Gå til innhold

Kva trenger vi av klær ?

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har tenkt skikkeleg over kva vi egentlig trenger av klær til den nyfødte?

Eg har ikkje lyst å handle inn for mykje. Dette da vi får ein del av venner og familie i "sengamat". Og så vokser jo ungen så fort ut av klea og da ønskjer eg ikkje å ha den haugen med kle som ikkje vart brukt.

Kva synest dere er eit must?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139598731-kva-trenger-vi-av-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har barn fra før og hvis det blir jente denne gangen, så kan hun arve endel etter min første. Ellers så er det jo ikke så så forferdelig mye man trenger med en gang. Man kan jo tross alt handle litt etter at barnet er født også! Ellers så er det jo litt smak og behag hvor mye folk vil ha klart til babyen, noen hamstrer vilt mens andre ser det litt ann. Men en ting som jeg erfarte med vår første, er at vi endte opp med altfor mye klær!! Vi arvet mye og kjøpte noe + at vi fikk MASSE i gaver. Noen av klærne fikk vi ikke brukt mer enn en gang, og det var jo fordi vi hadde for mye. Dette ble jo ikke egentlig noe godt svar til deg, men man må jo bare bruke skjønn.

Her er det en oversikt over ha som kan være en god grunnpakke til sommerbabyer. Den er hentet fra Babyverden.no. Vet ikke når du skal føde, men de har oversikt for vinter også. Jeg er helt grønn på dette og har tenkt til å ta utgangspunkt i denne. Kommer ikke til kjøpe alt dette, for vi kommer til å arve litt klær også. Har kost meg litt i butikker nå, men da bare handlet noen bodyer og pysjamaser. Har kjøpt litt i str 50, men mest i 56.

FORSLAG TIL HVA BABYEN VIL TRENGE OM SOMMEREN

6–8 langermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

6–8 kortermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

3–4 sparkebukser/sparkedresser

Sokker i bomull

2–3 jakker i bomull

2–3 pyjamaser i bomull

1–2 luer i bomull

1–2 helsetepper

Min erfaring er at veldig mange kjøper klær i fødsels-presang til den nye babyen.

Til vår første fikk vi masse klær, og rakk nesten ikke å prøve alt engang. Det er jo veldig synd, og bortkastet! Hvis man ønsker seg klær er det veldig fint å kanskje si i fra til folk at man vil ha klær i forskjellige størrelser (vi fikk det også), slik at babyen har litt å vokse i framover også. Klær i str. 50 vokser de ut av med èn gang, 56 holder litt lenger, men det er begrenset hvor mange plagg man trenger i den str. også. Synes jeg iallefall.

Vi har en gutt på drøye 2 år, også ser det ut til at vi får jente denne gangen, så det blir nok litt "gutte-klær" på vår lille tulle, men jeg synes det er bare kjempefint at vi får brukt alle de baby-klærne èn runde til, de blir jo ikke akkurat utslitt!

Til førstemann passet str 50 bare første uken, så det kan være greit å ikke kjøpe for mye av den minste størrelsen ihvertfall. Brukte str 56 den første måneden/halvannen og så gikk vi over til str 62. Så hvis du skal kjøpe inn for mer enn de første ukene, ville jeg kjøpt litt i de ulike størrelsene. Og siden det er sommer er det stort sett bodyer, sokker og sommerlue som blir brukt sammen med helsepledd etc.

Et tips når det gjelder gavene man får: ikke ta av byttelappene på plaggene før man begynner å bruke de - så kan man bytte etterhvert i større størrelser evt i tilgodelapper hvis man får mye likt i like størrelser ;o) Vi hadde tilgodelapper som vi brukte de første 3 mndene slik, at vi kunne supplere på etterhvert som vi trengte :o)

Lykke til med innkjøpene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...