Gå til innhold

Hva kan deres små på ca 7 mndr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er straks syv mndr, lurer på hva deres små på den alderen kan nå??

Snuppa kan:

* ruller begge veier

* åler seg litt

* skyver seg bakover

* bruker pinsettgrepet

* sier mamma og pappa

* ta i tærne når hun ligger på ryggen

* støtter seg helt opp på strake armer, "krabbestilling" minus bena..

Ja..det var det jeg kom på akkurat nå. Synest det er morro å sammenligne jeg da, sammenligner masse med eldstemann men hun var så tidlig ute med alt, så føler vi henger litt etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 6.5. mnd og hun:

- Ruller rundt - helst mot venstre

- Kryper på alle fire - litt ustødig enda, men dog

- Spiser på tærne

- Viser stor interesse for verden rundt. Alt nytt er spennende.

- Er som en støvsuger for tiden. Skal ha tak i alt som er innen rekkevidde og alt som neeesten er innen rekkevidde...

- Leter etter leker utenfor synsfeltet

- Viser sterk egen vilje . f.eks som vi tar fra henne en ting, blir hun ikke fornøyd før hun får akkurat DEN tingen

- Elsker gjentakelser

- Sier aaaaaaaaaaa når vi andre sier aaaaaaaaaaa til henne og sier dada, men bare "babbel" enda, ikke ord.

Var det jeg kom på:)

Skrevet

jenta vår er 7 mnd og 1 uke hun kan:

-rulle begge veier finner henne på de rareste plasser og alt som finnes av skuffer og andre ting som ikke er leker må utforskes

- har akkurat begynt å ake seg fremover etter en lengre periode med rundt og rundt og bakover. rulling er fortsatt hoved fremkomstmiddel.

- kan sitte selv men må holde meg bak henne for plutselig ser hun noe kjempe spennende og glemmer at hun sitter. setter seg ikke opp selv ennå men prøver iherdig.

- er en reser i gåstolen elsker å gå rundt i den, men ikke spesielt ivrig på å stå i fanget og lignende

- viser hvor stor hun er og førsøker å klappe i hendene når jeg synger klappe søte veldig ivrig da, men koordinasjonen er ikke helt på plass ennå, men utrolig søtt å se innsatsviljen.

- vinker når man sier hade

reiser seg opp på strake armer men rompa vil ikke henge med ennå.

- tar tak i tærne og gnager iherdig på dem. gnager igrunn på alt

- er ekstremt nuysgjerrig og må ha med seg absolutt alt som skjer.

- er ett mareritt å skifte bleie på for tiden for bare vrir seg rundt så det er ikke helt den samme kosen som før.

- endelig har også den etterlengtede latteren løsnet. har ledd tidligere men kunne gå flere uker mellom hver gang jeg fikk litt latter ut av henne, men nå hører jeg omsider latter hver dag. er veldig blid da smilet går omtrent rundt men ikke noe latter før nå

ingen beviste ord ennå men høres ut som hun sier hade når hun vinker. storesøster er i hvertfall overbevist om det. går mye i da da da da og pa pa pa pa rrrrrrøøøøøøø

var det jeg kom på i farta. er ganske lik i utvikling som lillesøster rullet bare rundt litt tidligere og begynte å vise hvor stor hun er litt tidligere.

Skrevet

Lille er 7 mnd, og kan orme seg framover og bakover (bruker beina også, men er ikke helt oppe med magen enda. Fort går det uansett, hjelpe og trøste...), kan også orme seg avsted og slepe med seg ganske store ting (vedkurva er en klassiker), ruller alle veier, reiser seg opp og står når hun har noe å støtte seg til, sitter som ei saltstøtte - men setter seg bare opp om hun har noe som er litt høyere enn gulvnivå å støtte seg på, veldig fascinert av hendene sine for tiden (føttene også innimellom, men de er litt mer "gammelt nytt") - stor på "prinsessevink" mens hun studerer sin egen hånd inngående, og har for alvor begynt å skjønne at enkelte ting henger sammen (når noen kler på seg er det fordi noe skal skje/noen skal bli borte/hun skal ut osv, så hun blir urolig når noen finner fram yttertøy. Lukker øynene og bøyer hodet når jeg kommer med smekken (har sånne som trekkes over hodet), hyler når vi går mot dusjen på babysvøm (hater å dusje)). Hun kan også leke "borte-tittit", men foreløpig har hun ikke skjønt at det kan lekes andre steder enn i senga. Borer hodet ned i dyna og humrer godt, og så kikker hun opp og rågliser når jeg sier "tittit!" (veldig lett å legge henne og være streng mamma, og så kommer det lure blikket etterfulgt av nesa ned i dyna... haha). Hun reagerer også veldig tydelig på navnet sitt, og vet å snu seg i riktig retning når jeg peker på noe. Men noe særlig til språk er det ikke enda, bare "jabbing".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...