Gå til innhold

Noen med Jack Russel Terrier her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke jack russel, men det var like før jeg skaffet meg en. Men det er visst noen skikkelige gneldrehunder som er "tunglærte" g bruker ofte lang tid på å bli renslig. (info jeg fikk fra et par oppdrettere)

Så jeg havnet på, og har kjøpt meg mittelspitz. Vakre små familiehunder. Lettlærte, og ikke typisk gneldre hunder. De eier ikke jakt innstinkt heller.

De er ikke så lett å få tak i, i norge, men jeg kjøpte mine rett over svenske grensa.

Hei! Vi har en JRT på snart tre år, og gjorde også mye research før vi gikk til anskaffelse av rasen. Mitt første råd, er å ikke legge for mye vekt på alle de sterke meningene folk kaster rundt seg - det er som regel ikke der den helt store kunnskapen ligger. Søk opp f.eks. JRT Norge - raseklubben - på internett, og les ellers om terriere generelt både på nettet og evt. i bøker om forskjellige hunderaser.

Jeg forteller gjerne om vår erfaring med JRT, og hvordan vi opplever rasen.

Som andre terriere har JRT sterk vilje, og er en hund som det må investeres en del arbeid og tålmodighet i. Vår opplevelse er at det er stor tull at man må være "harde" med slike hunder - de reagerer imidlertid helt fantastisk på positiv innlæring, dvs. at du belønner hunden når den gjør det den skal, og får den dermed til å repetere dette frivillig - istedet for å reagere negativt med å straffe hunden når den gjør noe du ikke ønsker. På grunn av den innavlede "tøffheten" (JRT er opprinnelig en jakthund), vil man lett kunne øke konfliktnivået og komme inn i en vond sirkel med straff, og dette kan gjøre ubotelig skade på tilliten mellom hund og eier. Mitt beste råd er å delta på valpekurs/kurs i hverdagslydighet ++ med anerkjente kursledere, her får du hjelp til å komme i gang med "oppdragelsen" og ikke lære inn uvaner uten at du vet det selv.

Klikkertrening - som baseres på nettopp positiv innlæring - er bl.a. helt glimrende for en JRT!

En ting jeg kan si overhodet ikke stemmer er at JRT er "tunglærte". Tvert i mot er det helt rasetypisk at de er svært intelligente og oppvakte, og er helt nødt til å bli utfordret mentalt for å ha det bra. Det vil si at det ikke holder bare å gå en tur rundt blokka - men, heller prøve å trene og leke litt med hunden, f.eks. ved å lage "søk" i parken mens dere går tur, trene litt lydighet underveis osv.

Vår JRT er verdens største kosedyr, liker mennesker og er generelt en kjempeglad hund! Vi har hatt enkelte problemer ift. at vår hund, som er en hann, er ganske dominant og ikke alltid går overens med andre hunder. Dette er imidlertid ikke noe som jeg har forstått er spesielt rasetypisk, men snarere arvede/innlærte egenskaper.

Vi venter baby snart, og kan derfor ikke ennå si noe om hvordan lillegutten blir å reagere på å dele oppmerksomheten med en baby. Vi kjenner imidertid mange JRT som fungerer flott som familiehunder. Ift. tålmodighet med barn er de likevel ikke som en golden retriever el.l., og man må nok forvente å måtte sette klare grenser for både hunden og barna. Jeg mener uansett at det er alt for mange hundeeiere som lener seg litt for mye på hundens tålmodighet i kontakt med barn, og at det sånn sett er noe som faller helt naturlig hvis man er opptatt av at både hund og barn skal være trygge og ha det bra.

Håper dette var til noe hjelp - men, som sagt; søk objektive kilder før du bestemmer deg, og "kjenn etter" om du tror dette er hunden for deg:)

Man blir nok akkurat like glad i hunden uansett hvilken rase man tilsutt havner på:)

Lykke til!

...glemte en ting: JRT kan bli "gneldrehunder", men dette handler mest av alt om hvordan du håndterer dette fra hunden er liten. En typisk feil er å straffe hunden når den bjeffer, hvilket som regel resulterer i en forsterkning av atferden - hunden forstår ikke at det er bjeffingen du ønsker å forhindre, blir stresset og bjeffer mer.

Vi har ignorert bjeffing etc. fra cår hund var valp, og han bjeffer ikke engang om han hører bjeffing ute etc., fordi han aldri har oppnådd noe med det.

Dette kan likevel sikkert variere, med temperament osv. :-)

pfeew 10.pp - er babysyk! :

Signerer den!

J har en Dasnk.Svensk gårdshund, og han er så skjønn :o)

De er mye lettere å oppdra, også stikker dem ikke av.

Som det står på Wikipedia: "Den minner ganske mye om en Jack russell-terrier, men den skal ha en langt mildere gemytt"

Les mer om Dansk-Svensk gårdshund på Wikipedia. - http://no.wikipedia.org/wiki/Dansk-svensk_g%C3%A5rdshund

Jeg ambefaler virkelig denne rasen. Denne rasen er ikke så veldig utbredt, så finnes mer eller mindre ikke noe innavl! :D

Annonse

Ja, enig :)

Er jo ikke så veldig mange av den, så er koselig å treffe de som finnes. Jeg har flere ganger opplevd at folk har spurt om jeg har gått på tur med en JRT :P

Vet ikke om det siste der passet helt inn, men følte for å si det forde :)

Min DSG befinner seg på Romerike, btw, så er ofte og besøker lillegutt der.

Legg forøvrig merke til at det er veldig lett å skaffe seg en omplasserings JRT når den er ca 2 år...

Jeg har en australsk terrier ( den er det mye "amerikaner" i og hun er en såkalt stri hund).

Små terriere er "store" hunder, så ikke la deg lure av størrelsen. De trenger trim ( ikke minst av hjernen) og oppdragelse. Vi har vært sånn passe aktive med klikkertreningen og det er nok noe jeg vil anbefale. Nytter på en måte ikke å møte denne hunden med sinne...

Bjeffing er jo som nevnt over: håndtere det på rett måte!

Min tispe er nå to år og i den verste tenåringsperioden. Men det er jo nettopp her det er flott og ha trening i bunnen. Hun hører på MOR!

Ellers så er det jo noe med alderen på dine egne barn, hvor mye den vil bli alene og slikt som spiller inn.

Her er unge og hund like gamle ( 19dgr i mellom dem). Og de er supre kompiser og lekekamerater.

Ta deg en kikk inne på www.canis.no

OG BRUK OPPDRETTER SOM ER ANERKJENT!!!

Xèn min hadde JRT verdens fineste hund.

Men,det er en rase som lett kan bli "hyper" og finne på ugang om den ikke blir stimulert og får ut nok piff.

Men,maken til glad og livelig hund;)

Jeg var kjempe glad i den hunden.

Vi har akkurat skaffet oss hund i heimen nå.En dverg Dachs.

Det er også er liten rase med MYE hund i.

Men,alrede nå er hun så og si stueren.Er nå straks 15 uker.

Hun går også helt fint etter oss uten bånd på tur.

Bjeffer gjør hun litt,men det ligger litt til rasen.Men,det spørs jo absolutt på hva man gjør selv også.

Vi ønsker ikke en stor hund som røyter masse,og vi angrer ikke en dag på at vi fikk Hettie i hus.

Hun er hel skjønn,og leker kjempe fint med snuppa på 3,5år.I juni kommer baby;)

Lykke til med hunde valg,ikke lett med det og velge rase.

• 8 år senere...

Annonse

Vår Jack Russel en en fantastisk familiehund. Glad og leken. Fornøyd med en times tur om dagen pluss en ekstra litten tissetur. Hjemme er den stille og kosete- og en sofagris. Den har alltid et gnageben tilgjengelig, og da er den fornøyd. Jeg bor i leilighet og har en datter i barneskolealder. De trives godt i lag. Vår hund er veldig sosial og leken og glad i andre hunder og mennesker. Nå som den er voksen, velger vi å holde den i bånd året rundt da jaktinstinkter er sterkt og alt er interessant i skogen. Samt katter. Vi lar den løpe fritt og leke i hundeparken. Der er den blitt vant med alle typer hunder helt ifra den var liten. 

Har en JRT og en dansk svensk gårdshund.  

Liker begge rasene godt. Vår Jack er lite sosial med andre mennesker enn familien og ikke veldig sosial med ungene. Han gjør de ingenting men foretrekker meg eller mannen. Han er litt ivrig (les hysterisk ivrig) når vi møter andre hunder. Da bråker han mye. Ellers er han svært lite verbal og bjeffer aldri når han hører lyder eller vi får besøk.

Av de to jeg har er dansk svensk gårdshund å foretrekke som en familiehund. Den elsker ungene, er sosial og lett å ha med på tur. 

Men har du falt for rasen er det en flott hund, jeg går ut fra at dere selvsagt har tenkt å gi den nok mosjon, både fysisk og mentalt. Vår var ekstremt krevende frem til femårs alderen. 

Anonymkode: 622e0...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...