Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset bruker vi sjelden malt, og det spørs om jeg i det hele tatt ville hatt noe i hus hadde det ikke vært for disse sidene.

Jeg må si jeg stiller litt spørsmålstegn til maltforbruket her inne. Trenger de små virkelig så mye malt? Jeg synes det er litt rart. I tillegg synes jeg det blir anbefalt litt vel ofte i tide og utide. Selv når det ikke blir spurt direkte om det, blir en anbefalt malt i hytt og pine. Jeg personlig synes vel dette kanskje er noe en bør bli anbefalt fra HS og ingen andre.

Men det er nå en gang meg.

Dagens ord: anbefalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg hadde heller ikke hørt om malt før jeg leste om d her inne, men så har ikke jeg lest så mye om babystell andre steder enn her inne heller så sånn er d...Men spurte om dette på HS, om d fantes en maks-grense el no når d gjaldt malt-bruk, men d helsesøster sa til meg er at d var bare å bruke så mye som d var behov for, for d viktigste var at baby bæsja hver dag..Hun understreket at d var veeeldig viktig at de bæsja hver dag, men d gjør snuppa sjelden, selv m malt. Her er d som regel annenhver dag, men ser ikke ut til at snuppa plages av den grunn!

Skrevet

Helsesøstera jeg har pratet med sier det er like vanlig og normalt at spebarn bæsjer 5 ganger om dagen som en gang hver femte dag (det var da snakk om baby på 2 uker).

Skrevet

Aggie - barn som ikke ammes skal helst bæsje hver dag.

Husmus - jeg hadde ikke visst en dritt om flaskemating hadde det ikke vært for disse sidene, så det at jeg ikke har hørt så mye om malt før legger jeg lite og ingenting i. Jeg ga ikke malt før snuppelure fikk tydelig bæsjebesvær, men har ingen betenkeligheter med å gi malt nå. Hvorfor mener du det er helsesøster som skal anbefale malt? Ettersom det er malt-reklame i spebarnsboken til sandvik antar jeg at det ikke finns kjente bivirkninger av maltbruk?

Skrevet

Det at jeg synes det skal bli anbefalt av HS henger litt på greip med at jeg synes det flagrer endel rare anbefalinger her inne om både ditt og datt. Nå er vel ikke malt den største synderen men.. Min tankegang er at jeg hører på helsepersonell og helsepersonell only når det kommer til helse. Når det er sagt er det jo opplest og vedtatt at de ikke vet noen ting om flaske.

MEN, det er da ende sukker i malt, nå gidder jeg ikke å reise meg for å sjekke innholdsdeklarasjonen, men jeg tenker som så at han drikker nok fra før så jeg trenger ikke å legge til mer enn nødvendig.

Lissom lissom.

Og boken til Sandvik? Kvifor bok?

Skrevet

Stoler ikke alltid helt på HS heller jeg da...Syns liksom ikke alle der ser så veldig oppdaterte og "med" ut, hehhe..

Spedbarnsboken fra Sandvik er den boka vi fikk på barselavd, og som jeg ikke har lest en setning i kom jeg til å tenke på nå (hmm, kanskje jeg burde sett litt på den..?)

Skrevet

Kvifor bok? Meiner du kva for ei bok? Jobberikkedumedteksta?

Min snuppings er slank og fin, så stapper gjerne i henne litt sukker. Generelt er jeg helt enig i at en heller bør lytte til helsepersonell enn damer på dib. Men selv er jeg barnevernpedagog, så meg må dere lytte til i alt som er av mer sosial og emosjonell karakter. Ernæring - kan ikke en dritt om det. Tviler imidlertid på at noen bruker mer malt enn det som trengs - da blir det jo tynnbæsj. Og hva skal man alternativt gjøre dersom barnet har treg mage?

Sandvikboka har vært bibelen min! I kid you not - har lest mye i den. Og syns den er ganske ok.

Skrevet

tar for gitt at dere skjønner at jeg slarver og tøyser en del... ikke les det jeg skriver bokstavlig;)

Skrevet

Det var faktisk hs som annbefalte meg å bruke malt da det gikk 4 dager mellom hver gang lillemor bæsja. Hadde ikke hørt om det før jeg var på helsestasjonen jeg. Og jeg spør alltid hs før jeg prøver noe nytt! Det føles tryggere

Skrevet

Kremt!!!! Jeg må bare få blande nesa mi i alt. Også det som har med flaskemating å gjøre. Har tross alt foret tjukken med en flaske eller to med MME (uten malt vel og merke).

Men ææææærlig talt. Skal anbefalinger være forbeholdt HS? Fikk vite av HS på hjemmebesøk for mange uker siden, at samsoving var supert for amming og man burde helst ha poden på rommet i ett år. Neste gang jeg kom å helsestasjonen, så sa jammen meg den vikarierende HS'en at samsoving var farlig, og det var like greit å få poden i sprinkelseng så snart som mulig, så slapp med å avvenne senere, for det kunne jammen bli vanskelig. Og i tillegg anbefales gråtekurer i hytt og pine. "Ja, de må bare få grått litt av seg, så blir de jo stille til slutt".

ALT hs sier tar jeg med en klype salt. Virker som om det er et yrke fullt av synsing. Huff....merker jeg er litt lei helsesøsteren min gitt. Unnskyld.

Skrevet

Lille Ella har kanskje 10 barn fra før av? Jeg henger meg nemlig på hvert ord HS sier. Dette er min første og han skal sperres inne og skjermes for alt til han er 18.

Og angående språk, så var jeg tidligere iherdig kontrollør av andre, men 8 år i ytlandet har satt en stopper for det, og jeg er nå fullstendig inkompetent på det området. Det er bemerkelsesverdig når jeg treffer rett med og & å.

Skrevet

Sier som de gode gamle engelske doktorene; with a spoonfull of sugar, the medicin goes down...Her er malt poppis, og innbiller meg at hun drikker mer når d er malt i melka (og flisa mi trenger hver en kalori hun kan få).. Men er d ikke mer sukker i mm enn mme?

En annen ting; d står bak på maltkrukka at malt er anbefalt brukt som "spedbarnsernæring", ufortynnet el blandet m melk. Hva menes m det? Da kan vel ikke malt være så altfor gæli tenker jeg da

Skrevet

Sier som de gode gamle engelske doktorene; with a spoonfull of sugar, the medicin goes down...Her er malt poppis, og innbiller meg at hun drikker mer når d er malt i melka (og flisa mi trenger hver en kalori hun kan få).. Men er d ikke mer sukker i mm enn mme?

En annen ting; d står bak på maltkrukka at malt er anbefalt brukt som "spedbarnsernæring", ufortynnet el blandet m melk. Hva menes m det? Da kan vel ikke malt være så altfor gæli tenker jeg da

Skrevet

Tjukken er mitt første og eneste takk!

Skrevet

Jeg vil ha meg frabedt beskyldninger om flerbarneri!

Skrevet

Jeg ble anbefalt å bruke malt av vakthavende lege på nyfødtintensiven.

Som noen andre i en annen tråd nevnte her, så har det vel ikke haglet med gode råd fra helsestasjon om flaskemating noen gang..

Jeg har brukt malt på en preventiv måte til alle mine, og har aldri hatt nevneverdige mageproblemer på noen av dem.

Skrevet

æ bæ Husmus - du er nedstemt;) Forøvrig har du et knallbra språk!!! Jeg er opprinnelig språknazi, men etter at jeg gikk ut i permisjon sliter jeg med enkel og dobbel konsonant. Fortærende. Er en jævel på og og å, og når og da.Og nynorsk sjølvsagt.

Skrevet

Snuppa mi får egentlig bare pupp, men tyr til mme en kveld i ny og ne... og da er det snakk om maks 100ml... for mer orker ho ikke...

Vi måtte ty til malt når det gikk 14 dager uten poop.

Hun hadde vondt i magen og fjerta en god del...

Blandet først det med mm, det var æsj, så med mme, enda mer æsj...

Så med vann, det gikk ned som smurt! Til sammen 60 ml malt fordelt på to dager, og bleia ble full!

Da var det en engel som sov godt den dagen:)

Skrevet

Jeg valgte åpenbart feil kampsak. Allikevel så er min promp bedre enn deres siden han ikke trenger malt. Så hvem vant den, hæ? Hæ?

Skrevet

Derav navnet Prompen, kanskje;)

Skrevet

Du, Frøken, hvordan går d m Heliosen forresten?

Skrevet

Jeg er enig med deg husmus!

Hvorfor bruke malt hvis det egentlig ikke trengs?

Helt i starten av min flaskemammakarriere hadde jeg malt i alle flaskene - såklart etter råd fra diverse dibbere.

Så etterhvert begynte jeg å prøve meg frem litt, å det viser seg at snuppa mi slettes ikke behøver malt i noen av flaskene sine.

Så jeg er enig i at det virker som maltforbruket kanskje er unødvendig høyt blandt mødre her. Om det er skadelig er vell tvilsomt, men som sagt: hvorfor pøse på med det hvis det er unødvendig?

Den rette veien å ta det er vell å prøve uten malt først, for så å ha i litt hvis det viser seg at det trengs.

Men det er nå bare min mening.

Hva HS angår, så syns jeg man skal ta informasjonen ang flaskemating derfra med en klype salt.

Ihvertfall er det sånn på min helsestasjon... (Som bland annet sa til meg at det var iiiingen problem å lage opp flasker med ferdigblandet melk for ett par dager - stikk i strid med gjeldende anbefalinger)

Skrevet

HappyFreak - jeg er HELT enig! Klart man bør begynne uten og prøve seg selv - smuppelure fikk ikke malt de første to månedene.

Lykkeli&gla - nå har vi hatt bæsj tre dager på rad, så det går strålende!!! Vet jo ikke om det er Heliosen, men tror jeg holder meg til den for sikkerhets skyld.

Skrevet

prøve seg fram skulle det stå, men det forsto dere sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...