Gjest Gul stjerne Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Min lille på snart 17 mnd har blitt fryktelig til å bæsje i badevannet. Så da fikk jeg et innfall om å begynne med pottetrening. Men er det fryktelig tidlig? Hvis ikke, hva gjør jeg? ;-))
Sistah*G07*J09* Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Mini her er 16mnd, å han sitter jevnlig på potta. De sier jo at det er fint å venne små barn på potten, så går den ordentlige pottetreningen bedre. Mener jeg har hørt at barn ikke får tisse/bæsje følelse før etter fylte to år? Men greit å venne dem til potta før det, visst ikke så skjønner de vel ingenting når de for alvor skal begynne å bruke potta Mini her både bæsjer og tisser på potta hver dag
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Vi begynte med pottetrening da jeg leste et sted at man kan begynne med det så snart babyen kan sitte selv, da var tulla ca 8 mndr. Vi dro ut og kjøpte potte og startet med en gang. Nå er hun 12 mndr og bæsjer nesten aldri i bleia mer. Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at de to siste månedene har vi hatt mindre enn 5 bæsjebleier totalt! Det vi gjorde var å sette henne på potta når hun står opp om morgenen, rett før hun skal bades på kvelden, og etter hvert måltid. Vi sa til oss selv at hun skulle få sitte i 10 minutter. Etterhvert viste det seg et mønster, og nå bæsjer hun nesten alltid rett etter lunsj, eller rett etter at hun får frukt på ettermiddagen, og hun trenger nesten aldri de 10 minuttene, som oftest begynner hun med én gang, og må hun ikke pleier hun nå å krabbe av potta :-) Må også si at hun alltid har noe å leke med/lese i mens hun sitter der. Så jeg sier: bare start! Lykke til!
lykkeligmor Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Vår datter på 16 mnd går alltid naken på badet ifbm at vi dusjer, vi kunne da tydelig se at hun ble lett urolig før hun tisset eller bæsjet på gulvet. Jeg forsøkte da å sette henne på wc, dette vår litt skummelt de første fire ganger men så fikk hun til å bæsje her og nå er det faktisk litt stas å sitte der. Hadde igrunn tenkt å kjøpe en potte men fikk tips om at det er mye gris med tømming og vasking av disse så jeg kjøpte et babybjørn sete, som sitter stødig! Når hun viste interesse for toalettet så synes jeg det også var en omvei å gå via potta. Vi forsøker å være oppmuntrende slik at hun skal ha positive opplevelser med å sitte der samt at jeg tar henne ned når hun nikker om at hun er ferdig. I ca 40% av tilfellende sier hun nå "bærsj" -dvs jeg må på do, men hun klarer ikke å skille på om hun må tisse eller bæsje, men hvis hun ikke får gjort noe så sitter hun i alle fall å leker at hun tørker seg:-) Lykke til dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå