Gå til innhold

Kreta - Plantanias 2. mai. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg (18) og min mor reiser til Plantanias i Kreta 2. mai. Er det noen som har vært der rundt den tiden og kan si meg litt om hvordan været er det på den tiden av året? Jeg vet absolutt ingen ting om dette stedet, og har ikke hørt om det får nå.

Hvordan er strendene? Noen mulighet for shopping? osv.

Alle tips mottas med stor glede! :)

*skravlesiden, anyone?*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139593545-kreta-plantanias-2-mai-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vi dro i juli så det e rjo litt senere og det var mye varmere der da enn i mai, var greit nok der, strendene var fine, men det spørs hvor du skal bo, mange av hotellene er kjempebra men det går ei gate der som det er masse trafikk på, så de beste stedene er de hotellene som ligger mot havet på den rette siden av veien, vi bodde på den "gale" siden men var veldig fint der også. Masse juggelbutikker og sånn man forbinder med syden, trange fortau og masse folk absolutt overalt. Men jeg liker Hellas og shopping så er det fint å dra inn til Chania som ligger et kvarter unna, der er det masse å se. Mye mer koselig der også.

God tur

Ikke for å skuffe deg, men svigers var der på det tidspunktet i 2008 og de sa at selv om været var helt greit, så var vannet veldig kaldt og det var også nokså kjølig på kvelden. Da de kom hjem sa de at de ikke ville reist på det tidspunktet en annen gang.

I tillegg må jeg si ut fra min smak at det ikke akkurat er syden-paradis der. Bråkete og trangt i hovedgata og litt masete generelt. Vi hadde en fin tur med mini allikevel (reiste i juni/juli), men reiser nok aldri tilbake dit.

Ta med varmt tøy... For et par år siden var foreldrene mine der nede i begynnelsen av mai. De holdt på å fryse seg i hjell! De ringte hjem en kveld, de satt de inne med fleecejakke og ullsokker, mens vi satt på verandaen i Oslo i shorts (for her var det varmebølge).

Men det er veldig fint der nede. Shopping i Chania er jo en mulighet, men det er noen butikker i Platanias også.

Annonse

Var der i slutten av april, høljet ned et par dager. Satt i senga under alle teppene og leste hele dagen. Kald vind og iskaldt i sjøen. Heldigvis reiste vi uten barn denne gangen.

Dårlige shoppingmuligheter, men er vant til å reise til Tyrkia.

Maten var helt grei da :)

Var der i starten av oktober. Veldig kaldt, men var jo sent også da. Grekerne gikk i boblejakker, og det skulle vi ønske at vi hadde hatt også. Soling 1-2 dager, holdt på å fryse huden av oss. Bare gamle mennesker der vi bodde, som hadde eldretreff hver aften. Likte meg overhodet ikke der, er faktisk en av de verste feriene jeg har hatt. Men kan trøste med at jeg kjenner to som var rimelig fornøyde:) Kanskje blir du positivt overrasket siden du får negative tilbakemeldinger her. Lykke til og god tur:)

Annonse

Er du ironisk nå, hi? Ble du så depp av svaret mitt? Huff, mente ikke det da, om du ble det. Ville bare si det hvordan jeg syntes det var. Og vi bodde ikke på hotellet du nevnte. Som sagt, kjenner to som var veldig fornøyde, ei på familietur med barn, ei annen har vært der to ganger; venninnetur og med kjæreste:) De fikk rom med havutsikt begge gangene.

Det positive jeg kan si, som jeg glemte, er at maten var VELDIG god, stranda veldig fin (men kald i oktober), og at det er koselig inne i byen Chania. Der kan du shoppe en del. Kan dra på utflukter også. Var bare så øde og forlatt da vi var der, vi og de hvite hodene...

Anonym 15:40.

Nei, jeg var ikke ironisk. Har fått mye navagiv tilbakemelding - kun èn positiv elns, så jeg kan ikke si at jeg ser så veldig lyst på denne reisen.

Kan jo hende jeg er så heldig at solen velger å dukke opp, men vi får se.

HI

Ok, trodde kanskje du var ironisk, fordi jeg ikke var så veldig positiv heller:)

Om vi bimmere og dibbere (de/vi kan få oss høyt opp eller langt ned, alt ettersom) virkelig har ødelagt feriegleden deres, så beklager iallfall jeg det! Men du spurte... Kan dere avbestille? Om det virkelig ikke frister? Og ta turen et annet sted? Om dere har avbestillingsforsikring, betaler man bare en egenandel.

Ja, jeg spurte, men håpet jo noen hadde positive opplevelser :)

Er egentlig greit med litt negativt også. Har hvertfall funnet ut at turen skal avbestilles. Var visst åpent kjøp i ti dager - så var heldig med den.

Noen som har andre steder å ambefale i begynnelsen av mai? Helst noe som ikke er svin-dyrt og som helst er i nærheten av litt strand og shopping.

Hehe, du skal dra med moren din du? Meg som du mente var "positiv" over her angående Platanias. Signerer for Tyrkia! Jeg var med moren MIN til Tyrkia for 5 år siden, og da traff jeg mannen min som jeg er gift med i dag:) Tyrkia er herlig! Fine priser så tidlig på året, herlig temperatur på dagtid, men kan bli litt kjøling på kvelden (merk: IKKE boblejakkekjølig! men sleng på deg en jakke-kjølig). Nydelig mat, artige og vennlige folk! Gode shoppingmuligheter. Strendene er finest i utkanten av Alanya, Side har fått skryt for strendene, men Kleopatra duger også. Heftig partyliv!

Må nok si at Platanias er det dårligste sydenstedet jeg har vært. Leiligheten var fin og stranden helt grei (litt brådyp der vi var), men selve stedet var kjedelig og veldig mye biltrafikk i hovedgaten. Kjedelige butikker også. Er nok eneste ferien jeg har vært på som jeg ikke har shoppet noe som helst.

Jeg elsker derimot Tyrkia! Både landet og maten er helt fantastisk. Var i Side i begynnelsen av mai for et par år siden og likte meg kjempegodt! Temperaturen lå på ca 26-27 grader og vannet var helt greit. Litt kjølig om kvelden, kanskje rundt 20 grader.

Mange liker ikke Tyrkia pga innpåslitne selgere, men jeg synes ikke det gjør noe. Er stort sett bare å si nei og gå videre hvis man ikke vil gå inn i butikker. Men hvis du VIL shoppe, så er Tyrkia og Side helt perfekt! Veldig koselig liten by, men masse butikker, resturanter og fine ruiner rundt omkring.

Jeg SKAL tilbake til Side flere ganger og helst i år! :)))

Lykke til med å finne en ny tur!

Bare hyggelig å være til hjelp :) Ser det er flere som anbefaler Tyrkia.

Må bare si en ting angående hotell. Vet at mange av hotellene ligger et stykke fra stranden og byen (sentrum), men vi bodde på et hotell som lå på strandpromenaden og like ved sentrum. Bare en kort gåtur. Trengte aldri å ta taxi eller noe. Vi bestilte uspesifisert så var veldig heldig med beliggenheten selv om hotellet var veldig enkelt og ikke av de beste. Jeg synes ikke det er så viktig alltid og ikke når vi bare skulle være der en uke. Vi var tross alt for det meste på stranden eller i byen eller ute på tur. Veldig fint å gå tur langs stranden og rundt i byen.

Men er ikke bare Side som er bra. Mange som liker Alanya også vet jeg, som er MYE større og Marmaris er også en koselig by. Var der for 12 år siden, så kan ikke si så mye om den plassen annet at jeg likte meg godt der også den gangen :)

Jeg har bodd der en liten periode jeg da, og den gangen var det koselig der i hvertfall (3-4 år siden).

Ikke noe strandparadis ala Thailand eller figi, men likevel heeeelt greit. Masse koselige cafeer, restauranter, barer ol. Ikke tar det lang tid å komme seg inn til Chania heller som er en veldig fin liten by.

Den hovedveien er litt kjip, men så lenge du holder deg til "strandsiden" så merker du ikke så mye til den.

Men nå er vel svaret mitt litt sent ute:)

Ser at du hadde bestemt deg for å avbestille og finne noe annet, det tror jeg er et godt valg.

Vi var der for noen år siden. Likte stedet helt greit.Et ok sydensted, koslige restauranter og kafeer.

Vi var der de to første ukene i juni, den første uka var veldig kald. Mye vind.

Uke to var litt bedre, fortsatt litt kaldt, men vi klarte iallefall å ligge i bikini ved basenget den uka.

Kommer nok ikke til å reise til kreta igjen så tidlig på sommeren, sommeren har rett og slett ikke kommet skikkelig igang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...