Gå til innhold

Når på dagen skal man trene, og hvordan skal man spise i forhold til trening?


Matildesnusk + lille ups

Anbefalte innlegg

Det ble sagt i en annen tråd her at forbrenninga er størst om morgenen, derfor bør en trene da. Bør jeg spise litt før trening? Hva og hvor mange kalorier isåfall? Og hva med etter trening? Hvor mange kalorier skal en spise da?

 

Jeg burde kanskje gått på et kurs for å lære dette, men hører her først om noen kan forklare meg litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bevist at om du trener på morningen før frokost så forbrenner du noe mer fett enn hva du gjør om du trener senere på dagen, dette kommer av at karbolagrene i kroppen er tomme. Det er likevel anbefalt et lett måltid som feks banan og melk før økta så du har litt å gå på, ellers vil de fleste oppleve det som tungt.

 

Antall kalorier. Hvor mange skal du spise om dag? Er du inaktiv så skal du ha ca 1300, ikke mindre for da risikerer du å slå ned forbrenningen så den havner i krisemodus og blåholder på fettet, fordi den tror det er dårlige tider. Trener du jevnt skal du ha noe mer. Hvor mange om dag kan du regne ut med modellen under men den er en GR modell og bruker trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 kcal brukt. Om du ikke følger noe bestemt opplegg men teller kalorier anbefaler jeg vektklubben.no. Der kan du registrere matinntak og få regnet kalorier automatisk.

 

Formel

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...