Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #1 Del Skrevet 7. februar 2009 VELDIG mange barn får en låsning i nakken etter fødsel (evt de første ukene)- tenk på det presset i fødsel f ex (og spes for stjernekikkere/tang/sugekopp etc)! Men sykehus/hs er utrolig dårlige til å opplys eom det!! Alle burde ta nyfødte barn til en DYKTIG, (vel og merke), kiropraktor/osteopat som kan rette opp i det enkelt. Om man går m det over flere år/vet hele livet som mange gjør, så kan det skape mange vondter og alvorlige problemer slik dere opplevde. Noen barn utvikler grunnet denne låsningen KISS syndromet - de får konsentrasjonsproblemer etc i skolen. De går ofte på tærne når de begynner gå, og ligger med hodet mye til en side som små. De får ofte mye luft i magen og er urolige de første månedene i livet.. Datteren min hadde en liten lås (som vi først sjekket da hun var 2, men j hadde en anelse uansett selv om hun ikke hadde noen tegn til det.) Han fikset det på 2ganger. (så falt hun bakover fra en tripptrappstolrygg noen dager etterpå og kiropraktoren hadde henne inne lørdag, søndag (!) og onsdag - alvorlig forskyvelse faktisk, og så var det i orden.) En venninne m en nyfødt gikk til kiropraktor med sin 1mnd gamle unge for å sjekke låsning, og sønnen hadde en liten lås (selv om han ble tatt m keisersnitt faktisk..) og etter et par behandlinger så var han mye roligere og hadde mye lettere for å bæsje etc. Helsestaj kan si det er kolikk, så er det lås i nakken.. Budskapet er: finn en dyktig kiropraktor/osteopat (få anbefalinger av andre) og ta ungene deres til en sjekk først som sist - bedre førevar enn ettersnar! Det koster ca 300kr hos kiropraktor og trenger alt fra 1-3behandlinger som regel. Det er det verdt!! =D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139598308-ta-de-nyf%C3%B8dte-til-osteopatkiroraktor-sprer-info-om-l%C3%A5sning-nakke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englebarna Anie&Othelia Skrevet 14. februar 2009 #2 Del Skrevet 14. februar 2009 Bra at du setter fokus på dette - men det er viktig å ikke skremme kommende mødre. KISS-syndrom er normalt sett enkelt å fikse ved et par behandlinger hos fyso/manuell terapaut. Det er barn som blir forløst med vakum/sugekopp, tang og keisersnitt som er mest utsatt. Dette er fordi nakken til barna ikke tåler at man trekker i den. Men en normal fødsel hvor mor presser ut ungen, har jeg altdri hørt har gitt KISS-syndrom. Å bli presset ut av mor har som regel ingen skade på nakken til babyen. Dersom det blir vakum/keisersnitt så følg med den første tiden om babyen får en favorittside hvor hodet faller til. Dette er normalt hos alle barn, men med vakum/keosernittbarn kan det bety at det er en "skade" i øvre nakkeledd. Ca 80% av KISS-barn trenger kun et par behandlinger for å bli friske. Fra gammelt av er dette kalt Asymmetri, og godt kjent blandt fysioterapauter som jobber med barn, manuellterapaut og kiropraktorer. Lege og helsesøster (samt personalet på føden/barsel) vet sjelden hva dette egentlig innebærer. For interesserte er disse linkene valdig bra: www.kiss-kidd.no www.kiss-kiddforum.com Min datter er 3 år og bel forløst ved vakum. Vi oppdaget KISS, og startet behandling, da hun var 7 uker. Vi så allerede på sykehuset at hun aldri rettet opp hodet sitt - hun var venstrevridd. Hun fikk behandling hver uke i et halv år, før hun ble friskemeldt. Vi var da annenhver uke hos fysio på helsest. og hos manuell terapaut. Så begynte hun å krabbe, og hun krabbet rett frem, men rumpe og bein var ut på siden. Vi tok kontakt med fysioterapauten på helsest. igjen og det var full behandling hver uke i et år. Vi fikk prioritert plass i barnehage (prio. 10) og da hun var 1,5 år ble vi hevist til kiropraktor. Da hadde hun låst bekken og fysioterapauten ville ikke trene med henne lenger siden hun var så dårlig. I dag er hun som sagt 3 år, fysio er innom barnehagen hver måned og personalet i bhg. har øvelser de gjør med henne hver uke (mye turnøvelser som provoserer symmetri). Samtidig er vi hos kiropraktor hvert halvår for å passe på at hun ikke blir dårligere. Den skjevheten hun har nå kan hun leve med uten problermer, men hun må ikke bli dårligere. Jeg pleier å si at vi driver med vedlikeholdstrening med henne... Vår datter er nok av det ekstreme, men det greit å vite litt om symmetri/amsymmetri hos babyer. TV2 God morgen Norge skal ha innlegg om dette på tirsdag 17.02. Foreldre og barn har skrevet flere artikler om dette. Barneklinikken (http://www.barneklinikken.com/) er de som er eksperter på området. Lykke til med fødsel alle sammen :-) (Jeg ønsker selv at nestemann - termin 12.06 - blir forløst med vakum fremfor keisersnitt dersom det blir site utvei, men jeg vil være meget obs på nakkestilling den første tiden). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139598308-ta-de-nyf%C3%B8dte-til-osteopatkiroraktor-sprer-info-om-l%C3%A5sning-nakke/#findComment-139642229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hemmeline Skrevet 15. februar 2009 #3 Del Skrevet 15. februar 2009 Ja dette er viktig å sette fokus på. Dette er fortsatt ganske ukjent for mange i helsevesnet desverre:( Vår datter ble tatt med ks og har KISS. Vi viste at noe var galt, men hadde selv ikke hørt om KISS. Var igjen og igjen til helsesøster/lege for å få hjelp for babyen vår som aldri sov mer en max 2 timer i strekk natt som dag, ikke spiste normalt osv...men jeg ble kun oppfattet som hysterisk førstegangsmor som trodde det ikke skulle være slitsomt å få barn. Når min datter var 6 mnd'er reiste jeg til min familie nær Oslo for å få hjelp der... De fikk også sjokk når de fikk se selv hvordan min datter hadde det og hadde ikke trodd det skulle være så ille. Gikk privat til kiropraktor og fikk der diagnose og ble sendt til klinikk i Oslo. Hun var da over 6 mnd'er før hun fikk sin første behandling. Idag er hun litt over 2 år og må fortsatt trenes flere ganger daglig, hun har 100 % ekstra resurss i barnehagen for å kunne følge henne opp og hjelpe henne ekstra der + fysioterapaut 1 gang i uka! Derfor kjempeviktig å få diagnose så tidlig som mulig! Så altså noe å være klar over dette... Unner ingen å slite og slåss sånn med helsevesnet som vi gjorde de første måndene...men når vi først kom hjem fra Oslo med diagnose så har vi fått hjelp da! Spesielt for oss som bor på små steder og ikke har ekspertise rett utenfor døra, så er det ihvertfall noe å ha i bakhodet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139598308-ta-de-nyf%C3%B8dte-til-osteopatkiroraktor-sprer-info-om-l%C3%A5sning-nakke/#findComment-139643891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå