Gå til innhold

vil ikke spise middag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jenta mi er 8 mnd. hun spiser grøt og frukt. men middag vil hun ikke ha. har prøvet mange varianter av kjøpmat og hjemmelaget mat. tips? noen som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer denne jeg...

Har det AKKURAt slik vi også! Middagsmåltidet er blitt et ork...har prøvd all slags hjemmelaget, men hjelper ikke.

Har en skikkelig grøtunge tydligvis;-)

Skrevet

Åh guri.. d e godt d e noen i samme situasjon.. mini her virkeli hater middag.. d hele har skjedd i løpet av en uke eller noe.. før d kunne han ha noen typer, og min hjemmelagde kylling, potet og grønnsaksmos var favoritten.. No spyr han av maten.. alle typer middag.. han brekker seg så mye at han spyr.. e d mulig?.. d e jo syke greier.. så no har vi middagspause.. orker ikke vaske gulvet og stolen og alle klærne hver eneste dag fordi han spyr.. tenker vi prøver igjen om en uke.. han spiser grøt og frukt som bare det.. men skive kan han kun ha hvis d ikke e pålegg på.. hm.. sær?.. hehe.. ka gjør dokker for at de skal like det då?.. har dokker noen tiltak liksom?..

Skrevet

Jeg ville ha prøvd litt gradvis.. Begynn på nytt med andre ord. Blande frukt og grønnsaker, siden hun liker frukt. Så utvider du til grønnsaker, rotgrønnsaker for det er litt naturlig søtt, og kan erstatte frukt. Så går du over til å ha litt og litt kjøtt, fisk el lignende når hun har begynt å like grønnsaker. Men for all del, ikke tving i henne noe hun ikke liker. Vent da to uker og prøv på nytt. Min sønn spiste hverken grøt, middag eller noe før han ble 9 mnd.. ville bare ha banan.. hehe..

Men begynn alltid med en ting av gangen.. Og bare en skje i gangen.. øker etterhvert. plutselig er du oppe i en hel porsjon :-)

Tips:

1. Ta en halv avokado og bland med en halv banan. Kan tilsette litt mme om det blir for tykt.

2. Kokt potet og mme - most sammen

3. Gulrot og mme - most sammen

3. Potet, gulrot og mme - most sammen

osv osv..

Så kan du etterhvert prøve potet og leverpostei sammen. Fiskeboller er veldig mildt, sammen med hvit saus, potet og gulrot.

Jeg bruker stavmikser når jeg moser maten.

Lykke til!

Skrevet

Takk!! "Godt" å høre at det er andre som sliter med middagsmåltidet. Jeg skal begynne på nytt. og ta pauser. så får vi se. spiser heldigvis grøt og frukt. har prøvd med brødskive, men det har hun ikke sansen for, enda.

Skrevet

mini her var og er også veldig treig på middagen. Elsker grøten. Jeg fant ut at han ikke kunne ha småfolk glassen eller noen ndre merker. han spiser kun nestle sine midagsglass, og er mest fornøyd når han får den samme middagen flere dager på rad. Ofte er det første glaset vi åpner med ny smak ikke særlig poppis, men det går ned etter mye styr. Neste dag når neste halvdel skal fortæres går det mye bedre. Så her går det nå kun i 3 forskjellige smaker!:) Ha hater forresten lapsklausen!:) Leste et sted at barn må smake på nye ting mellom 10 og 15 ganger ofte før de liker det, og at altfor mange foreldre gir opp for tidlig og dermed "skaper" et barn som er veldig kresent og ikke liker veldig mye. Fordi de ikke er blitt vant med at mat har mye smak. (eks de som bare spier kjøttdeig, makaroni og ketchup....)Konklusjon: Viktig å lære barna å smake på ting mange ganger, men behøver ikke å spiese mere enn 2 skjeer med det første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...