sitrus76 Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Skal til kanariøyene med 4 mnd gammel baby, kjenner jeg begynner å bli litt enstelig!..Det er jo en fin alder å reise sikkert, fullammer og slipper å tenke på maten...Men tenker på f eks dette med solkrem. Skal de smøres inn selv om de har klær på og/eller er i skyggen? Hadde vært lettvint å slippe smøringen, men må man så må man. Har noen brukt slikt telt på stranden som kan anbefales? Har hørt om slike som er sikre mot solstrålene. Ser for meg at det må være greit å sove der oppi en bag eller noe. Så lurer jeg på om det er trygt å bade babyen i vann fra springen...Tenker egentlig at det må vel være det, men så tenker jeg at de kanskje får vann i munnen, sutter på hendene sine osv. Slik kan de vel få i seg bakterier.. Hva med bilsete? Er det enkelt å få leie skikkelige merker som maxi cosi ol? Alle tips og erfaringer mottas med stor takk:)
3rOK Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Først av alt; du har ingen ting å engste deg for! Har selv vært i Egypt med baby på 4 mndr. Og det er deilig som du sier det med at man fullammer, forenkler det hele en del! Jeg brukte et minimum av solkrem på min baby. Han lå jo som regel i vogna som stod i skyggen, eller så lå han under en parasol på solsenga. Når jeg badet han i bassenget hadde han på seg kortermet body, badebleie og solhatt. Smurte han kun litt på armene. Ang sånne uv-telt, så kan det bli ganske så varmt inne i de, så jeg ville heller bare hatt babyen i vogna eller på solsenga. Vi prøvde å bade babyen vår i vasken på hotellet, men han ble for stor. Så jeg nøyde meg med det badet han fikk i bassenget.... Uansettt så er det minimalt med vann, i forhold til bakterier ,de får i seg ved bading, så tror ikke du behøver å tenke på det. Ang bilsete aner jeg ikke. Har aldri hatt det med eller spurt om det. Har holdt oss på hotellet eller i gangavstand. Ellers vil jeg anbefale å ha med en reisetrille i stedet for en stor vogn. Jeg hadde en paraplytrille med sånn kalesj og nedfelbar rygg. Hadde en softbag oppi der og det fungerte veldig bra. Ellers bør du jo ha med deg noe du kan bære babyen i. Babybjørn eller hva du enn måtte bruke. Kjempe praktisk på flyplassen hvertfall. God tur og kos dere masse. Ikke noe problem å reise med små barn!
mama73 m/tre søte små Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Hei! Vi kom hjem forrige uke fra Gran Canaria med 4 1/2 mnd gammel baby, som var 4 mnd når vi dro. Gikk kjempefint! Mine erfaringer: 1. Bestill plasser helt foran i flyet slik at dere får babycot (bag) til den lille. Veldig praktisk! Flyturen er jo ganske lang, og kan bli slitsomt både for minstemann og foreldrene og sitte på fanget i så mange timer. Koster ca 150 kr per person for reservasjon av sete (i hvert fall hos star tour), men selv babycoten er gratis, og virkelig verdt det!! 2. Jeg fullammer også, men passet på å gi litt ekstra pupp pga dehydrering. Gikk veldig fint! Hadde også med noen ferdige pakker med mme just in case, + at vi hadde med bestemor som barnevakt som kunne gi litt flaske av og til. Hadde også med brystpumpe så pappaen kunne gi noen flaskemåltider (har en baby som skal ha mat OFTE på natta nemlig, så godt med litt ferie for mammaen;) 3. Jeg var også veldig usikker på det med solkrem. Men kjøpte Babyline sin med fysisk filter, som ikke trekker inn i huden. Valgte å smøre han inn de dagene vi var på stranden eller ved bassenget selv om han lå i skyggen. Han hadde stort sett en body og solhatt på seg i skyggen. Synes det var så godt for han å kunne ligge litt uten bleie for engang skyld...! Passet på å bade han hver kveld for å få av solkremen igjen. Vet ikke helt om jeg ville ha gjort det samme igjen da han hadde endel utslett da vi kom hjem. Mulig vi rett og slett har badet han for ofte og at det naturlige fettlaget har blitt svekket....Har vært hos legen og det er ikke soleksem. Hun trodde heller ikke atopisk, så det kan komme av for mye bading/evt solkrem... Vanskelig dette her. Babyens hud er jo 5 ganger tynnere enn vår, så om huden skal ekponeres for UV stråler i skyggen eller smøres inn med solkrem? Er ikke lett å vite hva som er best... Du får selv vurdere... 4. Jeg prøvde å få tak i UV telt på forhånd, men uten hell. Men jeg fikk i hvert fall kjøpt et UV nett (på lilleprinsen.no) som passer til vognen som beskytter mot solstråler og samtidig insekter. Det blåste endel på stranden de dagene vi var der (var både på Maspalomas og Amadores), så et slikt telt hadde kanskje også gitt ly for vinden? 5. Apropos vogn, så hadde vi med vår dypvogn hjemmefra og var veldig glade for det (bare undersøk at dere bor i et område hvor det er lett fremkommelighet med vogn). Vognen får du sendt gratis som spesialbagasje og går ikke på din vekt! Det samme gjelder bilsete. Vi hadde med vårt hjemmefra og fikk bruk for det! Vi hadde ikke planlagt å leie bil på forhånd, men gjorde det allikevel. Glad vi hadde med bilsete da de de hadde der vi leide ikke så like sikre ut:S Hvis dere skal leie bil anbefaler jeg dere å sjekke ut på forhånd da leieselskapene reisearrangørene anbefaler er dobbelt så dyre! (les: star tour) Hadde også med bæresjal som var helt supert å bruke på flyplassen og en dag vi var i Las Palomas! 6. Vi badet alle mann i vannet fra dusjen. Lillegutt fikk garantert i seg noe også når han badet, men tror ikke det er så mye at det er noe å bekymre seg over. Han hadde mye hyppigere avføring der nede enn hjemme og den endret også litt farge til mer grønnaktig og lukten mer surmelkaktig, så mulig han fikk litt diare, men bare ammet masse. Han var ellers blid og fornøyd, så virket ikke som om det plaget han i hvert fall! Ble borte når vi kom hjem. 7. Var ellers ekstra nøye med hygienen, og hadde med antibakteriell håndgele som jeg brukte før hvert måltid og før jeg ammet osv. Altså, overdrev heller litt der..... 8. Ellers så hadde vi med 1 1/2 bleiepakke (på 14 dager) fra Pampers hjemmefra. Dette merket var over dobbelt så dyrt der nede! Bleiene kan evt sendes med vogna! 9. Hadde også med saueskinnet hans som han sov på om natta oppi reisesengen som vi fikk låne på hotellet (seng bestilles når man bestiller hotell). Hadde også en tynn ullpysj og et hjemmestrikket ullteppe han sov i om natta. Helt perfekt temperatur. Husk da evt å ta med milo e.l. fra norge (var vanskelig å få tak i der nede), da lillegutt gulpet og vi måtte vaske. Kjekt med et par-tre nattskift! 10. Og sist, men ikke minst, for all del, prøv å holde på rutiner (hvis dere har noen). Jeg har virkelig fått jobben nå etter at vi kom hjem. Det er nå 8 dager siden vi kom hjem, og idag er første dagen lillegutt sover skikkelig på dagtid. Han fikk også mye mer oppmerksomhet enn han er vant til, så mye mer utålmodig nå enn før, men det går seg jo til. Rutinene vil jo skli ut uansett, men en time tidsforskjell, hyppigere amming osv., men bare hver evt oppmerksom på at det kan ta litt tid og få snudd det når man kommer hjem. Men alle er jo forskjellige der! Lillegutt har alltid spist to-tre ganger på natta, men nå er det jammen meg annenhver time! Men, det kan jo være andre grunner til det også! Hvor skal dere? Vi var i Meloneras på Gran Canaria, like ved Maspalomas. Veldig barnevennlig, og en lang, fin strandpromenade med gode restauranter og shoppingmuligheter. Enkelt å trille vogn! Riktig god tur og kos dere! Gullet her så i hvert fall ut til å kose seg veldig i varmen - som heller ikke er FOR varmt! 20-25 grader og sol hver dag, men litt kjølig på kvelden. Deilig var det!:-D Dere får det sikkert kjempefint!
Isabella12 Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 Ser du har fått mange fine tips; det kommer til å gå veldig bra. Ang solkrem; barn under ett år skal ikke smøres, men holdes i skygggen. Det er ikke noen problem med en så liten baby, bare ha med parasoll, vri vognen osv. I spania har de bare ferdigblandet mme fra 6 måneder, så ta med det om babyen liker det.
sitrus76 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2009 TUSEN takk for alle tips, kjempegode og lange svar!!! Ble litt roligere jeg nå da og begynner å glede meg...Skal jammen skaffe meg et slikt uv nett til vogna:)
Lilja121 Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Kom akkurat hjem fra Gran Canaria med en 3mnd baby. Været var deilig for oss, men ikke veldig varmt og endel vind - noe småtten ikke likte noe særlig. Det tok noen dager før han var sitt sedvanlige glade jeg. Vi kledde han stort sett i bomullsdresser med lange ermer og ben. Solhatt og evt sånne babybands solbriller ble brukt flittig her. Hvis dere skal leie bil anbefaler jeg å ta med eget bilsete - vi klarte ikke å få noe som passet til barn under 9kg, så ga opp det prosjektet. Angående sol skal de minste jo holdes mest mulig unna direkte sollys - og de færreste babyer setter pris på det skarpe lyset! Men solkremer med såkalt fysisk filter som er for spedbarn er helt ok - som babyline og andre som fåes på apoteket. Vi hadde med hele vognstellet og er glad for det. Småtten sov i vognen om natten, og når vi gikk på tur. Med en så liten baby er det jo heller ikke bra å sitte for lenge i paraplytrillen. Bæretøy av ett eller annet slag er også å anbefale på flyplassen. Tør nesten ikke si det på dette forumet, men vi bruker babybjørn og er veldig fornøyd med det, særlig nå som han kan sitte forover når han er våken og klar for inntrykk :-) Kos dere!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå