Gå til innhold

Pappa'n fra Afghanistan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Pappa'n til babyen min er muslim fra Afghanistan. Et vanlig afghansk jentenavn som jeg syns er ganske pent er Zarina, men tror jeg heller foretrekker å skrive det Sarina. Det blir jo lik uttale.. Blir bare litt med "norsk" med en "S" istenfor "Z". Hva sier dere til dette navnet? Har dere andre forslag? Syns på en måte det er litt gøy å ha et navn som er brukt i Afghanistan også, siden det er der pappa'n kommer fra. Så, har dere andre forslag til navn som går på begge språk? Kom gjerne med afghanske navn om dere vet om noen :) :)

Takk for svar, damer (og menn?) ! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom med forslag til både jente- og guttenavn!

Skrevet

Zarina blir som tsarina for meg, og det er jo fyrstelig! Da ville jeg beholdt Z-en. Skal det være, så skal det være!

Skrevet

Ja, tsarina er jo pent :) Zarina ser jo egentlig litt bra ut.. Syns dere det var pent?

Skrevet

synes dere godt kan beholde z en jeg .. søtt navn!

Skrevet

Hva med Soraya? Er et persisk prinsessenavn. Jeg har gode assosiasjoner med navnet. Soraya er den vakre kona til hovedpersonen i "Drageløperen" av Khaled Hosseini.

Skrevet

Soraya er pent! Men kanskje litt for uvant.. hmm.. Må tygge litt på den :) Men aboslutt fin klang!

Skrevet

Jeg synes Sarina var pent jeg ;-) Hvis Zarina uttales Tsarina, er ikke det noe fint. Blir ikke noe finere med han tsaren i Russland hellr ;-P haha xD

Skrevet

Zarina var søtt og pent utalt Sarina.. Tsarina er ikke noe fint! Vet dere om det er gutt eller jente?:)

Soraya er jo også tøft! Hva med Emilio tul gutt? Kansje ikke typisk muslimsk, men litt esotisk?

Ellers hva med:

Abraham

Assan

Roystan

Mio

Louis

Charon

Adriel

Ahmet

Ahmed

Pedro

Kansje ikke så pene alle sammen, men litt spesielle og fine til en halvt muslimsk baby;o

Kjenner en fra INDIA som heter Roystan, hva synes dere om det?

Jentenavn:

Zara

Zoe (utallt som Zoey er helt nydelig!)

Zari

Amira

Ade

Ama

Bella

Aida

Aria

Mariella

Lucia

Stephani

Steffani

Susana

Safira

Naidine\a

Nadia

Nada

Nana

Lizzi

Lane

Ava

Noen som falt i smak? Min favoritt er helt klart Zoe.. Nana er også vakkert!

Eller kansje noe mer internasjonalt Som Maria, Christina, Elisabeth, Victoria og Anna.. og Emily

Christian, Christoffer Andraes, Mikael, Peter, og Joahannes nydelige navn i seg selv!

Skrevet

Hadde ei kjempevakker nabojente fra Irak som het Zeinab :) Det navnet synes jeg er kjempefint :)

Skrevet

Jentenavn:

I afghanistan bruker de ofte Nora som betyr lys(nor) og miriam som stammer fra maria.

Asia bruker også ofte Mona

Også guttenavn:

Isak, Adam, Aryan( kommer fra ordet arisk), david

Håper disse kan hjelpe

Skrevet

og laila (betyr natt), mina (betyr ønske)

Du kan google det.

Søk på: afghan names

Lykke til :D

Skrevet

heia.. Jeg syntes også navnet var veldig pent! Men, jeg ville tatt i betrakting hvor barnet skal vokse opp.. Her eller i Afganistan? Jeg sier ikke dette med noe som helst rasistisk motiavasjon bare for og understreke dette.. Det viktigste er vel at om barnet skal vokse opp i norge så bør det være et navn som er lett og uttale.. en ting man også kanskje bør ta med i betrakting er at Jenta skal bli voksen og søke jobb en dag, og desverre er det slik i dagens samfunn at man kvier seg for og ansette eller intervjue mennesker med utenlands opprinnelse.. Det er ikke lov, men det blir gjor likevel.. Jeg syntes fint dere kan ha navnet med Z, emn hva med og kanskje gi et norsk mellomnavn eller ta ditt etternavn sammen hans?

Jeg får sikekrt mye tyn for dette innlegget.. Men jeg har flere venninner som har vært i denne situasjonen og tenkt en del ¨på dettte faktisk..

Lykke til med valget, og navnet var nydelig!

Skrevet

Av andre afghanske navn, må jeg bare si at AVA er uslåelig vakkert, og at Ariana er veldig fint! Dessuten passer begge i Norge :-)

Skrevet

Zarina er den russiske varianten av Sara, på samme måten som Marina kommer av Maria. Jeg synes Zarina (Sarina) er et greit og fint navn...

Skrevet

Vet ikke om det er gutt eller jente enda. Bare syns det er gøy å begynne å tenke på navn allerede:)

Soraya som en over her foreslo var litt tøft ja :) Og Emilio var også bra forslag.

Takk for gode navneforslag. Av guttenavnene likte jeg:

Mio

Louis

Charon

Adriel

Vet du om de er brukt i Afghanistan? Charon og Adriel var virkelig fine! Pappan liker Assan, det er veldig vanlig i Afghanistan. Jeg liker ikke det.

Roystan var litt for mye "roy", og det liker jeg ikke..

Mange av jentenavnene likte jeg godt!!:) :

Zara

Zoe

Zari

Amira

Bella

Aida

Aria

Mariella

Naidine\a

Nadia

Nana

Ava

Skrevet

Prinsesse koseklump: Zeinab syns jeg var pent.. Men det var kanskje litt for spesielt.. Vet ikke.. Takk for forslag, skal tygge på den.

Skrevet

May-juli07+juni09:

Nora, Mina og Miriam er veldig pene navn! De har jeg ikke tenkt på. Og de passer jo godt på begge språk. Isak, Adam, David og Aryan er også vakre! Takk for navneforslag, og forslag til hvordan jeg kan finne flere navn.

Monica*84*ønsker-har prøvepause

Takk for innlegg. Jeg er veldig enig med deg, og jeg skjønner deg godt. Jeg syns det er fint at du kommer med din mening  Det var derfor jeg vurderer Zarina, nettopp fordi jeg syns det er pent i tillegg til at det er lett å uttale. Det var god idè med norsk mellomnavn, eller mitt etternavn sammen med hans. Det har vi tenkt på. Hvordan var det med venninnene dine da? Hva skjedde?

Kapabel:

Marina er også pent. Takk for forslag. Ava og Ariana er også pene. Men jeg snakket med kjæresten min, og han sier at de ikke er så mye brukt i Afghanistan, men det har ikke så mye å si da. Det viktigste er jo om de er pene. Jeg liker de navnene, syns de er pene, og passer bra i Norge. Spesielt Ava er nydelig!

Skrevet

Så lenge dere synes navnet er pent, er det jo det som er viktigst. Dere kan jo alltids velge f.eks Ava og heller legge på et mer afghansk mellomnavn? :) Jeg mener i alle fall det er viktig at det ikke blir for spesielt/vanskelig å uttale om dere skal bo i Norge, og ja, Ava er fantastisk :-)

Skrevet

Til nå er vell Zarina den som er sterkest. Ava er også vakkert!

Flere?

Skrevet

Ava Zarina var vakkert!:) Men kanskje litt tungt?

Skrevet

heihei, godt du ikke ble fornærmet av mitt innlegg=) Var bare velmenene...

Jenta fikk et utenlandsk navn hun, med mor og fars etter navn, der mors etter navn er det som blir brukt i det daglige på papirer osv..

Sakina heter jenta.. Et vakkert og enkelt navn..

Lykke til med valget=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...