Gå til innhold

Barnet mitt storgråter bare vi kommer inn døren i barnehagen, normalt??

Anbefalte innlegg

Er inne i tilvenningsprosessen, og det er helt grusomt! Hun var der fredag med meg for å bli kjent, mandag og tirsdag en time alene og de tre siste dagene har hun vært der i fem timer. Hun sutrer seg gjennom dagen og storgråter bare vi kommer inn på avdelingen.

Må legge til at hun ellers er en veldig glad og artig unge med mye godt humør. Hun liker andre mennesker og smiler og sjarmerer, ihvertfall så lenge mamman og pappan er der. Hun har imildertid vært veldig mye med meg, med unntak at litt barnepass av besteforeldre, som har gått veldig greit. Vi hadde en dagmamma (to forskjellige) hjemme en stund som tok seg av henne og det gikk veldig greit.

Er dette et tegn på virkelig mistrivsel, og kanskje ikke barnehagen er noe særlig, eller bør jeg gi det mer tid? Føler at jeg svikter mitt eget barn så veldig når jeg må forlate henne slik, gråtende.

Fortsetter under...

Jeg kan trøste deg med å fortelle deg noe fra barnehagen vår. Vi driver en barnehage og vi har hatt to barn som vi var veldig skeptisk noen sinne kom til å tilpasse seg. Den ene, en gutt han hylte slik at man ikke kunne høre noen ting, slik skrek han hver eneste dag i tre uker. Han kunne holde på i tre fire timer av gangen. Ingenting kunne trøste han og vi var rett og slett utslitt etter dagene med han. Plutselig en dag sluttet han og i dag, 2 mnd etter så er han virkelig vår solstråle. Han klemmer og kysser på oss ansatte hele dagen og når mamma eller pappaen leverer han løper han full fart mot oss og vinker til foreldrene. Når vi treffer han i helgen med foreldrene løper han bort til oss med verdens nydeligste smil.

Jenten, hylgrein i ca 2 timer etter at foreldrene gikk og det gjorde hun ca 2 uker. I dag er hun samme som gutten, hun skarttler hver morgen når hun kommer og bare løper bort til oss eller lekene.

Så ting endrer seg, de trenger bar litt tid:)

Jeg forstår deg godt, det er grusomt å oppleve at barnet gråter og klamrer seg til mamma/pappa når man skal levere dem fra seg. Og grusomt når det siste man hører er barnets gråt i det man går.

Jeg kan bare trøste deg med at det går over og at det er ikke for at hun har det fælt i barnehagen at hun gråter når dere kommer dit, det er fordi hun forstår at du snart skal gå, men ennå ikke har forstått ordentlig at hun skal være der og leke og at du kommer og henter henne igjen.

Jeg har jobbet i barnehage selv, og nå er jeg dagmamma for 3 stk hjemme. Noen barn trenger litt lenger tid enn andre på å tilpasse seg og gråter mer, men det går snart over!

Det ene av dagbarna mine slet litt med å finne seg til rette her og gråt mye de første 2-3 ukene. Leveringen om morgenen var trist for foreldrene og han både sutret og gråt mye i løpet av dagen også. Men så gikk det plutselig over og nå vinker han så fint til foreldrene om morgenen og leker og koser seg med de andre barna her. Nå har han vært hos meg i 1 mnd og han viser alle tegn på at han trives både ved at han smiler og ler mye, spiser godt og leker og babler dagen lang!

Takk for så fine svar! Vi får gi henne litt tid, og se om hun finner seg mer til rette etterhvert. Hun må kanskje bare erfare et tilstrekkelig antall ganger at mamma ALLTID kommer tilbake. Og at hun etter det vil finne seg til rette, og vise seg som den glade og morsomme jenta hun er, også i barnehagen.

Vet du, dette synes jeg er en veldig sunn reaksjon fra henne. Det skulle da nesten bare mangle når hun ikke har vært så mye hos andre før. Vær glad det skjer med engang, for det skjer titt og ofte at de som sklir rett inn etter første uka kan få seg en reaksjon og det leeenge etter starten. Det er veldig viktig at dere er trygge når dere leverer, sier hadet og går med engang. Ikke hal det ut, det gjør bare vondt verre. Hun må knekke koden, nemlig at mamma ikke blir borte, men faktisk kommer tilbake :)

Jeg opplevde grådig med støtte da jeg sa fra før vi begynte at jeg grua meg litt. Og bare det å vite at personalet visste om det gjorde at jeg var 100% trygg. Og skulle man ta ungene ut av barnehagen fordi ungen gråt, da hadde det ikke vært mange unger i barnehagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...