Gå til innhold

4mnd- mat, søvn, str og i det hele tatt:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dagene deres, hvor ofte spiser de dag og natt, hvor lenge sover de, hvordan er de i personlighet?

Jentta mi ble 4 måneder på onsdag.

Hun legger seg ca kl 22 hver kveld, og vi står opp ca 10. Da er hun våken ca halvannen time, så går vi tur. Det som før (fra hun var 2 til 3 mnd) var en 3-4 timers formiddagsblund er blitt til en halvtime, uten at hun blir overtrøtt av det. Hun trenger vel ikke like mye søvn lenger? Resten av dagen har hun (litt varierende) 2-3 småblunder til, på maks 1 time.

Fra hun var 2 til 3 mnd sov hun 5-6(+3+3+1)t i strekk om natta, men den siste måneden har vi vært tilbake til maks 3 timer i strekk. Har bare vært amming som har fått henne til ro igjen hver gang.

Men så natt til idag sov hun 5 timer(pluss 3+2+2), kanskje vi begynner å komme tilbake til det gode?

For det este finner hun søvnen selv, etter pupp. Blir lagt våken, men trøtt, holder hånda hennes og hysjer. Er hun blitt overtrøtt er det bare jeg som kan få henne til å sovne, ikke pappaen.

Hun er stort sett alltid blid, men veldig avhengig av meg. Hun nekter å ta flaske, så jeg har enda til gode at pappaen kan ha henne så jeg kan finne på noe uten barn. Det skulle jeg gitt mye for.

Har begynt med et grøtmåltid om kvelden, vurderer å ta et om dagen også. Evt fruktmos elle rmiddag. Hun legger fint på seg, følger sin egen kurve. 3200 ved fødsel, 6200 nå. Men hun virker alltid oppriktig sulten etter to timer!

hun ligger mye på magen, snur seg til ryggen, trener på å krabbe, leker med rangler, prater masse og ler litt.

Jah, vet ikke egentlig hvos jeg vil med dette. Kjenner meg veldig sliten av alt nattestyret de siste fire ukene. Det var så surt, for de første ukene spiste hun annenhver time hele døgnet. så fikk vi en månede i himmelen, og så plutselig var det nattestrev igjen!

Ellers er det bare dette med at pappaen ikke kan mate henne og få henne til ro på dårlige kvelder som plager meg. Skulle så gjerne vært for meg selv noen timer i strekk!

Hvordan er det med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla mi er 4,5 mnd. 2,9 kg. og 47 cm. ved fødselen, på 4 mnd. kontrollen var hun 6,5 kg. og 62 cm.

I begynnelsen sov hun veldig godt. Opptil 8 timer om natten. Det har snudd den siste mnd. Har begynt med litt grøt om kvelden, og nå sover hun litt bedre igjen.

Snur seg begge veier, og liker best å ligge på magen.

Sover mye mindre for tiden. 45 minutter når vi er ute å triller, 30 minutter når hun ligger inne. Ca. 3 lurer om dagen.

Legger henne rundt klokken 19.00. Da våkner hun klokken 07.00 om morgenen.

Skrevet

Vesla her 4 mnd + 1 uke. Hun var 52 cm og 3580 ved fødsel, kntrl i dag var hun 66 cm og 7240 :)

Har siden hun var 7 uker sovet nesten hele natten, kun avbrutt av et måltid, stort sett en gang mellom kl 05 - 07. Legger seg da til å sove med en gang hun har spist. Sover til kl 9 - 10, legger seg rundt 21 - 22 på kvelden. Legger henne våken når hun er klar for det, så sovner hun til slutt selv...

Har nå begynt å sove kortere stunder på dagen, i forhold til tidligere. Nå sover hun stort sett 2 x 2 timer + 1 gang der vi må trille hele tiden, sånn i 18 - tiden.

Har akkurat begynt med mme, da jeg mista melka. Var 14 dager med gråt, kaving og en fortvilt mor, men nå har jeg akseptert det, og hun drikker godt av flaske. Spiser ikke så mye, blir stort sett ikke mer enn 4 måltid à 140 ml, men det øker på etterhvert merker jeg :) Begynte å introdusere grøt, men nå er det ikke aktuelt mer tydeligvis, men stresser ikke med det, da hun tydeligvis får nok mat av mme.

Ellers er hun blid og fornøyd 98% av tiden... Ligger mye på gulvet å leker, pludrer og ler :) Er nok ikke lenge før hun ruller rygg - mage:)

Ellers bare koser vi oss og nyter dagene....

Skrevet

Moro å se hvordan andre har det!

Min gutt er 4 mnd og 1 uke. Han veier 8, 5 kg og er 64 lang. Ved fødsel var han 3800 og 52.

Han er en veldig blid og nysgjerrig liten tass. Merker veldig godt at han trenger mindre søvn nå. Liker å ligge på magen, snur seg fra rygg til mage, skal gnage på alt mulig...

Dagene våre ser slik ut:

Står opp ca 8.30. Mat, stell, lek og kos. Sover ute i vogna fra ca 10.30-12. Mat igjen ca 12.30. Sover ute igjen fra ca 14-16. Mat kl 16.30. Sover en liten lur i vognbagen på soverommet fra ca 17.45-18.30. Så er det tid for kveldsstell, og så mat igjen rundt kl 19. Vi legger ham ca kl 20. Pleier å skru av noen lys i stua, gi ham smokk og bamsen og ligge på gulvet og synge litt før vi legger ham. Han sovner som regel greit av seg selv, må bare plugge inn smokken noen ganger.... Han våkner ca 05 for mat. Her har det vært motsatt av hos dere, for han har de siste ukene kuttet ut måltidet han pleide å få rundt kl 22, og nattmåltidet har blitt forskjøvet litt.

Ellers har det vært noen netter nå som han har sovet ganske urolig. Må putte i smokken ørten ganger....

Har tenkt å begynne med smaksprøver på grøt når han er rundt 5 - 5,5 mnd... Han har aldri fått flaske, og har egentlig ingen planer om å gjøre det heller. De siste 2 ukene har jeg merket mer temperament hos ham. Hvis feks ikke melken kommer fort nok blir han kjempeirritert ;-)

Skrevet

Min lille solstråle er 4 mnd om en uke, vekt og lengde vet jeg ikke (på 3 mnd kontr var hun 5 kg, 58 cm, så hun er en slank liten frøken;)

Hun er svæært småspist, får mme på flaske. Spiser ca hver 3.time på dagen, men bare en gang iløpet av natta (juhuu:). Tar ikke natta før ca kl 01, men sover da helt til kl 13, bare avbrutt av ett måltid, ca kl 09-10. En litt skrudd døgnrytme har hun hatt helt siden fødselen ja...Sover ca tre kvarter- 1 times dupper på dagen, og en lang lur på ca 2 timer!

Hun er en nysgjerrig og sosial liten frøken, og smiler og ler masse! Babler (æææ-øøø-ååå) og "synger" mye, tester ut stemmen sin i forskjellige toneleier, ganske høylytt til tider;) Hun har fått en meeget sterk vilje nå, og gir høylytt beskjed hvis vi gjør noe galt (f.eks bærer henne m ansiktet inn mot brystet..hun vil opp og se, hele tida)

Elsker forøvrig å stå, m støtte selvsagt, hviiiner av glede! Kan ligge på magen, men ikke i mange minuttene før hun går lei. Ruller fra mage til rygg, men vet ikke hvor kontrollert d er akkurat. Strever voldsomt m å prøve å komme seg fra rygg og over på magen for tida, men kommer foreløpig bare halvveis og ser bra komisk ut:)

Skrevet

Hei Madda!

Tenkte jeg bare skulle komme med et lite tips til noe som kanksje kan fungere for dere! Har nemlig lest Karin Naphaugs bok "sov godt" og hun anbefaler at man legger barn på 4 mnd. mellom 19-20 om kvelden. Hvis ikke kan de bli overtrøtte og dermed ha gjentatte oppvåkninger gjennom natta...Blir vel stressa og finner ikke natteroen så lett. Vet ikke om det har noe å si, men kanskje 22 er sent for henne siden hun ikke sover så mye på dagen lengre...

Skrevet

Her ser dagene sån ca slik ut;

Står opp kl 9, og spiser litt. Mamma spiser frokost, mens små´n ligger på gulvet og pludrer. Så leker vi litt, prater og synger. Steller oss, og så er det mat og ut i vogna og sove sån mellom 11 og 12 en gang. Sover da som regel 3 timer. Så er det opp og spise. Så sover han igjen kl 17 - da må vi som regel ta han inn og vekke han rett før 19, slik at han sover til natta igjen. Så er det kveldsbad og kos før det er natta sån rundt 20. Sovner greit av seg selv som regel. Tror tenner har spøket i det siste, for har hatt noen kvelder der han ikke vil sove selv, men bare griner.

Da sover han som regel til 01, da er det mat, sovner greit igjen. Mat igjen kl 05-06, må da opp i senga til mamma for å sove videre. Må lure han til å sove her :P har som regel bæsjet her også, blir da litt ekstra våken av at vi må opp og skifte.

Ellers så spiser han mest mme, får litt pupp i tillegg, men har av en eller annen mystisk grunn mistet melka så og si helt. Litt trist, men der er bare slik det er. Og nå er han helt frelst i flaska, og ikke så intressert i pupp lengre. Går vel lettere med flaske kanskje.. Gaper og fekter med armer og bein når han ser flaska *ler* vil veldig gjerne holde den selv også.

Spiser også litt grøt og fruktmos, men det varierer litt fra dag til dag om han gidder å smake :P og om mamma orker styret og klisset.

Snur seg litt fra mage til rygg, men det er nok ikke helt med vilje. Er ikke så glad i å ligge på magen, så blir bare korte stunder i løpet av dagen.

Ellers blid og glad stort sett hele tiden, prater og hyyyyler :)

Var 7400g og 65,5cm på kontroll for et par uker siden.

Skrevet

Så gøy å lese hvordan andre har det!

Hvordan er det med pappaen da? Her gikk det veldig bra de tre ukene han hadde perm etter fødselen. Så var det veldig vanskelig en stund, hun ville bare være hos meg. Nå kan hun gjerne leke med pappaen hele kvelden og bli stelt og alt, så lenge hun ikke får vondt noe sted eller blir overtrøtt, da funker det baremed meg. litt slitsomt, men det går seg vel til jo eldre hun blir. Håper jeg!

Svømmedama: Vi har absolutt vurdert det, har i det minste gått fra leggetid kl 23 til aldri senere enn 22. Det er bare for min skyld egentlig, jeg orker ikke tanken på å stå opp i 7-8tiden om morgenen og måtte fordrive 9 timer for pappaen kommer hjem:( Elsker å være sammen med jenta mi, det er ikke det, men alle jeg kjenner jobber eller er på skole, så helt ærlig kjeder jeg meg litt om dagene, vil ikke ha dem enda lengre!

Skrevet

Gutten vår lar seg like gjerne roe av pappa som av meg.... Er jo veldig kjekt det, for nå kan jeg ta en liten tur på besøk e.l. etter at han har fått mat på kvelden, og vite at pappa kan fikse legging osv.

Lurer på hvor ofte deres bæsjer, jeg? Tidligere bæsjet han flere ganger i uka, men nå kan det gå en uke og mer uten at det kommer noe. Da virker det som han jobber litt og trykker....

Skrevet

gutten min er 4mnd og 7 dager i dag. har ikke veid og målt på en stund, men ut fra siste måling antar je en ca 70 cm og 7200, 52cm og 3980 ved fødsel så vokst i super fart!!! ligger høyt på kurven.

Vi står opp rundt 8, da har han som regel spist i halv 7 - 7 tiden, så blir morgenstell og litt kos før han legges under baby gymmen og jeg får i gang storesøster og frokost til oss. Tar 50/50 vogna eller bilen ned i bhg kl 9, sovner i vogna hvis vi tar en ekstra runde, eller han legger seg hjemme i halv ti tiden.

Ca 3 kvarter søvn, før halvannen time våken før nye 3 kvarter til time frem til 6 tiden om kvelden. Får mme og noen ganger prøver vi med litt ekstra grøt også til lunsj.

Etter seks har vi den siste tiden kun tillat en 10 minutters i 8 tiden og legging i 9 - halv 10 tiden i håp om en hel natts, eller med litt færre oppvåkninger vi har nå. Sovner han21 er jeg oppe å gir mat (mme) kl 00.00, 02.30, 04.30, 06.00 og 07.00 (ja, dette er en typisk natt:(((() Er sliten, "pappaen jobber jo, så han kan jo ikke stå opp", og dessuten ser han så dårlig.. Ja, hallo finns 14 dagers linser, måneds linser og briller. For ikke å snakke om at "jeg får jo 20000 i måneden for å gå hjemme i måneden og ta meg av han" (Flink om dagen da, men passe lei dette at han ikke tar natta, hvertfall en gang i helgen)

Ellers har han som mange andre her blitt en skikkelig tåfis spiser;o) Snur seg over på begge sider, men ikke rundt mage - rygg, rygg mage.

Er en liten prate kopp, flink til å leke, og har favoritt rangle allerede som han kan holde på med lenge. Glad i oppmerksomhet, å stå på fanget mens man blir sunget for må jo være det beste i verden:o)

Skrevet

Snuppa her blir 4 mnd førstkommende tirsdag. Hun var 52 cm og 3520 g ved fødsel, på 3 mnd kontrollen var hun 64 cm og 7540 g. Hun er god og rund, og spiser bra. Nå spiser hun hver 3-4 time. Jeg fullammer henne.

Hun er vel som 4 mnd gamle babyer flest, en aldri så liten snodig person :-) Vi har begynt å få noen rutiner på plass nå. Vi har vel egentlig ikke stresset så mye med akkurat dette, vi har vel muligens et avslappet forhold til dette, og tenker at det faller på plass etterhvert. Når det er sagt så prøver vi så godt vi kan å opprettholde faste hverdagslige ting som stelling, mat, søvn og gåturer, men mest for at det skal være kjente aktiviteter.

Hun har i det siste blitt veldig trøtt i 18 tiden, og det er litt for sent å la henne ta en ettermiddagslur. Så da bader vi henne, og så legger vi henne etterpå. Hun får mat før hun legger seg da. Det er deilig da, at hun sover i 19-1930 tiden. Da sover hun til ca 23-2330, litt mat, og så sover hun igjen. Da sover hun ofte fram til 0600, da er det ny bleie og mat. Jeg syns det er litt tidlig å stå opp da, så heldigvis så sover hun igjen til 0900. Da står vi opp. Hun sover ikke så mye på dagen lenger, ikke sånne lengre perioder. Hun har seg en og annen power nap på 20-30 min. Hun sover også når vi er ute og triller.

Ellers er hun blitt en aktiv sak, hun ligger mye på gulvet både på magen og ryggen. Da leker hun med lekene sine, spesielt er en rangle og en tøybok blitt store favoritter. Hun har begynt å ville reise seg opp i sittende stilling når hun ligger. Ser ganske så komisk ut der hun ligger og løfter på overkroppen og beina opp fra underlaget. Og er like sint hver gang når hun ikke kommer seg opp. Hun elsker å få stå på egne bein, selvfølgelig med støtte og at vi holder henne. Hun har ikke snudd seg fra rygg til mage ennå, men ruller fra rygg til en av sidene, så det kommer nok snart

Hun har som regel en eller helst begge hendene i munnen, alt kan tas til munnen, og så har hun oppdaget tærne sine. Hun er svært sosial, og babler og ler. har i det siste også begynt å rope, ikke sånn gråt roping, men mer sånn "hvor høyt kan jeg greie å rope nå". Hun tester nok ut stemmen sin.

Ellers er hun som regel i godt humør, men sier klart i fra om det er noe hun ikke vil...eller vil :-)

Skrevet

Sønnen min blir fire måneder neste uke. Vi skal på kontroll på mandag, så jeg vet ikke nøyaktig hvor tung han er, men han var 6,5kg for 1,5 uke siden. Han var 3,5 da han ble født.

Han fullammes, og det går egentlig veldig greit. Nå har vi begynt å legge ham rundt kl 19, og etter det har han begynt å spise oftere om natten - vanligvis minst hver tredje time. Før dette kunne det gå både fem og seks timer fra siste kveldsmåltid til første nattmåltid, og deretter 2-3 timer mellom fra det. Det er jo litt kjedelig, men det er verdt det for å få litt mer tid sammen på kveldene... Vi samsover, og tidligere la han seg samtidig med oss. Han finner søvnen selv etter mat, av og til må vi sitte litt sammen med ham for å roe ham ned, dytte inn smokken etc for at han skal sovne.

Han tok flaske først, nå for en måneds tid siden ville han ikke, og siden det har vi ikke prøvd. Jeg har ikke noe behov for at han skal spise av flaske for tiden, så jeg orker ikke (evt) slåss med ham. Jeg tenkte å begynne med grøt når han er ca 5,5 mnd gammel - hvis ammingen fortsetter å gå like greit som nå, og han er fornøyd. Foreløbig ser det i alle fall positivt ut.

Han er stort sett blid, bortsett fra når han er trøtt... For to dager siden lærte han seg et nytt triks: Å snu seg fra magen til ryggen! Da var mamma stolt. :) Han prater masse, det har han gjort lenge. Leker litt med rangler, men ikke like "helhjertet" som et par av de andre ungene (som er 1-2 uker eldre) i barselgruppa. Babygymmen er kjempespennende, og han ELSKER at vi leser til ham! Det er veldig artig. :)

Dagen er slik:

10: stå opp

12-14: gå tur, sove i vogna. Han sover ikke hele tiden

15.30: lur (ca 45 min)

Deretter prøve å legge ham ca 18-19, avhengig av humøret hans. Det hender han må opp en tur på kvelden før vi går og legger oss, ofte blir det bare skriking mellom 21 og 22, og da må han opp en tur før han legger seg sammen med oss. Vi har akkurat begynt med dette regimet, så vi prøver oss litt fram.

Det er ikke mange timer jeg får være for meg selv i strekk, nei! Stort sett er jeg fornøyd hvis pappaen kan passe henne i noen timer, slik at jeg får gjort unna husarbeidet... Jeg har innfunnet meg med at slik er det når han fullammes, det varer ikke i all evighet, og det kommer vel (kanskje?) mer alenetid senere?

Skrevet

Noen spurte om bæsjing: stort sett 2-3 ganger daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...