Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skiftet til størrelse nr 2 ( størrelse 3- 6 mnd) på tåteflaska til sønnenn min for ca ei uke siden.Han er snart 4 måneder gammel.Selv om han tilsynelatende takler overgangen til ny tut - litt problemer med å suge i starten, men så sitter den, så spiser han sjeldnere og ikke så veldig mye mer enn når vi brukte størrelse 1 på tuten.Nå lurer jeg på om vi må gå tilbake til tut 1 igjen...Er det noen som kan gi med gode råd som har erfart noe av det samme? Blir han "tuteforvirra" om vi går tilbake til størrelse 1. Det hører med til historien at han er veldig småspist...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor småspist er han? Snuppeluren min er ganske småspist - ligger laaangt bak det som står på NAN-pakken at de skal ha, og også mindre enn de anbefalte 12 - 15% av egen kroppsvekt.

JEg ble veldig stresset da hun kuttet ut nattmåltidet uten å øke tilsvarende på de andre måltidene, men jeg valgte etter råd fra helsesøster å heller veie henne jevnlig for å se at hun gikk opp i vekt uten å gripe inn i hennes spisemønster. Snuppa mi er 5 mnd og kan egentlig greie seg med 4 måltider til dagen, men jeg gir henne heller regelmessig hver 3. time og får inn 5 måltider. Ser at hun blir mindre og mindre suleten etter 3 timer og at jeg nok må over på 4 timer mellom måltidene. Nå skriver jeg meg helt bort her. Hvis han ikke gir tegn til ubehag med den nye tuten ville jeg bare latt han fortsette med den.

Skrevet

Hvis han ikke er kjempesulten, så er det vanskeligere å ta tut 2. De siste dagene har han spist bare 4 ganger.....400 ml og det er jo altfor lite, så jeg prøver å innføre 5 måltider igjen ( gitt opp nattmåltidet - vil ikke ha ) .Det betyr at han spiser ca 500 ml i døgnet. Om en uke er han 4 måneder og da begynner vi med grøt.Hvor mye spiser di ? Har du noe erfaring med grøt ?

Skrevet

HEi - hvis du lager en profil kan jeg sende en pm til deg? Glemmer litt ut flaskeforumet, ser du, men sjekker postkassen.

Har ikke erfaring med grøt. Det vil si - begynte da hun var 4mnd og 10 dager - men på andre smaksprøven gulpet hun opp hele forrige måltid på ett hark - så da sluttet jeg det av. Det viste seg at hun nok var sår i halsen, for dagen etter satte forkjølelsen inn og flere flasker kom i retur.

Nå spiser hun mellom 700 og 750ml i døgnet, hun ble 5 mnd i går. Har ikke veid på en stund, så jeg vet ikke hvor mange prosent det utgjør av kroppsvekta hennes. Tipper at hun kanskje veier 6,5 kg - i så fall skulle hun hatt 812 - 975 ml i døgnet.

Syns 400ml hørtes litt lite ut, kanskje, men det er vanskelig å vite hvor mye de trenger uten å veie regelmessig.

Skrevet

Glemte forresten å spørre om han er nøpen på tempen på mme? Det er min Snuppelure, derfor har jeg et stort glass med varmvann ved siden av meg når hun spiser (feks syltetøyglass eller kaffeglass fra ikea). Når hun ikke vil mer setter jeg flaska i glasset noen minutter slik at den varmes ørlitegrann opp - da spiser hun gjerne 50ml ekstra etter noen minutter. Eller som nå nettopp - først 100ml - så lot jeg flaska stå og varme seg mens jeg bytta bleie, og etterpå spiste hun jammen 100ml til.

HVis han ikke klarer å spise av nr 2 smokken er det jo bare å bytte tilbake.

Du skriver at han ikke vil ha om natta - betyr det at han ikke tar i mot drømmemåltid heller? Altså at du tar han opp mens han sover og lirker flaska inn i munnen hans? Det tillater nemlig SNuppelure, så når jeg syns hun har spist litt lite en dag lurer jeg gjerne i henne 100ml når jeg skal legge meg selv.

Husker ikke hva jeg har skrevet på de andre kommentarene mine - men det viktigste er jo tross alt at ungene er fornøyde og legger greit på seg. Det er IKKE bra å bli for opptatt av ml - det har jeg vært selv i perioder, og jeg har nok oppmuntret (les nesten presset) henne til å spise mer selv når hun var mett. Dette kan føre til spisevegring og er IKKE klokt. Nå benytter jeg meg av triksene beskrevet ovenfor, og aksepterer at hun er småspist. Hun har lagt på seg etter kurven sin i 5 måneder og det er ingen grunn til å krisemaksimere for at hun spiser lite.

Skrevet

Tskk for gode råd:) Godt å kunne lufte tanker med noen som er i samme situasjon. Ikke enkelt det der med vekt og mat. Som du sier , så er det jo ikke bra å presse i barna mat. Jeg har klart noen ganger å gi drømmemåltid, men det er ikke alltid vellykket! Egentlig sover han natta over, men jeg må prøve å gi han mat om natta igjen - han er ikke noe særlig fornøyd med det. Da blir det 6 måltider i døgnet med alt fra 500 - 600 ml til sammen. Jeg prøver med velling og ser om det kan hjelpe på. Gutten min har jo tross alt doblet fødselsvekten sin . Født 2550 og 5 kg nå. Jeg legger inn profil. Tusen takk for hjelpen.Godt å få litt hjelp.Jeg føler meg så alene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...