siste pgd forsøket ble graviditetstesten positiv, gikk da på metformin men mistet i uke 5. Nedturen ble ganske stor og jeg gav liksom opp men nå vet jeg ikke..... Uff, vanskelig dette........... Tror ikke jeg orker en runde til med hormoner, prøver, egguthenting, innsetting og venting. Ja, ja, fikk da ut litt frustrasjon i alle fall! Kjempe glad for svar som kanskje kan hjelpe!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 hei! Så leit at du ikke fikk informasjon den gangen diagnosen PCO ble stilt. Du må huske at for 5 år siden visste de fleste leger i Norge ikke om linken mellom insulinresistens og PCOS. Jeg måtte be min gynekolog om Metformin for 3 år siden, etter å ha lest om det på nettet. Men etter hvert har han begynt å skrive ut Metformin til alle med PCOS. Pregmet-studiet på Rikshospitalet var ikke startet opp enda. Du kunne tatt kontakt med dem og spurt om du kan være med. Jeg har en lettere form for PCOS, dvs. sykluser fra mellom 35-45 dager, men tidligere i livet har det gått 6 mnd mellom mens. Det jeg gjør for å finne EL: Jeg temper hver dag, når jeg står opp. Bruker billige EL-tester som jeg kjøper fra nettet (billige-tester.no). Der kan man kjøpe 28 EL-tester til kr. 200. Så det blir ikke så veldig dyrt. Jeg begynner å teste når jeg kjenner ømhet i lysken og får litt EL-slim. Da kommer EL som regel innen en uke. Jeg går også på Pergo nå, i håp om at EL kommer litt tidligere. Går også på Metformin, men den har ikke fungert på meg som hos mange andre. Syklusene mine har ikke blitt kortere på Metformin. Ellers bruker jeg kosttilskudd, Vitex Angus Castus (mot testosteron). Har blitt gravid 2 ganger, første gang kom det ut et velskapt barn og andre gangen mistet jeg i MA. Nå prøver vi igjen. Det er ikke umulig å bli gravid med PCOS, men det blir jo litt vanskeligere. Fint at Metformin fungerer på deg, det er i hvertfall noe. Kanskje du kunne prøvd Pergo i tillegg? Det blir jo mer komplisert med genfeil hos mannen din, men det er allikevel mulig å bli gravid og at forsteret er frisk. Ønsker deg lykke til!
Tirill28 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2009 Tusen takk for svar! Er litt jeg kan ta tak i her ser jeg! Alt er verdt å prøve i alle fal!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå