Gå til innhold

Noen som vet om alternative barnehager i Bergen?

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en barnehage som er religionsnøytral, hvor det ikke er fokus på å presse kristne tradisjoner på toåringer, hvor barna får en god dæsj estetisk stimulans og mulighet til utfoldelse, en barnehage hvor de har fokus på sunn, økologisk mat og ikke gir barna masse vaniljeyoghurt hver eneste dag, og hvor personalet ikke betrakter meg som en banemishandler for at jeg kler barnet mitt i deilige og fine ullklær. Gjerne en barnehage som ikke har 30 grader inne til enhver tid.

Jeg vurderer Steinerbarnehage, men synes de har veldig mye høytsvevende religiøst i forhold til mine personlige ønsker.

Jeg vet jeg er vanskelig og sær, og dere skjønner sikkert at jeg skriver dette innlegget i irritasjon over barnehagen og dens praksis, men hvis noen kan tipse meg om noe, hadde jeg satt veldig stor pris på det! :)

Fortsetter under...

Feirer du jul med barnet ditt? Det gjør de fleste i Norge, og barnehagen har til oppgave å formiddle tradisjoner. Jeg er førskolelærer og ikke religiøs. Likevel forteller jeg juleevangeliet i barnehagen, men setter helt andre grenser enn de som forkynnte (for det var det de gjorde) for meg i barnehage og skole. Vi snakker aldri om barnet som en frelser eller som guds sønn, og når større barn spør hvorfor folk ventet på dette barnet svarer vi ut fra verdiene Jesus sto for i følge nyetestamentet. Dette er verdier som sammenfalller med humanetiske verdier Når disse tradisjonene fremdeles står så sterkt, så skaper vi en generasjon med historieløse mennesker om vi ikke skal lære dem hvorfor vi for eksempel feirer jul.

Yoghurt er ikke en del av det daglige kostholdet i min barnehage, men vi prioriterer at maten en sunn fremfor økologisk (kjøper ikke økologiske pølser fordi vi ikke fikk tak i økologisk brokkoli, da spiser vi heller uøkologisk brokkoli). Temperaturen ligger på ca 22 grader, og jeg jobber mer med å få foreldregruppen til å bruke ullundertøy, og synes det er mange fantastisk fine klær i ubehandlet ull.

Tror ikke min barnehage er så spesiell, men jeg ser jo at jeg har rettningslinjer i form av rammeplan, og ikke minst verdier som gjør det vanskelig å etterkomme alle kravene du har. Kanskje du kan kontakte human-etisk forbund og høre om de har en anbefaling? Har aldri opplevd Steinerbarnehager som religiøse, men de snakker vel om tradisjonene våre der også om det er det du mener. Barnet ditt har ikke vondt av kunnskap om tradisjoner så lenge de ikke får det servert som en sannhet.

Mener barnehagen din at vaniljeyoghurt er bra? Vet noen bruker det til bursdagsfeiringer sammen med fruktsalat...

Økologisk mat er dyrt, og vil gå på bekostning av noe annet, men det finnes garantert barnehager som har det.

Hva som er sunn mat er jo folk uenig om, den kvaliteten noen ønsker seg er ikke mulig for 250 kr i matpenger i mnd. Normalt sunn mat vil du finne de fleste steder... Jeg personlig foretrekker å sende med mat. Det er et godt alternativ der du kan bestemme hva barna spiser i stor grad.

En del barnehager i Bergen er med i den kulturelle bæremeis, de har blandt annet besøk av kunstnere og mye fokus på det kreative.

Vi tro de fleste barnehageansatte setter pris på at barna er godt kledd i ull. Er det 30 grader inne er jo dette likevel feil bekledning fra foreldre sin side...? Normal innetemperatur der ett lag ull fungerer er vel mer vanlig.

Det er vel vanskelig å finne en bhg som fyller alle kravene du stiller.

Sjøl kunne jeg også tenke meg mer livssynsnøytrale barnehager. Et alternativ kunne kanskje være den Internasjonale barnehagen, som holder til på Landås og Laksevåg. Vet ikke så mye om det, men det er i hvert fall barn fra mange nasjoner og religioner - altså må bhg ta hensyn til at folk er forskjellige.

Synes det er rart at dere ettelyse nøytrale barnehager. Har jobbet i mange barnehager og i de fleste fantes det ikke spor av kristendom, jul og påske var nisser og påskekyllinger. Jeg må jo ærlig talt si at jeg synes det er litt feigt, det er stor forskjell på å informere barn om hvorfor vi feirer og gjør som vi gjør og det å trøkke religion ned over ørene deres.

En helt nøytral barnehage tror jeg vil bli falskt og påklistret. Vi har en kulturell bagasje, og det blir ikke riktig å late som den ikke eksisterer. Har hørt om barnehager med primært norske barn som går så langt at de markerer og forklarer bakgrunnen Id og ramadan, men når advent kommer er tilbake på nissestadiet. Det er viktig å lære om forskjellige kulturer og religioner, men vi skylder barna at de får utvikle en egen identitet som norsk og derfor fokusere mest på det norske i barnehager med primært norske barn. Det er en gang sånn at norsk kultur blandt annet er forankret i kristendom, og da blir det merkelig å late som om den ikke eksisterer.

Jeg kommer med god samvittighet til å lære barna om fjøsnisser og barnet i krybben. Jeg har nøyaktig samme grunn for å fortelle om begge, og det er derfor ikke større sjangs for at barna blir presset til å tilbe Jesus enn det er for at de blir presset til å tilbe fjøsnissen.

De fleste barn i Norge tilber coca cola-nissen, som den agnostikeren jeg er foretrekker jeg faktisk at mine egne barn tilber Jesus.

Annonse

Til deg som svarte :

"Feirer du jul med barnet ditt? Det gjør de fleste i Norge, og barnehagen har til oppgave å formiddle tradisjoner."

Du må gjerne prøve å fornærme meg, men det biter nok ikke ;) Jeg er ikke en av "de fleste", det er derfor jeg leter etter alternativer. Beklager hvis det provoserer deg at jeg er annerledes.

Ja, jeg feirer jul med barnet mitt, men IKKE fordi Jesus ettersigende skal ha blitt født sånn ca på den tiden for 2000 år siden! Vi feirer Vintersolverv, som er den bakenforliggende tradisjonen for at man i det hele tatt feirer jul. (Hvorfor TROR dere vi kaller det jul...?)

Formidle tradisjoner, JAVEL, men da synes jeg godt de kan formidle gode tradisjoner fra mange kulturer istedet for å legge all vekt på denne ene.

Joda, det var noen nisser med i bildet, men hver eneste dag i samlingsstunden var det tenning av adventslys (helt greit, bare fint) og fortelling av en historie om en engel og noe forkynning, og en haug med kristne julesanger.

Jeg oppfatter ikke det som nøytral formidling av tradisjoner.

Nå er det an gang sånn at er 95% av barnehagens barn etnisk norske, vil det være naturlig å ha adventstiden basert på norske tradisjoner. Så lenge du godtar tenning av adventslys, noen julesanger og et og annet "eventyr" fra bibelen så tror jeg ikke det vil være så vanskelig å finne en barnehage som du føler er bra. Det du forteller om er nok mer enn hva de gjør i en vanlig barnehage der de har mennesker med ulik bakgrunn.

Men jeg er enig i at det er feigt å kutte alt ut.

Og til samme damen:

"Har aldri opplevd Steinerbarnehager som religiøse, men de snakker vel om tradisjonene våre der også om det er det du mener. Barnet ditt har ikke vondt av kunnskap om tradisjoner så lenge de ikke får det servert som en sannhet."

Da vet du kanskje ikke så veldig mye om Steinerbarnehager/Steinerskolene og antroposofi? Etter min mening har antroposofene en mye flottere og mer helhetlig presentasjon av bl a kristendommen, men det er bare små, VELDIG rare bruddstykker de små barna får servert.

Og for det andre: Kunnskap om tradisjoner får barnet tidsnok flust av :)

Hei du anonyme som skriver:

"Nå er det an gang sånn at er 95% av barnehagens barn etnisk norske, vil det være naturlig å ha adventstiden basert på norske tradisjoner."

Etnisk norsk betyr ikke kristen. Og norske tradisjoner kan være så mangt. De kristne tradisjonene er jo faktisk ren kulturimport, og har faktisk ingenting med noe norsk å gjøre ;)

Men ellers takk for svar :) Det hører jo også til historien her at vi er bosatt i et område med sterk bedehustradisjon, så det er nok meget mulig man har litt hardere fokus på denslag i vår barnehage.

De serverer vaniljeyoughurt til det daglige fruktmåltidet, altså hver dag. Det var heldigvis flere foreldre som lurte på om de kunne bruke en yoghurt som barna deres ikke ble hyper av :D Barnehagen svarte at det var så vanskelig å finne en yoghurt som alle likte, men de hadde landet på den. Man kan sende med egne alternativer hvis man vil.

Annonse

Hvorfor kan de ikke ha to alternativer da? Det der var noe av det dummeste jeg har hørt..... uansett så trenger ikke unger yoghurt hver dag. Vaniljeyoghurt er en dessert. Skal en hver dag servere yoghurt ville jeg gått for naturell.

For å svare direkte på spørsmålet ditt, så nei, jeg vet ikke om noen slike barnehager.

Nå høres din barnehage litt ekstrem ut mht kristendommen, men i forhold til rammeplan for barnehager er det et punkt som alle skal innom (av sju slike punkt) som heter "etikk, religion og filosofi"

Barnehagen skal jobbe litt med tema religion, men de fleste velger å legge dette opp til jul og påske, og gjøre så lite ut av det som mulig... Noen velger også å prate litt om de forskjellige religionene. Mens andre vel jobbe så mye som mulig med temaet....

Det kommer egentlig litt an på styreren i barnehagen...

Og ullklær er jo bare flott! Ull har noen fantastiske egenskaper, men når alle helst vil gå i bomullsundertøyet (trøye og strømpebukse) inne, må desverre de ansatte sette opp temperaturen (hos oss er den på ca 23) , for at ikke barna skal bli kalde. For barna elsker å gå i lite klær, så de ikke blir "hemmet" av noe....

Har du prøvd å google litt?

HI:

Måten du svarer på minner meg om mitt første møte med et homofilt miljø i tenårene. "Jeg er homo, det provoserer deg, gjør det ikke?" At det skulle provosere meg at du er som du sier annerledes er så langt fra virkeligheten at det blir komisk. Jeg hadde ikke hatt noe å gjøre i mitt yrke om jeg lot meg provosere av slike ting. Faktisk bruker jeg ulikhetene i barnegruppene jeg jobber med som utgangspunkt for arbeidet med barna.

For å g deg svar på tiltale: Nei, jeg prøver ikke å fornærme deg, men å få deg til å reflektere litt. Det virker som om du mener at du er den som er reflektert her, men det virker faktisk som om du er både fiendtlig innstillt og sneversynt.

Du sier du synes de skal formidle ting fra mange kulturer, og jeg er helt enig i det. Likevel er det grenser for hva en skal halse igjennom i løpet av et barnehageår. Min metode for utvelgelse er å ta utgangspunkt i hvilke kulturer og livssyn vi har i barnegruppen. Vet barnehagen nok om din families livssyn? Det er ganske vanlig å snakke om det i oppstartssamtalen, og jeg pleier alltid å spørre om de det gjelder ønsker å samarbeide med oss om vi skal bruke det som tema med barnegruppen. Vi legger likevel ekstra vekt på våre egne tradisjoner, nettop fordi de er våre og at barnehagen har til oppgave å ta vare på disse. Vi er forpliktet til å lære barna om kultur (vår egen og andre), og kan ikke bare innta en holdning som sier at det kan de alltid lære senere. Når det er sagt, så er barnehagen også forpliktet til å ta vare på alle barna i gruppen, og ingen skal føle at deres kultur eller livssyn er mindreverdig.

Synes det er litt artig at du mener andre blir støtt av ditt syn, når du blir så lett støtt selv. Ta en prat med barnehagen før du avskriver den, men du bør kanskje passe deg litt for arrogansen du i alle fall utstråler her. Det er ikke et godt grunnlag for samarbeid, jeg oppfatter at du har en svært nedlatende holdning til barnehagen og måten de gjør ting på. Husk på som det nevnes her at du uansett har krav på et alternativt opplegg for barnet ditt.

Hei!

Jeg vil gjerne komme med en unnskyldning til deg. Jeg leste svarene dine en gang til nå litt senere og ser at jeg ikke fikk med meg at du faktisk kom med et utfyllende og flott svar helt fra starten av. Virkelig unnskyld, jeg skammer meg. Svarene mine var heller ikke ment å være så belærende og blærete som jeg ser at de ble. Du virker som en meget intelligent dame, og jeg skulle ønske at de ansatte i vår lokale barnehage var like reflekterte som deg.

Det er nok riktig at jeg utstråler en slags arroganse når det gjelder religion, jeg kan nemlig så sinnssykt mye om det (årevis med studier), og hver gang noen vil snakke om religion med meg, må jeg først opplyse dem om all vranglæren de sitter inne med, nettopp fordi ingen har tatt f eks høytidsmarkeringer på alvor. Ad fontes, sier nå jeg. Det blir litt som kokken som aldri kan glede seg over å få "vanlig" middag når han kommer hjem fra jobb, eller skredderen som ikke har lyst til å kjøpe fabrikksydde klær i polyester fordi han jobber med silke hver dag. kommer hjem fra jobb, eller skredderen som ikke kan kjøpe fabrikksydde klær i polyester fordi han jobber med silke hver dag.

Det er derimot ikke meningen å VÆRE arrogant, det var vel litt i misforstått selvforsvar. Ble litt paff da nesten alle som svarte meg slett ikke kom med tips om barnehager, men snarere understreket hvor store krav jeg stiller.

Joda, litt nedlatende mht barnehagen. Det er en som jobber der som rett og slett ikke akkurat er den kaldeste pilsen i kassen ;) Jeg skal ikke gå inn på ting hun sier her, men jeg skal prøve å legge vekk nedlatenheten ;)

Vi kommer nok til å måtte bytte barnehage uansett (pga flytting), men hvis det er som flere her sier, at man har krav på eget opplegg, så er jo det én ting. Rart at dette ble til en religionsdebatt når det ikke var mitt største ankepunkt engang :) Men det er tydeligvis et ømt og vanskelig tema. Neimen ikke rart det er krig i verden ... (tar selvkritikk der)

Du skal ha tusen takk for din tålmodighet, og hvis du kommer på en spesiell barnehage er det bare å si fra :)

Unnskyldningen er absolutt godtatt. Ble litt overasket fordi jeg regnet med den vanlige DiB overhøvlingen da jeg trykket på lenken igjen.

Grunnen til at jeg ikke har anbefalt en barnehage, er fordi at norske barnehager SKAL være et tilbud til alle barn. De skal klare å tilpasse innholdet og gi alternativer når det de driver med strider mot livssynet til familiene som bruker barnehagen. Jeg tror nok at det kan være vanskeligere for deg å få gjennomslag, rett og slett fordi mange ikke helt skjønner at det kan ha betydning for etnisk norske.

Synes egentlig ikke du stiller spesielt høye krav om du er fordnøyd med at en vanlig barnehage tar disse hensynene.

Hvor skal dere flytte ? Jeg kjenner mange flinke barnehageansatte ( både pedagoger, assistenter og fagarbeidere) som jobber i Bergen, men det er ikke alltid en får gjennomslag for sitt syn selv om en er leder for en avdeling. Det er nemmelig mange barnehagefolk som ikke forstår at det er pedagogisk leder som har siste ordet. Vi sliter også noen ganger med at det er et lavt utdanningsnivå i de fleste barnehager. De med utdanning fra videregående er i stort flertall. Vi opplever ofte at noen sier "jeg og alle jeg kjenner spiste vaniljeyoghurt hver dag, og det ble da folk av oss også" eller "de får sikkert bare toro hjemme, så hvorfor skal vi være så sunne". Derfor kan en møte motstand for slike ting som burde være opplagt. Nå virker jeg kanksje litt arrogant, men det får bare være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...