Sarah & Marcus mamma Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Ble litt langt dette her, men verdt å lese....og prøve... Jenta mi på 20mnd, har vært dårlig til å sove fra hun ble født. Vi samsov til hun var 6mnd, og hun sov i sin egen seng fra 6mnd til 16mnd.. men da var vi inn og ut hos henne hele nettene. da hun begynte i barnehagen 16mnd gammel ble hun mye syk. barneastma, har atopisk eksem og eggallergi, har også alltid hatt litt problemer med magen. ellers fikk hun kraftige luftveisinfeksjoner. derfor har hun sovet i vår seng i 4 mnd. hun ville ikke sove før vi la oss, og vi fikk derfor ingen kvelder, og hun våknet endel om nettene.. sikkert pga lyder fra oss og at det var varmt. men sist fredag bestemte jeg at nok var nok.. nå skulle hun inn i egen seng.. jeg har som sagt tidligere prøvd ALT i sist omgang da hun lå i sin egen seng. og tenkte at dette skulle bli ett nytt mareritt. Hun har ikke problemer mer innsovningen... men med gjenntatte oppvåkninger... alt fra 4-10 ganger pr natt. Jeg leste omigjen på alle metoder og tips, og fant ut at jeg ville legge en madrass ved siden av sengen hennes. Første kvelden la jeg henne 7 og holdt henne litt i hånden først. etterhvert lå jeg ned på madrassen slik at hun ikke så meg, så slapp jeg hånden hennes og mens jeg forklarte at jeg lå på gulvet. selv om hun ikke så meg aksepterte hun dette. hun roet seg ganske fort ned og det var nesten ingen gråt... hun sovnet etter 10 min... så gikk jeg ut... etter 1 time våknet hun igjen... da gikk jeg inn og la meg på madrassen igjen... hun la seg rett ned og sovnet igjen... etterpå gikk jeg ut igjen... senere på natten da hun våknet, ca 12, gikk jeg inn igjen og la meg for å sove resten av natten der.. hun sovnet med engang igjen... neste gang hun våknet var jeg ennå der, og da hun fikk det bekreftet la hun seg til å sove igjen... dette skjedde flere ganger... natt nummer to, startet jeg med å ligge på madrassen med engang. uten å holde hånden osv... forklarte henne at jeg lå der. hun sovnet nesten med engang. senere når hun våknet gjorde jeg det samme som første natt. etter 4 kveld, trengte jeg ikke å sitte der lenger når hun skulle sovne for kvelden eller når hun våknet før vi la oss.. hun aksepterte at jeg gikk ut med engang, men jeg gikk inn til henne med engang hun gråt, og gikk ut igjen.. men da hun våknet i halv 2 tiden var hun mer frustrert og da lå jeg resten av natten der inne... natt nummer 5 og 6; jeg gikk bare inn og ut igjen da hun våknet kl. 23.00 og det samme gjorde jeg noen av gangene på natten... kl. 04.00 la jeg meg til å sove der til morgen. nå er vi inne i 7 natt og i natt sov hun fra 19-23 så går vi inn og hun sovner igjen til kl.05.00. da va jeg inne hos henne igjen og hun sov til 07.00. beste natten vi har hatt... tror dette kan være begynnelsen på noe godt!;-) hun har alltid likt når det har vært mye lyd rundt henne... og sovner lettere til en cd.. tror kanskje hennes problem ofte har vært at når det er så stille på natten blir hun redd... tror kanskje jeg klarte å kurere denne frykten med at jeg lå inne hos henne.. og hun følte en trygghet. jeg har også sittet inne hos henne tidligere, men da har hun sett meg, tingen nå var at hun skulle få en følelse av at jeg var der. og at den følelsen kanskje ville sitte i, slik at hun sov lengre økter. dersom hun så meg satt hun bare å så på meg og klarte ikke å konsentrere seg om å sove. bare satt å ventet på at jeg skulle gå, for å så grine igjen. når hun ikke så meg, men visste jeg var der, roet hun seg fortere. Og når hun i etterkant våknet og så at jeg enda var der, fikk hun bekreftet denne tryggheten. (stolte kanskje mer på oss) slik at hun ikke våknet så ofte. Jeg liker ikke at hun skal grine i lange tider, ofte brakk hun seg også da, (mye slim i halsen) og har på en måte løst dette med denne metoden.. klart at den krever mer tid i begynnelsen. men jeg var overrasket over hvor fort ting lbegynte å øste seg.. ;-)
*Troika* Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Hei, Ville bare si at jeg synes du er en utrolig flink mamma!:-) Man blir frustrert og lei, men det ser ut til at du har funnet "oppskriften". Lykke til videre!
Kaia25 Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Takk for denne! Vi må også prøve noe slikt snart. Hun sovner veldig greut sammen med meg, men vil ikke sovne alene. Og Ferber er helt uaktuelt!!
Sarah & Marcus mamma Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2009 Til *Troika* tusen takk for svaret ditt! det varmet meg og ga meg nye krefter;-) det har vært utrolig tøft, så jeg håper at dette kanskje kan være løsningen;-)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Kjempe flott at det virker hos dere Her har det og vært prøvd, meen ikke det heller hjalp.. Nå skal jeg ta noen dager å gå inn etter 3, 5 og 7 min å se om det kan hjelpe.. Har prøvd det og før uten suksess, men skal som sagt prøve igjen... Er rimelig langt nede nå etter 13 mnd uten skikkelig søvn.
Sarah & Marcus mamma Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2009 tror hun trengte å lære at fordet om hun ikke ser meg så er jeg likevel der. og har ikke forlatt henne. og det klarte hun å lære ved at jeg var på rommet hennes, men at hun ikke så meg. og at hun etterhvert kunne akseptere at jeg var i stuen, fordi hun visste jeg ville være der for henne og ikke hadde forlatt henne.
Har to herlige gutter! Skrevet 7. februar 2009 #7 Skrevet 7. februar 2009 tusen takk for tips!!! i natt prøvde jeg ditt!!!!! :)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2009 fremdeles går vi den rette veien.. i går natt sov hun fra 7-8, og 8-5, 5-7. herligt;_) i natt sov hun 7-8, 8-9, 9-5, 5-6.30. vesentlig bedring;_) tidligere våknet hun alltid i halv 2 tiden.... ser ut som hun har flyttet denne oppvåkningen til kl.5... må prøve å få henne til å flytte den igjen til halv 7. nå sover hun alene på rommet sitt til ca 5... da går vi inn til henne og sover på gulvet til halv 7..;-) kjekt å høre at andre og får bedre tider...;-) hvordan har det gått??
Har to herlige gutter! Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 jeg gkorde dette bare en natt at jeg var der inne så nå de andre nettene går jeg evnt bare inn og ut,men nå har han sovet helt til halv seks...men da får jeg ikke han til å sove igjen(kanskje da jeg burde legge meeg ned ved siden av han?? men nå legger han seg ca rundt 18 men uansett våkner han før seks...(bortsett fra de nettene han tuller og er våken lenge kan han sove til syv... Hvordan greier du å få henne til syv?? blir hun ikke utålmodig og vil opp?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Ja barn er forskjellige :-) Jeg har også gjort det samme som deg HI, og den første dagen var det mye hyl og skrik, men når hun forsto at jeg var i rommet roet hun seg ned etter ca 2dager og godtok sin egen seng og sitt eget rom. MEN....så fant hun ut at hun skulle hoppe og danse i senga siden mamma eller pappa var på rommet hennes, dette var 3 eller 4dagen og vi trodde endelig vi hadde fått henne til å sove på eget rom! Vi fortsatte å legge henne ned, stå/sitte ved sengen og gå inn og ut av rommet til hun sovnet. Det fungerte litt, men som sagt så blir hun vill og hopper i sengen og skal leke igjen. Hun er 18mnd, og eneste som har fungert for oss nå er å kutte en halvtime på dagsovingen, selv om hun blir litt trøtt og grinete før hun skal legge seg så sover hun roligere på natta. Når slutter vanligvis barn å sove på dagen? 2år? Får håper du er heldigere med metoden en vi var HI :-) Det er det beste i verden å ha barn, men det er godt å ha litt tid alene med mannen på kvelden også :-)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2009 i natt sov hun fra 7-11 og 11-5... - 5-halv 7 hun er ofte våken og vil opp kl.5... men d vil ikke jeg! hehe har da lagt meg på madrassen inne hos henne... til vi står opp... kan da sove til 7-8.. men må jo opp halv 7 i ukedagene.. vil for all del ikke ta henne i vårs seng... da hun kan få lyst til å ligge der igjen... holder døren stengt inn til vårt soverom hele tiden når hun er våken, slik at hun ikke skal "huske...". har også lagt henne 7... men da har hun enda ikke vist tegn til trøtthet. men med engang hodet når puta, og jeg synger, begynner øynene å rulle. så hun er tydelig trøtt... tidligere trodde jeg at vi måtte se trøtthetstegna for at hun skulle være trøtt.. tydligvis har hun vært overtrøtt tidligere.. men det er vanskelig å finne rette tid.. jeg har ikke prøvd å få henne til å sove lenger enn 5 alene enda... har tatt litt etterhvert..... men det vil være neste skritt... men som du sier "fødte på termin" at hun er ivrig etter å stå opp... skal prøve dette snart....;-)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. februar 2009 i natt sov hun halv 8 - 5... uten å våkne... helt utrolig;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå