Gå til innhold

Er man en "dårlig" mor når man...

Anbefalte innlegg

Skrevet

legger babyen når den er tydelig trøtt og den skriker i 15 min.til og fra før den endelig sovner.. Mor prøver å trøste og er der inne hele tiden, men babyen gråter likevel.... :( Må legges til at babyen er 4,5 mnd. og har alltid blitt ammet i søvn. Mor er sliten etter å amme babyen sin hver kveld hele kvelden i senga...Og føler seg som en dårlig mor når det kjæreste hun har gråter... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet du egentlig svaret på selv. Nei, man er ikke en dårlig mor. Man er en mor som i en periode må leve med at babyen protesterer på å bli lagt uten å bli ammet i senk:) Tror det er lurt å ikke gi etter, da vil du forvirre barnet. Trøsten er at det ordner seg! Enten i morgen, om en uke eller i det minste ved konfirmasjonsalder;)

Skrevet

Nei, du er absolutt ingen dårlig mor! Så lenge du er der hos henne, trøster og stryker, så er det ikke noe mer du kan gjøre :-) Bare ikke ta henne opp og ikke gi etter med puppen :-) Vet at det er lettere sagt enn gjort, men èn gang må du gjør det, og jo før jo bedre!

Dessuten er jo 15 minutt ingenting! Du er heldig... her sliter vi ofte i timesvis..

Skrevet

Jeg syns heller ikke det,men kjenner selv at jeg gruer meg til å gjøre det samme...Har også ei lit snelle som puppes i søvn,og syns egentlig det er på ide at hun klarer å sovne uten den...men utsetter det hele tiden og tror at det vil ordne seg uten gråting..føler meg også som verdens dårligste mor når mitt lille gull gråter....

Skrevet

Nei det er man i alle fall ikke. Jeg satt ved sengen til min sønn mens tårene mine trillet et par dager jeg fordi han gråt så sårt (fant etterhvert ut at han faktisk ble mer forstyrret av at jeg satt der og at han sovnet lettere om jeg ikke var tilstede). Men det var definitivt verdt det. Nå legger jeg ham opp i sengen etter kveldsstellet, synger 2 sanger og går. Han ligger og lager noen smålyder i 5-10 minutter før han sovner. Helt uten gråt.

Vet det er tøft mens det står på, og vet også at mange er helt imot å la babyen skrike i det hele tatt. Men før eller siden må man slutte med å amme babyen i søvn, og ved 4,5 måned er det vel egentlig på tide. Personlig er jeg overbevist om at babyen ikke tar noe skade av å skrike littegrann. Da hadde det i så fall vært lite håp for babyer i store søskenflokker. En mamma kan ikke nødvendigvis slippe alt hun har i hendene fordi en av barna hyler.

Lykke til!!!!

Skrevet

du er slettes ingen dårlig mor!:) Du lærer babyen å finne søvnen på egenhånd, og det er bra! Og med å lære å sovne på egenhånd blir babyen trygg i sitt eget selskap, og det er også bra! Det tar bare en liten stund før han/hun finner noen teknikker på å finne roen selv, og da har du/og babyen klart det!:)

Jeg opplever at min baby bare blir mere urolig dersom jeg stryker på han eller tar han op. Jeg går inn og sier shh, og putter sutten i minnen. Går til og fra på denne måten inntil han har sovnet. Går vel ca 5 min melom hver gang jeg er innom på denne lille visitten:) Nå sover han helt av seg selv!:) Kun en gang iblant at han gråter litt, da bare i et par minutter:)

Skrevet

syns du høres ut som en flink mamma jeg;)

du bekrefter til barnet ditt at du er der selv om det ikke blir plukket opp. min lillegutt protesterer veldig på søvn, men etter ca 3 uker hvor vi holdt en hånd på brystet hans og rugget til han sluttet å gråte, så finner han nå søvnen (som oftest) selv. men er fortsatt i rommet til han sovner, han kan se meg, men jeg gir ikke øyekontakt eller snakker til han. snitt tiden på legging er nå 5 minutter:)

stå på:)

Skrevet

Jeg har vært gjennom det samme for det. Jeg ammet jenta mi i søvn til hun var 5 1/2 mnd. Etter det skulle jeg prøve å få henne til å sovne av seg selv.

Jeg holdt på i 1 1/2 uke. en dag gråt hun i 2 timer og resten av uken tok det alt fra 3 kvarter til 1 1/2 time til hun sovnet. Jeg var inne hos henne hele tiden. Sang for henne, strøk på henne o.s.v. Hun gråt like mye. Hun roet seg ikke selvom jeg var der, alt hun ville var å komme opp.

Den siste halve uken begynte hun å sovne etter 15 min og 5 min.

Nå er hun 8 mnd og sovner nesten med en gang jeg legger henne uten å gråte noe. Er kjempe deilig.

Jeg hadde prøvd flere forskjellige metoder før denne, for å få henne til å sovne, men ingen andre passet for henne. Denne metoden jeg brukte passet best for henne og den fungerte :-)

Skrevet

Åh, tusen takk dere.. Gruer meg til ikveld altså... Tror ikke vi har kontroll på leggingen med det første, men jeg innser jo at det ikke er noen annen utvei. Han kan ikke ammes i søvn lengre og vi kan heller ikke ta han opp fordi han er så trøtt. Det verste er at han våkner opp igjen 45 min. etter at han sovnet og så er det gråting igjen...Men vi må vel bare være sterke og tenke at det faktisk er det beste for han...

Skrevet

Dårlig mor er du uansett ikke.

Her i huset proteseterer tjukken som regel på å bli lagt. Sutrer litt. Men det er ikke gråting. Og han finner søvnen selv. Av og til med en gang, av og til etter et kvarter.

Hvis barnet ditt virkelig gråter, er det jo en grunn til det. Kanskje han trenger mammaen sin. Men så lenge du viser at du er der og kanskje trøster og stryker litt, så mener jeg det er greit. I mitt vett er det imidlertid ikke slike gråtekurer greit, selv om det til slutt fører til at barnet sover lettere på natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...