Gå til innhold

Atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knerten har visst atopisk eksem i følge legen, men han mente at foreløpig kunne en bare smøre med fuktighetskrem. Kjøpte derfor en krem fra Aderma som skulle være bra for dette.

Men spørsmålene melder seg jo alltid når en har forlatt legekontoret, så derfor hører jeg her om noen har råd og tips til meg:

Vil dere anbefale en annen fuktighetskrem?

Forsvinner eksemet, eller vil dette følge ham videre etterhvert som han vokser til? Andre sine erfaringer mottas med stor takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars liten. Atopisk eksem vil forsvinne når barna vokser. Når i alder, er inviduelt. For noen er eksem borte i 2-3 år alder.

Min datter har også atopisk eksem. Jeg har brukt også Aderma. Det hjalp en liten stund. Eksemen kan være nokså kløing, har brukt - smøre på et tynt lag med hydrokortison (reseptsfri, obs, les bruktsanvisning) og deretter et lag med fett fuktihetskrem. Dette hjalp.

Men du må være obs at ikke bade barna for ofte, for da tørke huden hans.

Skrevet

Hei...Dette kan høres ut som mitt barn du har :9

Jenta mi har atopisk eksem...For det meste på begge kinn å i panna.

Hun var illrød å klødde mye.

Jeg fikk beskjed fra legen om å bruke kortison...

Helsesøster ba meg bruke a-creme eller andre kremer...

Apteket bad meg bruke Aderma flere ganger daglig..

Vennene mine ba meg bruke Inotyol...

Det endte opp med at jeg oversmørte henne,vasket henne alt for ofte å hun ble bare vondt verre av det hele...

Jeg stoppet all bruk av krem et par dager å begyndte å bruke Aderma 1 gang daglig..Ikke mer!!!!!!

Da gikk det bort...Hun får tilbake eksemet når jeg vasker henne med varmt vann..Men smører henne 1-2 ganger daglig å holder det i sjakk.

IKKE BRUK KORTISON!!!!!

Når du først bruker det 1 gang må du bruke det hele livet.

Skrevet

Hvordan tør du å komme med en å bastant påstand om at når man har brukt kortison en gang så må man bruke det hele livet?? Hva bygger påstanden på undres jeg over. Jenta mi brukt kortison i 4mnd. og aldri siden. Ikke mye hold i dette utsagnet her spør du meg..........

Skrevet

Snuppa her har atopisk eksem og jeg smører med Aderma. Smører morgen og kveld. I tillegg smører jeg ansiktet etter at jeg har vasket henne etter mat f.eks. Hun blir ikke helt kvitt de røde flekkene, men jeg synes det er mye bedre nå som huden holdes fuktig. Var til 6 mnd kontroll hos lege denne uka og fikk beskjed om å vente med kortison foreløpig. Skal evt bruke mild kortison når utslettet blir verre og hun plages av det. Ellers synes jeg også det kan ha blitt bedre av å kun bade en gang i uka og smører med olje etterpå. Mente at legen sa at 3 av 4 vokser av seg eksemplager som barn, så det er jo gode prognoser.

Skrevet

Her har også jenta atopisk eksem. Vi bruker kortison når det er behov for det, følger eksemstigen. Synes det var en ganske bastant påstand over her, følg det legen har sagt dere. Det gjør vi.

Hos oss funket ikke Aderma noe særlig, men Physiogel A.I krem er helt fantastisk på snuppa vår. Den koster skjorta og mer til, men er verdt hver krone.

Skrevet

Takker for mange gode råd!!! Hvor får en kjøpt Physiogel?

Skrevet

Den typen Atopisk eksem jenta mi har vil aldri forsvinne om vi begynner å bruke Kortison...Hun er veldig følsom i fjeset å kortison ødelegger huden etter det helsesøster sier.

Det fins mange typer atopisk eksem men den typen jenta mi har er at hun reagerer på varme...Noen andre reagerer på andre ting å da kan kortison fungere.

Men med atopisk eksem som reagerer på varme skal man ikke bruke kortison fordi da blir man mer eller mindre avhengig av det.

Men for all del...Om noen har gode opplevelser med kortison så skal ikke jeg si noe..jeg sier bare det jeg har hørt fra legen min.

Skrevet

Har man skikkelig eksemhud er det mer skadelig å la være å bruke kortison enn å gjøre det! Jenta di har nok en mild form for eksem (eller kanskje varmeutslett??) dersom det er nok med fuktighetskrem.

Så svar til HI: Her har vi smurt hele jenta (nå 11 mndr) med Decubal Clinic morgen og kveld og kortison ved oppbluss - det går aldri bort ellers. Du kan sikkert få 1000 gode råd om hvilken krem du skal bruke - finn en som funker for dere. Har hørt om mange som er fornøyd med Aderma. Ellers har vi hatt god nytte av lav temperatur på soverommet - da klør hun mye mindre om natta:-) Lykke til! Det går nok bra! De aller, aller fleste vokser det av seg!

Skrevet

Det finnes kortison krem, og det finnes kortison salve. Den ene av de to (tror det er kremen) kan ikke brukes på atopisk hud, da den tørker ut huden. Mildison feks bør etter min erfaring ikke brukes på atopisk hud. (Tror salve er vasilinbasert, mens krem er vannbasert. Det meste som er vannbasert er fy fy på atopikerhud)

Ja, man kan bli "avhengig" av kortison. Kortisonbruk må gradvis trappes ned etter en skikkelig kur. Men tror ikke lettere bruk har noe å si. Ultracortenol er den svakeste kortisonsalven tror jeg. Har selv brukt den rundt øynene og på brystvortene som er svært sensitive områder. Kanskje den kan være fin på sart babyhud?!

Ellers anbefaler jeg å holde huden fuktig. Aderma er fin, men det finnes også andre produkter. På spesielt tørr hud er ceridal bra, men veldig fet. Må evt dekkes til med bomullsklær så det ikke klines utover. Locobase, fet krem er litt mindre fet, og trekker raskere inn i huden. Den har jeg kjempefin erfaring med på sår stump!

Bruk gjerne olje i badevannet i stedet for såpe. Både såpe og vann tørker ut huden, men man må jo vaske seg! ;)

Mine tips kommer fra egne erfaringer, og det er sikkert mange ulike behov rundt omkring. Håper noe av det er nyttig likevel ;p

Skrevet

Min har også røde skinn som klør..har fått vite at han mest sansynlig har atopisk eksem..men har faktisk opplevd at eksemen blir så godt som borte når jeg ikke har vært ut i kulden med han en dag?? noen andre som har opplevd dette?

Skrevet

Slutt me ull,

Bruk a-krem

og bad utan såpe.

Sånn gjer me da. :) A-krem er so lett å smørre utover at den gjer ikkje vondt for dei når du smørre, og so går da fort å smørre den utover heile kroppen. ( dei blir fort lei av all smørringa )

Lykke til..

Skrevet

Hei

Vil bare nevne at jeg så en video der ei lita jente hadde atopisk eksem. Hun var veldig sterkt rammet, og de hadde prøvd alt.... hun ble helt bra da de kuttet ut kasein og gluten (proteiner i melk og korn)

Filmen heter "mat?" og kan bestilles på www.filmpraksis.no

bare et tips....:)

Skrevet

Kom på et kjempebra produkt jeg kom over via en annonse på bim!

http://moriofnorway.com/

Har brukt stellesalven på eget KRAFTIG eksem. Det er hittil det eneste produktet utenom kortison som har klart å redusere eksemen min. Den er for sterk for ansiktet, men veldig fin ellers på kroppen. Selvfølgelig helt gull på såre stumper ;)

Skrevet

Physiogel kan kjøpes på Boots apoteker iallefall. Og på nettet: www.apotekhjem.no

Skrevet

Hjelp, her er det mye uriktige utsagn!

Gå inn på

www.eksemskolen.no det er en av de beste sidene om atopisk eksem.

eller søk på Rikshospitalets nettsider etter Voksentoppen. Der står mye riktig informasjon om atopisk eksem.

Bruk en fet fuktighetskrem uten parfyme og uten farge, det er det viktigste. Kortison er ofte også nødvendig for å behandle atopisk eksem, skal brukes i nedtrapping, ikke fordi man blir avhengig, men men fordi det er sånn man får beste resultater.

Kortison smøres tynt og godt inn på eksemflekkene (røde, tørre), så skal det tørke og siden smører man tykt med fuktighetskrem og lar det tørke inn.

Noen har allergier som forverrer eksemet, veldig mange har IKKE det.

Men veldig mange har unødvendig strenge matregimer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...