Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Trenger litt tips på hva jeg kan/bør gjøre. Junior er 6 mnd og er en veldig urolig type motorisk sett. Han sliter seg selv ut på dagtid, så han sover heldigvis godt om natta. Men dagtid er alltid et kaos synes jeg. Får ikke noen rutiner på sovingen hans. Han kan være stuptrøtt en halv time etter han har stått opp om morgenen, etter å ha sovet 12 timer! Alle duppene han tar på dagtid er en kamp (mot seg selv) for å finne roen. Jeg kan holde på en time for å få ham til å sove 30 min! Han blir som et resultat av dette en veldig sliten og "grinete" unge. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få ham til a) finne roen når han blir trøtt (fremfor å gire seg opp) sove mer enn 30-40 min hver gang han sover på dagtid (x 2-3) Har selvfølgelig passet på at han er mett, har ren bleie, fått pupp osv før jeg legger ham. Det fungerer fint å sove i vogna på tur, men er det ikke på tide at han kan finne roen selv? 3 trilleturer x 1 time om dagen blir litt for mye for meg!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 6. februar 2009 Ingen? Bare meg?
lizaloo Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Å jo da. Signerer denne:) Har ei på 6 mnd om ei uke og hun er til tider urolig, eller aktiv. Men hun har veldig varierende dager. Noen dager er hun roligere andre mer sutrete. Men hun er lettere å legge en din sin. Men jeg tok tak for noen uker siden og lot henne finne søvnen selv, så nå kan hun til etterhvert sovne uten vugging og byssing. Men jeg må dyppe smokken i sånn fruktglass ellers nekter hun:) (kun på dagtid) Hun sover også bare 30-40 min og er da gjerne trøtt og sur etter 20 min. Ligger hun ute kan jeg stappe i smokken og hun kan da ta seg 3x40 min. Men nå er hun snørrete og hoster så det blir inne soving i dag Men jeg har forsøkt å tvinge litt rutiner på henne og ser etter noen dager at det har hjulpet, hun regulerer da seg selv litt. jeg opplever også at hun blir mer oppgiret når hun ser og hører meg når hun skal sove,det beste er å legge henne, la henne protestere litt, evt gi smokken og da sovner hun mye raskere enn når jeg synger og luller og laller, hvis du skjønner:) Ble litt rotete dette, men hun sitter her på fanget:)
Bumblebeee Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Vi har også en 30-minutters unge. Å legge henne på dagtid er varierende, noen ganger sovner hun fort, andre ganger er det et strev uten like. Og etter 30 minutter er hun lys våken. Selvsagt trenger hun mer søvn, og blir som din grinete og trøtt etter en kort stund. Kan man lære dem å sove lengre lurer på dagen uten trilling? Timesvis med trilling i masse snø er ikke akkurat høyt på lista over gøyale aktiviteter Ellers må jeg si at jeg liker å ta en tur i frisk luft hver dag, men det hadde vært veldig praktisk om hun også kunne sove stillestående i vogna. Nettene er også ganske oppstykket enda, så jeg håper det endrer seg snart!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 JA! Eller, vi har fått litt system på dagsovingen, og vi må ut på minst en trilletur hver dag. Vi merker veldig godt når hun blir trøtt, og kampene er ikke så lange lenger når hun skal legge seg på dagen. 10 minutter, kanskje? Men hun er jo trøtt, så da må vi bare være sta, og tar det 30 minutter, så tar det så lang tid. Sove skal hun... Hun følger med på alt, og er veldig aktiv - har alltid vært sånn og aldri sovet mye på dagen. Men fra hun var rundt 4 mnd. har det vært natt - med to kjappe måltider - fra 19-07 sånn ca. På morgenen er hun våken et par timer, så litt soving igjen, så våken halvannen til to timer (litt avhengig av når vi går ut) og sover en halv time, så våken en stund - suger inntrykk som en svamp - og rundt kl. fire må hun sove 30 min til, hvis ikke blir alt bare tull resten av kvelden. Til og med etter to timer i åpen barnehage presterer hun å sove kun 30 minutter, og er blid som ei lerke etter det. Vi fikk litt mer system på dagsovingen når vi begynte med mer faste måltider med fast føde. Hun er sjelden grinete, heldigvis, men det krever jo en del likevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå