Gå til innhold

Når bør en begynne å kjøpe inn ting?

Elise77

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle sine erfaringer?

Noen jeg har snakket med sier pga, "overtro" bør en vente så og så lenge..

Jeg er 16 uker nå. og synes egentlig det begynner å blir på tide.. Er jo en del som bør ordnes og med en begrenset økonomi, bør en vel ta det gradvis når man har råd? Hva sier Dere?

MEn er jo litt redd denne "overtroen".

Fortsetter under...

Når du har kommet så langt som til 16 uker tror jeg du kan slappe av og glemme denne overtroen - dette kommer jo til å gå bra!

Og da er det jo ingen ting i veien for å begynne med litt småinnkjøp, for så å øke på utover :-)

Når det gjelder det økonomiske, så opprettet vi en egen babykonto som vi overfører penger til fast hver mnd - begynte da jeg var ca tre mnd på vei og vi gjør det fortsatt. Da gjorde det ikke så "vondt" i lommeboka da vogn og andre større ting skulle kjøpes inn.

Begynn med å skaff deg oversikt over hva du trenger (noe som ikke nødvendigvis er alt det de forteller deg i butikken..) - hør med venner og familie med små barn. Still kjøpelysten med å gå en tur innom HM sin barneavdeling og kjøp noen kjønnsnøytrale bodyer - det får du alltids bruk for. Men ikke kjøp for mye klær, det er helt utrolig hvor mye du får i barselgaver!

Det er en masse gode råd å hente her inne, både når, hvor og hvorfor kjøpe. Mitt siste tips er å ikke vente helt mot slutten, da er du stor og sliten og kanskje ikke orker shopping!

Lykke til!

Jeg fikk bare lyst til å fortelle hvordan vi gjorde det med førstemann - vil ikke akkurat anbefale denne måten, men en del har nok litt vanskelig for å tro at dette kan gå bra:

Månedene gikk og alt var bra hele veien, men likevel fikk jeg meg ikke til å kjøpe noe som helst. Jeg kunne liksom ikke fatte hvordan jeg skulle kunne komme meg gjennom en fødsel, og slett ikke med et levende barn som resultat. Noe uker før hadde vi lånt en del klær, så noe hadde vi da, men lite ble handlet. Ler ennå når jeg tenker på det eneste jeg handlet - tre bodyer på salg. Jeg var høygravid og nærmest buste ute til damen i butikken at jeg aner ikke noe om dette her, har ikke gjort dette før, jeg, tror du disse er passe?

Da så termindatoen opprant, begynte jeg å tenke på gå gjøre litt mer. Men før jeg fikk sukk for meg bar det avsted til sykehuset, og en frisk og fin jente var plutselig født. Så dermed ble det den nybakte faren som i løper av et par dager måtte få i hus stellematte og noen andre nødvendigheter og en babybag, så vi kunne få henne med hjem, i hvert fall.. Vogn fikk vi ikke før etter flere uker.

Anbefaler ikke akkurat denne måten, men det gikk, det og! Jeg tror folk er veldig forskjellige i hvordan de tenker og handler. For det er klart, det var jo ingen grunn til at jeg skulle vente..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...