Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste ukene lest mange krasse innlegg om helsestasjoner og helsesøstere her inne på dib. Det virker som om mange har dårlige erfaringer med helsestasjonen sin. Har lest at folk her inne ikke kan stole på helsesøsteren sin, da hun kommer med feilaktig informasjon og er utdatert. Det blir skrevet at informasjon man får på helsestasjonen skal tas med en klype salt. Er ikke det litt vel farlig å spre slike holdninger om en så viktig ressurs for småbarnsforeldre.

Helsesøstere har en kjempeviktig funksjon og er de helsearbeiderne som gir mest informasjon om baby/barn til dagens foreldre. Det krever lang utdannelse og er for tiden den mest populære videreutdannelsen for sykepleiere. Det vil si at de som kommer inn har gode karakterer og lang erfaring som sykepleiere før de blir helsesøstere. Da er det synd at de er utsatt for slike kommentarer og mistillit fra mange mødre. Eller er det er en holdning som hører til dib-mødre? Ellers i min omgangskrets er folk fornlyd med HS.

Jeg vil gjerne stole på helsestasjonen. Er ikke enig med absolutt alt helsesøster sier, men det forventer jeg ikke heller. Stoler uansett mer på den informasjonen jeg får på HS enn det jeg leser her. Er det flere enn meg som faktisk opplever helsestasjonen som en ressurs og respekterer det helsesøster sier? Eller stoler dere mer på dib?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skyldig i et litt krast innlegg om helsesøstere, men det vet du vel:) Merket det mens jeg skrev det at det ble litt rart, men det får så være.

I mitt tilfelle har jeg erfart litt rare ting. En venninne av meg fikk anbefalt å la sin seks måneder gamle gutt ligge å skrike, fordi han ikke ville sovne uten at mamma holdt ham i hånden i ti minutter. Han kavet seg opp, og skrek til slutt til han kastet opp. De ringte helsesøsteren og lurte på om de burde fortsette, og hun sa at ja, han skjønner til slutt at det ikke lønner seg å skrike, og det tar som regel ikke mer enn tre netter. Etter en uke sa de at nok er nok, og hun fortsatte å holde gutten i hånda til han sovnet.

De fleste legene i norge har gode karakterer fra skolen. Det betyr dermed ikke at de er gode leger.

Mye av det helsesøsterene forteller nybakte mødre, er ting som det ofte ikke finnes en fasit på. Og da mener jeg de kanskje burde opplyse om dette. At her forteller jeg deg noe som jeg mener, men det er ikke sikkert det stemmer for ditt barn. F.eks. Skjønner du hva jeg mener?

Det er sikkert plenty gode helsesøstre i Norge, og ære være den jobben de gjør. Men jeg er likevel en smule skeptisk til min helsesøster, og det må jeg jo få lov til å være.

Skrevet

Opplever den samme kritikken her inne og skjønner den godt. Har mang en gang lest innlegg her inne om helsesøstre her inne og tenkt "er det virkelig sant?" Hvis helsesøstre rundt om i landet gir de anbefalinger som jeg har lest om her inne så er det virkelig grunn til å lure..

Når det er sagt så har jeg selv bare positive opplevelser med vår helsesøster og helsestasjon, ung, avslappet, ja nyutdannet men til de grader oppdatert. En fornøyelse og hun har hjulpet oss med mye både med lille frøken, men også med store bror.

Det var verre da store bror var født og vi fikk en meget erfaren helsesøster som nå har heldigvis gått av med pensjon, hyggelig, men så lite oppdatert. Tok det hun sa for god fisk, jeg var førstegangs fødende og ganske usikker. Vet nå i dag at storebror hadde kiss og mange låsninger og det var derfor han ikke ville amme. Ammet hver time til han var 6 mnd fordi helssøster sa at han fikk det han trengte fra 1 pupp!!!! Ikke rart nr 2 er flaskebarn. Nei det er så mye rart rundt omkring. Er glad jeg nå tør å si i fra:)

Skrevet

Jeg har en litt gammel helsesøster. Ei av jentene på barselsgruppa mi har ei som er veldig ung. Hun er kjempefornøyd. Oppdatert som du sier. Tror ikke hun som jeg har har vært med på veldig mange kurs de siste årene. Virker veldig "streng", og "dette er det eneste riktige". Kan være litt farlig for førstegangsmødre som ikke er like kritiske som det jeg er.

Skrevet

At du er en smule skeptisk til din helsesøster er selvsagt helt ok og ikke uten grunn heller. Jeg mener ikke at man skal akseptere all informasjon som er gitt fra HS uten å stille sprøsmålstegn. Hadde jeg for eksempel fått den beskjeden som din venninne fikk ville jeg reagert veldig negativt.

Det jeg lurer på er om tilstanden rundt omkring på landets helsestasjoner er slik den framstilles her på dib. Da står det i så fall dårlig til.

Synes du har et godt poeng når det gjelder at det ikke finnes en fasit på hvordan man skal ta vare på et barn. Min helsesøster har en sånn "Alt du gjør er veldig bra for ditt barn" stil. Hun er veldig avslappet og kommer sjeldent med spesielle råd dersom jeg ikke spør.

Skrevet

Mulig det skjer en endring etterhvert som det blir flere unge helsesøstere. Min er nokså nyutdannet som helsesøster, men jeg vet at hun har jobbet nærmere 10 år som sykepleier før, så opplever henne som trygg i rollen.

Skrevet

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med vår helsesøster som er i midten av 30-årene. Kjempe hyggelig og veldig flink til og ikke komme med bastante "sannheter". Jeg har flere ganger kommet til henne og vært usikker på om vi har gjort det rette i forskjellige saker. Hun har da alltid vært støttende og gitt uttrykk for at så lenge det fungerer for oss så er det det rette å gjøre. Har blitt mye flinkere til å stole på meg selv takket være henne!!

Skrevet

Enig

IKKE spre en slik holdning om HS, det må iikke ende med at folk får mistillit til dem!!

TAKK FOR INNLEGG :)

Skrevet

?

Ironisk?

Er det nødvendigvis galt å "spre" at helsesøstere rundt omkring i Norge kommer med informasjon og råd som ikke nødvendigvis er til det beste for barna våre? Det at noen helsesøstre ikke er verdens beste, betyr jo ikke at andre ikke er fantastiske?

Skjønner ikke annet enn at det må være sundt å være en smule kritisk til råd man får, uansett fra hvilken yrkesgruppe. Må være lov å tenke litt selv.

Skrevet

Egentlig tror jeg de fleste danner seg en mening om sin egen helsesøster på eget grunnlag - ikke på grunnlag av det man leser på dib.

Jeg har ennå til gode å møte en flaskemor som mener hun har fått god informasjon om flaskemating på helsestasjonen. Mødre som ikke fikser amminga er sårbare og har behov for støtte og veiledning. Dette er grunn nok til å kritisere helsestasjonene generelt.

Selv var jeg på grensa til svangerskapsdepresjon (seldiagnostisert), og satt og gråt mine modige tårer på helsestasjonen med en to uker gammel unge på armen - da ses vi på tremånederkontrollen sa hun i det samtalen var over. SOm sosialarbeider reagerer jeg på at hun ikke tilbød meg en ny samtale, eller i det minste en telefon hjem.

Når det er sagt - jeg har en kjempetrivelig helsesøster - hun vil meg og barnet mitt vel, men har full avtalebok, lange dager og gir meg følelsen av at hun helst ikke vil at jeg skal oppta mer av tiden hennes enn nødvendig. Dette er ikke hennes skyld, men de som lager kommunebudsjettet. Det fins flinke og dårlige fagfolk i alle bransjer, og det å ta vare på spebarn er faktisk ingen eksakt vitenskap - hvilket betyr at man nødvendigvis får forskjellige råd fra forskjellige fagfolk. Noe annet kan man verken forvente eller forlange.

Skrevet

Jeg håper da at folk gjør seg opp en selvstendig mening om hva de synes om sin lokale HS utifra sine egne erfaringer ved besøk der, og ikke tar d jeg, el andre på dib, blåser ut m på et chatteforum på nettet som en guddommelig sannhet..satt litt på spissen. Jeg er skeptiker av natur, og tar mye jeg leser el hører m en klype salt, d være seg ting jeg hører her inne, på HS eller ting fastlegen min sier, for den saks skyld:) F.eks er ikke nødvendigvis almennleger alltid så opplyste/ oppdaterte om svangerskapsrelaterte saker og ting, så jeg opplevde flere ganger i sv.skapet at jeg faktisk visste mer/ hadde nyere info enn legen...(og mye av denne infoen hadde jeg faktisk ervervet fra bim, og sjekka opp mot pålitelige kilder. Så d kommer mye nyttig fra sånne forum også, bare man er kildekritisk:)

Min skepsis gjelder altså ikke helsestasjonen spesielt, bare så d er sagt! Jeg liker helsesøstra mi jeg, hun er blid som solen og positiv som bare d:)

Skrevet

Jeg har to bekymringer i innlegget mitt ser jeg nå....

Først når det gjelder den generelle holdningen til helsestasjonen.

De fleste danner seg nok en egen mening om hs basert på egne erfaringer, men stadig negativ omtale, og da mener jeg ikke de begrunnede klagene om hs, kan i verste fall føre til at man ikke verdsetter hs.

Den andre bekymringen min er knyttet til det jeg har lest av skrekkhistorier her inne. Helsesøstere som ikke gjør jobben sin og som gjør vondt verre. Når man har lest mange slike innlegg blir man plutselig bekymret for hvordan ting er rundt omkring. Tror vel egentlig at det heller hører med til unntakene og at de aller fleste hs gjør en flott jobb.

Så min siste tanke her i natten. Det er jo viktig at hs får tilbakemelding om hvordan vi opplever å komme til helsestasjonen. Hvis det er noe vi reagerer på, så er det viktig å si ifra. På den måten har helsestasjonen mulighet til å forbedre seg.

Skrevet

Etter to forskjellige helsesøstre og to forskjellige HStasjoner må jeg si at jeg dessverre si at jeg er skuffet over kunnskapsnivået til helsesøstre. Med første så opplevde jeg et enormt ammepress som var nesten helseskadelig (min allerede tynne baby ble farlig tynn og etterpå sa de at hele hs var bekymret) og generelt lite svar på de spm vi hadde om navlebrokk, vaksiner osv Vi opplevde det som helt naturlige enkle spm men hun måtte alltid begynne å bla og bla i en bok. Nåværende hs har jeg spurt mange ting om men hun bare svarer helt vagt eller uinteressert og dette er altså spm om søvn, barneastma, mye gulp osv. Altså spm jeg trodde hs skulle kunne hjelpe meg med. I min erfaring hjelper hs kun en ting og det er å måle, veie og sette sprøyter. Som sagt er dette mine erfaringer og jeg skal ikke generalisere men har kun hørt om noen få som er kjempefornøyd med sine hs og da går det mer på en fantastisk person som jobber der og ikke hva de egentlig skal gjøre.

Enormt synd synes jeg for det er jo de som er nærmest mor og barn det første året og jeg kunne godt tenkt meg en hs som hadde mer tid og kompetanse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...