Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med Hipp risgrøt med banan og fersken? Gutten min er 5 1/2 mnd, og tenkte snart jeg skulle begynne med litt grøt til han. Pappaen hans kjøpte Hipp risgrøt med banan og fersken (fra 4 mnd) i dag, og jeg ser at den skal blandes ut med vann. Hadde egentlig tenkt å begynne med en som skal blandes ut med mm. Går det å blande denne med mm, eller må man bruke vann? Er det en ok grøt å begynne med? Noen som har erfaringer og dele med meg? Evt. en annen grøt å anbefale til å begynne med?

På forhånd tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den bør kun blandes med vann. lillegutt elsket den. Dvs etter vi hadde gitt ris og mais grøt som blandes med mme/mme en stund, varierte vi med denne. Den var nok en åpenbaring i forhold til ris/maisgrøt som jo bare smaker mme/mm :-) En helt fin grøt å starte med.

Skrevet

Søk på test på grøt:) Det er akkurat gjort en stor test på babygrøt. Hipp kom ikke så bra ut fordi det er feil jerntype tilsatt som babyene ikke så lett får tatt opp, og det anbefales jernberiket grøt. Det anbefales også at de får noe gluten alså bør du også variere med en grøt med noe hvete eller spelt. Men som første smaksprøver er det kanskje ikke så farlig for da spiser de så lite av det og har fortsatt litt igjen av jernlageret sitt. Nestles grøter anbefales fordi de inneholder mye av det riktige jernet.

Skrevet

Da tror jeg vi bare starter med den, også får vi se om han liker den eller ikke;)

Skrevet

Jeg har søkt litt på nettet, og kom over den testen. Men tenker jo bare for å begynne med... skal jo selvsagt gå over til noe annet etterhvert;)

Skrevet

Begynte også med den, tulla var kjempegla i den iallefall:)

Skrevet

hehe, jeg ønsker å bruke hipp istede for nestle, men lilegutt vil kun ha risgrøten til nestle.

blir sur, rynker på nesen og spytter ut hipp grøten. kresen liten fyr;)

Skrevet

Ville heller valgt Nestle ris- eller maisgrøt (evnt hirsegrøt fra Holle).

De er ikke tilsatt frukt og du unngår å vende ham til søtsmak fra frukt fra første måltid! Jeg fikk også anbefalt å droppe frukt helt til barnet har smakt grønnsaker (f eks gulrøt eller kålrotmos).

Det funket kjempefint her, nå er han 10 måneder og elsker gulrotmos med bittelitt eple i og spiser fortsatt grøt uten frukt.

Dersom barnet legger godt på seg, kan alle grøter blandes med vann.

Skrevet

Begynte med den her også! Hun elsket den!!:) Var ikke så glad i Nestlé sine før hun var 7mnd. Etter det har det gått bare på Nestlé. Finn noe de liker i starten, så tar du det derifra!:)

Skrevet

Vi bruker denne grøten. Utolig grei å ha med når vi er avsted ettersom jeg ikke ammer. Vi er ofte hos besteforeldre og venner på ettermiddagene og gir barna kveldsmat der før vi går hjem. Grøt uten mme er enklere å blande ut syntes jeg. Minsten liker den kjempe godt, men nå som han er over 6 mnd skal jeg kjøpe en ny grøt etterhvert tenkte jeg.

Det med gluten er det vel litt delte meninger om da. Mange mener at barna ikke bør ha gluten i starten før tarmen er mer utviklet med tanke på gluten allergi. Jeg begynnte hvertfall med maisgrøt til eldstemann og nå denne risgrøten til yngstemann en stund før jeg introduserte grøt med gluten. Men uansett så ville de ikke solgt produkter som kunne være farlige så man må nesten bare gjøre så godt en kan.

Det med å introdusere grønnskaer før frukt har jeg aldri hørt før. Interessant å høre igrunnen. Kanskje prøve det på minsten.

Skrevet

En gjør nå som en vil, vi ga mais grøt, jenta her ville ikke ha annet.

Leste i F&B at Nestles kom best ut, men at man skal styre unna mais og ris grøt siden de ikke inneholder gluten, hvis jeg husker riktig da..

Men fins en med hvete eller noe mener jeg å huske... ?

Skrevet

Det er en med havre, ris og hvete uten frukt som vi tenkte å begynne med når den tid kommer. Det kan godt hende ikke alle forskere er enige om når gluten skal introduseres, men det som står i F&B er at introduksjon av gluten i mindre mengder i den første grøten trolig kan forebygge cøliaki. Man skal ihvertfall unngå plutselig introduksjon av store mengder gluten.

Skrevet

Det er virkelig ikke lett å vite hva man skal gjøre! Det står jo forskjellig over alt. Men greit å få innspill av dere. Takk for at dere har tatt dere tid til å svare meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...