Gå til innhold

Kommer Islam til å ta over verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er bare et tankespill, slik at det er sagt.

Jeg synes dette er spennende tankegang, uten at jeg nødvendigvis kan si at den er rett på noen måte, men det skaper nok en fyrrig debatt.

Altså er ikke det videre innlegget nødvendigvis representativt for mitt syn på verken innvandring, innvandrere eller gjenspeiler mitt politiske ståsted.

Med det sagt;

Muslimene har sagt de kommer til å ta over verden, jeg husker ikke nøyaktig hele historikken rundt dette, men de er da på god vei?

Norske politikvinner av ikke norsk opprinnelse skal få bære hijab, dette er bare en av veldig mange tilpasninger Norge og andre europeiske land gjør for å integrere innvandrerne og få dem til å delta på alle arenaer.

Er det riktig å hele tiden tilpasse samfunnet til muslimene?

Vil ikke det være å hjelpe dem enda et skritt på veien mot "Islamistisk verdensherredømme"om man kan kalle det noe slikt?

Bare et tankespill som sagt, og jeg tror vel ikke det finnes noe fasitsvar. Integrering er viktig, og spesielt da av kvinnene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg har det ufattelig travelt nå, så skulle jeg ha gitt deg et langt svar;)

Men, nei, jeg er ikke redd for at "muslimene" skal ta over verden. Her handler det heller ikke i hovedsak om religionen Islam, for den er forholdsvis lik kristendommen, men...

...nei, dette har jeg ikke tiiiiid til!

Skrevet

Nei, islam kommer ikke til å ta over verden.

Verdenssamfunnet etterstreber stadig økonomisk vekst og økende velstand. Økt velstand sekulariserer. Med andre ord er det antagelig ren hedenskap som tar over, om noe.

Jeg kan ikke fatte at du har belegg for en påstand om at muslimene er på "god vei" til å "ta over verden". Hva mener du forresten med å ta over verden?

Hvorvidt det er riktig å gjøre samfunnsmessige tilpasninger til religiøse overbevisninger eller ikke, blir en stadig etisk debatt. Det burde ikke være relevant om det er muslimske, hinduistiske eller kristne religiøse påbud det er snakk om.

Skrevet

Joooo, kom igjen! Jeg synes debstter som dette er spennende, så lenge de er saklige. Og du er jo en saklig dame:)

Skrevet

Jeg har ikke belegg for det pila, som sagt er dette et tankespill, ikke harde fakta:)

Og "ta over verden", de har sagt det selv.

"Islam will enter every house and will spread over the entire world,"

Skrevet

Jeg synes det er forskjell på å si "vårt budskap skal spres til hele verden" og "vi skal ta over verden." Sistnevnte høres mye skumlere ut.

Men som sagt; ikke bekymret.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Den vestlige, kapitalistiske verden er for sterk til at islamismen skal overta. Så spørs det jo også om du mener at islam som personlig tro, eller islam som et grunnlag for samfunnsstyring og stat.

Rekrutteringen til islam (som personlig tro) tror jeg ikke vil vokse noe særlig, selv om mennesker med muslimsk bakgrunn i stadig større grad utvandrer fra land med høy andel av muslimer til vestlige land basert på kristendom eller uten statsreligion. Med demokrati som grunnlag for de fleste vestlige land vil det også være svært vanskelig å innføre et islamistisk styre i noen av disse landene, enkelt og greit fordi andelen islamistiske tilhengere er for lave. Den eneste muligheten for dette tror jeg må være gjennom eventuelle statskupp, som jeg også tror vil være utrolig vanskelig fordi det vil skape så sterk motstand hos folket.

Statskupp vil eventuelt være lettere å gjennomføre i land med dårlig styring og mangel på demokrati, f.eks i afrikanske land. Der vil nok også folket ha vanskeligere for å gjøre motstand, pga politiske tradisjoner, lavt utdannelsesnivå, analfabetisme osv.

Jeg sier ikke at jeg har rett, eller at jeg har tatt meg så veldig lang tid til å tenke over dette nå, men dette er mine umiddelbare tanker om temaet.

Skrevet

Nei da!

Alle andre forsøk på å " ta over hele verden" har da gått dorlig! Kan ikke skjønne hvordan de skulle få til det ;o)

Skrevet

Det er sagt på forskjellige måter opp gjennom årene, og også tolket forskjellig. Regner med det er FrP som har tolket det dithen at overtakelse av verden er budskapet:p

Og jeg tror nok en del blir borte i oversettelser innimellom også...

Mitt sitat er faktisk fra Hamas, av alle merkelige steder å hente et sitat forøvrig.

Jeg er heller ikke bekymret, men tror du ikke de kanskje iallefall er på vei til å nå sitt mål, når samtlige vestlige land med en viss andel muslimer lager nye lover og regler som tilpasses dem?

Nå ble jo ikke blasfemiparagrafen noe av, men feks en slik paragraf vil jo gi noen (ørsmå) endringer i ytringsfriheten her hjemme, for å blidgjøre akkurat muslimene. (selv om jeg vet ikke alle var enige på noen side av bordet)

Skrevet

Spennende C, veldig spennende!

Det er alltid morsomt når du kaster deg inn i sånne debatter som dette:)

Men på den annen side, som jeg jo har nevnt, så er jo vi vestlige "ivrige" etter å tilpasse vårt samfunn til deres "behov" og tildels noen av deres regler. Tror du ikke dette også har noe å si?

Skrevet

Jeg bodde I Birmingham I Engalnd lenge og har fremdeles venner der.

Da the council i B'ham fant ut de ikke kunne ha julenisse på det store kjøpesenteret i jula for ikke å "upset the other religions" ble til og med muslimene i B'ham sinte! Der er de jo både først,andre og tredje generasjon innvandrere og vil helst at den kulturen i landet de har vokst opp i holder sine tradisjoner! Atlså; ingen plan om å "ta over b'hm som muslimsk".

Skrevet

Hvor har du det fra at vestlig er en motsetning til muslim? Eller at "vårt" samfunn ikke er også muslimers samfunn?

Samfunn forandrer seg, og påvirkes selvsagt også av befolkningens skiftende religionstilhørigheter. Men det idiotiske forslaget til blasfemiparagraf som du nevner, var stort sett Senterpartiets greie. De er ikke spesielt muslimvennlige, om man kan kalle det det.

Jeg tror det er farlig å fremme en slik "oss vs. dem"-tankegang. Man kan fint være norsk og muslim, man kan fint være vestlig og muslim. Og nettopp det at også muslimer i større grad sekulariseres med velstandsøkning, gjør at vestlig islam antagelig vil følge utviklingen vestlig kristendom har gjort - ritualer for å dekke åndelige og identitetsmessige behov, men ellers ikke så viktig i livet. En befolkning er oftest langt mer fanatisk, enten det er i religiøs eller annen ideologisk retning, når den er sulten og uutdannet.

Skrevet

Jo, jeg tror absolutt vår streben mot å inludere muslimer og tilpasse vår kultur og vårt samfunn etter deres vil ha en innvirkning, men ikke i en slik grad at vestlige land på et eller annet tidspunkt innfører en form for islamistisk regime. Av overnevnte grunner.

Jeg tror det handler om en balansegang - verden går fremover, og enten vi vil det eller ikke lever vi i et pluralistisk samfunn. I demokratiet skal majoriteten styre, mens minoritetene også skal tas hensyn til, og det er jo i stor grad det vi gjør. Norge forblir nok som før, men kanskje med nye innslag fra fremmede kulturer - både kulturelt, politisk og lovmessig.

Drastiske endringer i lovverk og styreform blir vanskelig, fordi majoriteten vil motsette seg dette, mens mindre tiltak som ikke gir store konsekvenser vil aksepteres. Det hele styres av folkets ønsker og behov.

Det har jo skjedd en omfattende sekulariseringsprosess i Norge under og etter industrialiseringen, og fundamentalisme er nok både vanskelig og usannsynlig både her og i mange andre vestlige land.

Skrevet

"Hvor har du det fra at vestlig er en motsetning til muslim? Eller at "vårt" samfunn ikke er også muslimers samfunn?"

Usikker på om det er meg eller masselatterbletildatter du sikter til her. Nå har jeg ikke gjennomgått mitt innlegg etter at jeg så du skrev dette, men hvis det skulle være meg du siktet til må jeg isåfall beklage, for det var ikke dette jeg mente. Selvsagt kan man være norsk og muslim, og selvsagt er vårt samfunn også muslimers samfunn. Jeg kan muligens ha ordlagt meg dårlig, men jeg sikter ihvertfall til den tradisjonelle norske/vestlige kultur kontra tradisjonell islamistisk kultur.

Skrevet

Nei, det tviler jeg på :-)

Men det sprer seg som alt annet, feks kristendom...som har forpesta verden i 2000år, islam er vel ikke stort verre, er et tolknings spørsmål.

Skrevet

Det er vel feil å si "Merry Christmas" også! Man skal si "Happy Holidays" Synes det er dumt jeg.

Skrevet

Ja, det tror jeg. De er på god vei. De sitter å ler av alle de naive nordmennene.

Har veldig lyst til å være anonym nå men;p

Skrevet

jeg trur det sier litt når det var oppe at det skulle bli forbudt å ringe inn til Gudsteneste på søndagen (dette var forstyrrende ), og rett etter var det oppe at di skulle få lov til å rope bønnerop fra moskeane ( vet ikke hvordaan det staves).

når alle blir fornerma når det er snakk om kristendom, men andre religioner er helt greit.

ikke rasistisk, kjenner mange muslimer som er veldig greie og snille og ikke er for at islam skal ta over noe som helst.

men trur det er noen fanatikere som gjerne vill det.

og disse trur jeg har lettere for å ty til mer sleipe virkemiddel enn di fleste vestlige , og det er litt skummelt.

Skrevet

Hva er grunnlaget ditt for å si dette? På hvilken måte har islam påvirket norsk lov? De skal være sinnsykt heldige om norges 5% muslimer (og det betyr IKKE 5 % muslimer med ønske om å overta landet) klarer å få regjeringsmakt og flertall på stortinget.

Skrevet

Vel, fanatikere finner du innenfor det meste.

Skrevet

Nei, Islam kommer ikke til å ta over verden, romvesner gjør...

Skrevet

ja, men ikke alle fanatikere sprenger seg selv og flere i luften

Skrevet

Nei, men det finnes nok av fanatikere som gjør ting som er både like ille og verre. Poenget er vel at vi ikke bør legge fanatismen som grunnlag for en hel gruppe, men heller se på hva majoriteten bedriver med og ønsker.

Skrevet

Ja det tror jeg så absolutt. Ikke innen ti år, men innen 50 år tror jeg vi ser en annen virkelighet. De får flere barn enn oss så det er jo et regnestykke også. Det vi ser nå av krav om forandringer for at vi skal tilpasse oss dems religion er bare begynnelsen. Tipper vi sitter med hijab på gamlehjemmet og klager over den naive regjeringen vår som lot dette skje. Jeg er ikke kristen selv og ikke gidd å kalle meg rasist, dette er bare min mening på spørsmålet som ble stilt. I

Skrevet

det er galt å legge fanatismen som grunnlag for en hel gruppe når det gjelder islam, men det er mange som gjør dette med kristendommen og jødedommen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...