Gå til innhold

Hjelp - fløtegratinerte poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri laget dette?

Hvor lenge i ovn, hvor varmt, tykke skiver med potet, skal jeg dekke med fløte helt opp, krydder?

Jeg er litt blank som dere skjønner for har aldri likt dette selv men skal prøve nå så blir nå iallefall mannen glad....

Skrevet

Huff trodde ikke tråden isted ble lagret for jeg såg den ikke igjen men jaja her ligger det to, sorry folkens :9

Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe de som er ferdig laget i frysedisken, eller de du plander med vann, melk og smør? Dem er veldig gode :)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Hvorfor ikke bare google etter oppskrift? Blir så mye for meg å skrive nå ;-)

Hjemmelagd er best!

Skrevet

'Da må jeg på butikken og det skal jeg ikke.....

Skrevet

Det er det enkleste i verden å lage. Og mye bedre enn dem ferdige man kjøper (syns jeg da)

Skjær potetene i skiver ca 0,5 cm tykke. Legges i ildfast form. Knus hvitløk og hakk vanlig løk og ha over. Er ikke alltid vi har løk på, men hvitløken er et must ;o)

Hell så fløte over. Vi bruker som regel en kvart m/ fløte, og sper evt. på med melk. Ikke dekk potetene helt, men nesten. Bedre når potetene er litt "bløte" enn tørre. Salt og pepper om du vil.

200 C i ca 45-60 min.(kommer litt ann på hvor tykke potet-skivene er) Etter ca en halv time tar du potetene ut, og legger ost på toppen som skal bli brun.

Vi skal også ha fløtepoteter i dag. nam nam!

Skrevet

Takk takk heira :-) Den var litt mer idot sikker en de jeg har funnet på google før jeg la ut innlegget her :)

Skrevet

Ja enklere enn detta får du ikke hehe.

Finner sikkert mange avanserte oppskrifter også. Men det enkle er ofte det beste ;o)

Hmm, blei sulten jeg nå.... Si fra når de er ferdige da Renate ;o)

Skrevet

Min måte :)

Kjøp en pakke med fløtegranierte poteter. Ha det i kjele (helst teflon). Ha tre-fire rå poteter som du skreller, og kutter opp. Jeg bruker siden på rivjernet, da blir det tynne tynne perfekte skiver.

Ha opp i fløten osv. (som står på pakka) og så de ekstra potetene. Og så har jeg litt revet ost og salt og pepper oppi gryta. Så må du la det koke og godgjøre seg. Liker å lage det i kjele, for i ildfast for blir den alltd så flat og rennende.

NAMNAM :)

Skrevet

Jeg gjør det nesten som heira, men jeg bruker mixmaster'n til å skive potetene. Da blir skivene tynne og finne. Legger i ildfast fat. Blander et fløtehus med melk, ca 5 dl tilsammen ( kommer litt ann på hvor mye poteter da) 1 ts salt og hvitløk etter smak. Heller dette over potetene. 200 grader i ca 1 time. De siste 5 minuttene legger jeg på ost som bare smelter. Voila!

Skrevet

Mulig jeg har oppgitt litt tykke potetskiver. Er litt dårlig å "se for meg" hehe.

Men jeg liker at potetene er litt tykke også. Er ikke så glad i de tynne skivene som er i pakker og sånn. Men smak og behag :o)

Skrevet

Da er de i ovnen, men det ble mange mange lag med poteter da formen er ganske liten.... Tar det lengre tid å steke da eller skal det holde med en time uansett, er lokk på formen om det har betydning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...