Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #1 Del Skrevet 6. februar 2009 Lurer på om det er noen som har noe tips her. Alt mottas med takk. Jeg føler med utrolig trøtt og sliten om dagen, men er jo da ikke syk. Så sykemelding får jeg ikke. Sliter også litt med bekkenet, men det er jo svangerskapsrelatert så er jo ingen sykdom det heller. Er gravid i 20 uke. Jeg har har et barn til hjemme som selvfølgelig krever min oppmerksomhet så merker at jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg føler for søvn etter jobb. Da jeg var hos legen i dag nevnte jeg dette for han og at jeg ønsket å trappe ned litt i jobb for og ikke slite meg og min familie helt ut. Da fikk jeg beskjed om at det var noe arbeidsgiver måtte tilrettelegge for meg. Min arbeidsgiver har tilrettelagt arbeidet mitt masse og det kan jeg ikke klage på. Jobben min er jo ikke tyngende i den grad, men kroppen min er utslitt etter en 7,5 times arbeidsdag og orker da så vidt å lage middag. Har hørt at man kan søke nav om svangerskapspenger, men dette er jo noe som arbeidsgiver må fylle ut om jeg ikke tar feil og gjelder bare om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeid for deg og det kan han jo. Har noen noe tips til meg? Vil gjerne både jobbe og ta meg av familien min, men skjønner at dette blir for mye for min kropp. Men trenger jo selvfølgelig lønnen min. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #2 Del Skrevet 6. februar 2009 Synes du har en lite forståelsesfull lege. Tror jeg ville vurdert å bytte han... Har du et godt forhold til jordmor? Kanskje hun kunne komme med anbefaling om at du nå skal trappe ned litt... Her jobber jeg kun 50% fordi jeg var så sliten...er enda kjempesliten. Var hos jordmor igår og hun sa at jeg burde vurdere å ringe lege og be om 100% sykemelding en uke eller to for å komme meg litt og ikke slite meg helt ut. Hun sa når mammaene var så slitne så var det også veldig slitsomt for babyen i magen... Hun sa at man ikke alltid var skapt til å jobbe så mye + ta ansvar for familien hjemme samtidig. Hun sa også at hvis jeg bare orket å ligge på sofaen når jeg kom hjem fra jobb så jobbet jeg for mye. Så jeg ville helt klart prøvd et legebytte eller alliert meg med jordmor for å få redusert arb.tiden litt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139594847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #3 Del Skrevet 6. februar 2009 Hei igjen. Legen sa at man skal vist ikke sykemeldes når man er gravid om det ikke er relatert til en sykdom. Skjønte ikke helt det jeg men. Har hørt andre som jobber bare 50% og sykemeldt resten. Legen min sa da at det er arbeidsplassen som skal tilrettelegge. Skal ikke til jordmor før om en mnd så får vente til da å høre med henne hva hun sier og holde ut til det. Har ikke vært hos henne før. Men hun kan jo ikke sykemelde deg uansett. Tenkte på det å bytte lege også, men er jo liksom litt dumt å bytte lege midt i et svangerskap. Vet ikke helt jeg. Sliter litt med hva jeg skal gjøre nå ja. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139596527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Studine mevik Skrevet 6. februar 2009 #4 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg hadde et lignende problem med min lege. Jeg sleit helt fra begynnelsen av med bekkenplager. Legen min sa bare at å være gravid er ikke en sykdom og at det kom til å gå over. Jeg har ikke full stilling, så jeg har dager innimellom til å slappe av på. Hørte av andre at selv om det ikke er en sykdom å være gravid, så skal du kunne leve normalt utenom jobb også. Hvis du ikke kan leve normalt etter jobb så har du krav på sykemelding. Jeg tengte en henvisning til fysioterapeut og det fikk jeg etter at jeg hadde vært hos jordmor. Jordmor sa jeg skulle ringe legen og be om en henvisning, og det fikk jeg når jeg sa at jeg hadde fått beskjed fra jordmor. Jeg kommer til å bytte lege, men jeg vet ikke helt hvem jeg skal bytte til ennå. Jeg anbefaler deg å bytte lege selv om du er midt i et svangerskap. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139597485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krizi Skrevet 7. februar 2009 #5 Del Skrevet 7. februar 2009 Hei, Å være gravid i seg selv er ingen sykdom, nei. Men dersom man har bekkenplager uten å være gravid, så kan man bli sykemeldt. Kaster man opp uten å være gravid, blir man sykemeldt. Har man lavt eller høyt blodtrykk som gjør en svimmel og/eller trøtt, kan man også få sykemelding og beskjed om å roe litt ned. Med andre ord er det sykdomstegn du beskriver, og disse går utover livet ditt. En lege som oppfordrer deg til å jobbe når du føler du trenger fri (som gravid) er en svært lite forståelsesfull lege. Selv har jeg vært sykemeldt fra jeg var 8 uker på vei (100%) og kommer til å forbli det ut tida. Dette er riktignok fordi min jobb ikke kan tilrettelegge mitt arbeid som er svært fysisk. I begynnelsen var det hyperemesis jeg var sykemeldt for, nå er det andre "vondter". Forrige svangerskap prøvde jeg i større grad å jobbe litt som delvis sykemeldt, men det gjorde bare vondt verre på sikt - derfor er det ingen som stiller spørsmål ved det at jeg er sykemeldt nå (selv om jeg tilsynelatende fungerer greit i hverdagen). Denne sykemeldinga bør du kreve med det samme. Si at du allerede føler du har pusha deg selv for langt, og at får du ikke 50% nå, vil det trolig ende med 100%. Si til legen at du forstår at det sikkert er mange som prøver utnytte dette, men at du mener alvor. Man SKAL ikke ha dårlig samvittighet som gravid. At du er sliten og i tillegg føler så mye på dette, overføres til barnet i magen - og det andre barnet ditt blir trolig også påvirka. Nei, her må du stå på krava. I aller verste fall ville jeg tatt kontakt med sykehuset hvor du har fått fødeplass og forklare problematikken og høre om ikke en av dem kan skrive en sykemelding for deg mens du venter på ny fastlege eller jordmor. Lykke til! (Hadde vært moro om du la inn et innlegg når noe har skjedd!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139598821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #6 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg har vært 75% sykemeldt siden jeg var i uke 10 (tror jeg). Legen var veldig forståelsesfull da jeg kastet opp - men nå som jeg er helt (fullstendig) utslitt, maser han om at jeg snart må vurdere å redusere min sykemelding ... Var tilfeldigvis innom på 5 årskontroll "storesøster" - og der (på helsestasjonen) ble jeg tipset av legen om lege og jordmor som var tilknyttet helsestasjonen ... Helsestasjonen rådet meg til å få videre oppfølging der. Nå er jeg fremdeles 75 % sykemeldt (etter eget ønske - og behøv) og kan bare ringe innd ersom jeg ønsker denne forlenget ! Det er viktig at vi står på kravene og setter oss selv, familien og ikke minst babyen først ... Er du sliten, er det kroppen som sier i fra at du skal ta det med ro ! KAN DU IKKE BE PAPPA'N OM Å VÆRE MED DEG TIL LEGEN OG UNDERSTREKE HVOR "SJABER" DU FAKTISK ER ... !? Lykke til videre - håper du finner noen som forstår deg og hjelper deg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139608736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
renatetamara Skrevet 9. februar 2009 #7 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg har hatt den samtalen med min lege.. Jeg har vært 100% sykemeldt siden dag 1 i svangerskapet.. sykemeldingene startet først og fremst med ryggplager som kom.. hvor jeg gikk til behandling.. og fysio ville ikke at jeg skulle jobbe samtidig.. Så fant jeg ut at jeg var gravid og alt som kan komme de 3 første mnd kom.. så jeg ble 100% sykemeldt pga det.. så ble jeg 60% sykemeldt for å prøve meg forsiktig i jobb igjen noen timer om dagen.. men sjefen min nektet meg å jobbe noen timer om dagen og satte meg opp på 2 fulle arb dager. å det taklet ikke kroppen min. så skrev legen melding til arb giver om at jeg kunne komme tilbake 100% om jeg ble flyttet på anne avd i bhagen (der jeg jobber) men da ringte arb giver til nav og fikk godkjent hun ikke kunne tilrettelegge.. så da ble jeg 100% sykemeldt igjen og vært siden.. (grunnene til sykemeldingene har vært tretthet, svimmelhet, litt kvalm, bekkenplager siden uke 7..) sist jeg var hos legen hadde jeg også hørt at det fantes noe som hette svangerskapspenger, men hun sa det at de plagene jeg har er regnet som sykdom og godkjent for sykepenger.. svangerskaps penger kan søkes om vis du må slutte i arbeid på grunn av kjemikaler ol som kan skadefosteret.. ikke fordi du har bekkenplager er trøtt og sliten.. da har du rett til sykepenger.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139609570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #8 Del Skrevet 9. februar 2009 hei og takk for svar alle sammen. Nå skal jeg ikke til jordmor før i mars så jeg får vel holde ut til det og satse på at hun kan hjelpe meg. Som regel så er en jordmor mer forståelsesfull enn en lege. Heldigvis så er det ferie i neste uke så da korter det inn tiden. Gleder meg til å være en uke hjemme å slappe av. I dag ligger jeg rett ut med rygg plager så godt man har egenmelding man kan bruke. Har tenkt på å bytte lege også, men tenkte å høre hva jordmor sier først da. Til andre som er sykemeldt eller sliter med å bli det del gjerne deres tanker og erfaringer med oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139610123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
renatetamara Skrevet 9. februar 2009 #9 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg personlig syns ikke du skal presse deg på jobb vis kroppen sier nei.. er ikke dumt av deg å bestille en time hos legen, eller spørre om du kan kome til en annen lege på legekontoret ditt.. jeg har vær oft hos lege utenom kontrollene på grunn av sykemelding.. Si det som det er.. så tror jeg du skal få sykemelding.. si du skal ha en fordi kroppen din sier nei. . og forell hvordan den reagerer.. gjerne ta med at du har barn og ikke klarer å følge opp dette.. og at mannen din merker det på deg og slik.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139610281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øyprinsesse Skrevet 9. februar 2009 #10 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei. Dersom du er gravid og har plager som gjør at du blir helt eller delvis sykemeldt - og arbeidsgiver har tilrettelagt arbeidet for deg i den grad det er mulig - men du allikevel må sykemeldes, kan arbeidsgiver søke om refusjon av dette fra NAV, refusjon gis såvidt jeg vet opptil 6 G - og det er et helt greit skjema å fylle ut. Dette kan helt sikkert personalavdelingen der du jobber hjelpe deg med. Nøkkelen her er at arbeidsgiver har forsøkt å tilrettelegge, men at situasjonen er den at det ikke er mulig - noe som er svært vanlig i for eksempel kontorjobber... Poenget er at legen din må gi deg en sykemelding, og på den måten ta sin del av ansvaret slik din arbeidsgiver tydeligvis har gjort med å tilrettelegge. Det virker noe umodent og lite veloverveid å forvente at arbeidsgiveren kan trylle... Personlig er jeg gravid i 21 uke, og har siden uke 12 vært 20% sykemeldt - jeg er fremdeles sliten, men orker å yte både på jobb og litt privat iallefall. Jeg har enten kommet sent eller gått tidlig fra jobb - alt ettersom arbeidsdagen er planlagt - og det har gitt meg en veldig ro og fått ned den dårlige samvittigheten, samtidig som jeg har orker mer begge steder... Jeg håper det ordner seg for deg - og ikke slit deg ut i prosessen - det går for eksempel an å få en "second opinion" fra en annen lege, offentlig eller privat, som kan tjene som korreks til din nåværende. Masse klemmer, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139610357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #11 Del Skrevet 9. februar 2009 Syntes det er så rart at dere alle får sykemelding uten at det er noe problem, mens selv om jeg sier at jeg har vond rygg, er trett og sliten og at jeg har et barn hjemme som også krever sitt så kan han ikke sykemelde meg. Er noe merkelig med min lege tror jeg. Om jeg bytter lege nå så tar det en mnd fra hver første i måneden så hjelper ikke så mye. Min arbeidsgiver kan gjerne tilrettelgge lavere stillingsprosent for meg, men da må han jo ha en sykemelding av legen. Og legen ba meg bare ta kontakt med Nav om det skulle være noe som gjorde at jeg ikke klarte å jobbe 100% under svangerskapet. Men de også må jo ha en sykemelding av legen så lenge arbeidsgiver har gjort sitt, for å få tilbakebetalt sykepenger ved svangerskap. Herregud for en lege jeg har. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139611001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Studine mevik Skrevet 9. februar 2009 #12 Del Skrevet 9. februar 2009 Hvis jeg var deg ville jeg byttet lege idag. Eventuelt ta kontakt med legen til samboeren/mannen din hvis han har en annen lege. Ring i morgen. Jeg klaget til legen min om bekkenplager og han ville ikke så mye som å nevne på verken sykemelding eller fysioterapi. Jeg ringte jordmor dagen etter og da fikk jeg beskjed om å ringe legen med en gang og kreve henvisning til fysioterapeut. Stå på krava dine. Det kan ikke være godt å alltid være sliten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139594240-sliten-og-tr%C3%B8tt-men-jobber-100/#findComment-139612489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå