LilleBjella Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Vi skal ha navnefest 16. mai, og har tenkt å servere spekemat. Hadde planer om å servere litt øl, evt. noe rødvin til maten. Det blir jo ikke noe party, men kan ikke tenke meg spekemat med brus eller vann... Kan jo sies at bortsett fra hovedpersonen, så vil det ikke være noen under atten år der.
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Vi serverte øl/vin til maten, helt problemfritt for oss. Gjestene var veldig måteholdne:-) Lykke til med navnefesten!
babygullz <3 vilde Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 enig i at til spekemat er øl best, men synes ikke alkohol passer i en barnedåp, uansett. Men, vi har jo masse gode øl som er alkoholfrie, så d er går vel an?
Frøken Freken Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Jeg er nok en slik som ville elsket å få en pils til maten i andres navnefest, men i snuppelures blir det nok alkoholfritt. Ikke fordi jeg ikke tror folk ville drukket med måte, men fordi jeg syns navnedag/ dåp ol er ungens dag. Ville du satt fram alkohol i en ettårsdag? (Ikke kritisk spørsmål - er bare nysgjerrig)
NormaJean Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 vi skal servere vin og øl i navnefesten, ser ikke noe problem med det:) alle (20stk) er mennesker som drikker med måte, blir en hyggelig middag og feiring av lillegutt! om å servere alkohol i en 1 års dag??? vel, er det en barnebursdag så nei, men er det slik vi pleier å feire ting i min familie med søndagsmiddag så blir det servert vin/øl til de som vil ha!
Mamma mjaua Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 vi hadde velkomstchampanige (og champanigebrus til de som ikke ville drikke), og vin ved bordet. ingen ble fulle eller noe sånt. jeg drakk fks ikke:P
LilleBjella Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2009 Ja, ville nok kunne satt frem alkohol til gjestene om det var 1årsdag med middag. Hadde jeg invitert til kaker og kaffe hadde jeg ikke giddet. Dvs, evt en cognac til kaffen da. Det er jeg vant med å få i barnebursdagene i familien vår. Er også vant med at de voksne drikker alkohol til maten på julaften og på 17. mai, også dager som er barnas dag. Bare som følge til maten. Kommer fra et lite sted i det kjente bibelbeltet, og der er ikke akkurat det vanlig. Men påvirket av en mor fra Oslo, med litt mer "kontinentale" vaner. Men spennende å høre hva dere andre mener.
brooklyn Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Vi hadde tapas til lillebror sin dåp, og satte noen flasker med vin på bordet. Det var helt uproblematisk, ingen ble brisen, men det er klart at et glass vin kan sette en piff på maten man ikke får med pepsi max. Hadde jeg et halvt øyeblikk vært bekymret for mine gjesters alkoholsforbruk eller noe slikt, hadde vi ikke servert vin. Hadde jeg invitert til middag i 1årsdag hadde vi servert vin/øl. Til kakebesøk, ikke alkohol. Vi hadde f.eks kombinert 2, 3 og 4årsdag i fjor sommer, med grilling og bading og kos. De som ville, drakk vin/øl, de som ikke ville, stod over. Veldig enkelt.
Frøken Freken Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Etter å ha tenkt meg om har jeg komt fram til at... nei - jeg ville ikke servert alkohol på noen dag som handler om ungene. Ikke bursdager, ikke dåp/ navnedag, ikke 17. mai heller - og så møter jeg meg selv litt i døra, for vi har alkohol på bordet i jula. Når ungen er i seng stiller det seg anderledes - da serverer jeg gjerne øl, vin eller cognac. Må skyte inn at jeg kommer fra bibelbetet OG har jobbet med rusavhengige. Hvorfor er ikke munkholm godt nok til spekemat? Hvorfor må det være alkohol? Grunnene til ikke å drikke alkohol er jo forsåvidt mange.
NormaJean Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 en liten tilleggskommentar. jeg serverer alkohol til de fleste anledninger fordi jeg vet at gjestene oppfører seg...... grunnen til at jeg vet det er at jeg faktisk ikke inviterer de som ikke kan oppføre seg, min mor har en bror og søster som desverre har problemer med alkohol. jeg ønsker ikke å eksponere min sønn for mennesker som ikke kan kontrollere sitt inntak, derfor blir ikke de invitert, hverken til dåp/navnefest, bryllup eller andre anledninger. så slipper jeg å uroe meg for hvordan de skal være. stilt ovenfor ett valg om å la være å drikke eller ikke komme, så har de desverre begge tidligere valgt at alkoholen kan de ikke unnvære:(
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Vi hadde vin til maten, men det var snakk om et glass hvitvin og et glass rødvin til hver omtrent. Så jeg hadde tatt øl til maten om jeg var deg. Kan jo kjøpe inn litt alkoholfritt øl også, så har folk valget Litt er greit, men det skal ikke være party liksom! Men jeg syns kanskje ikke det skal være sprit i dåp, så vi valgte å ikke ha noe attåt til kaffen!
KarinB Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 nei det ville jeg ikke gjort. Da ville jeg heller endret menyen hvis man føler at man må ha øl evt rødvin til den type mat. Må si meg enig med førkenFreken! Men, jeg hadde jo langtifra blitt fornærmet eller ille berørt om noen hadde servert det i en barnedåp, men jeg føler at dette er barnets dag på linje med fødselsdag etc og alkohol og barn hører ikke sammen synes jeg. Ikke når barnet er hovedpersonen. Det er noe annet med 17 mai, jul, nyttårsaften, egne bursdager etc. Det er ikke barnets dag alene.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. februar 2009 #13 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har ikke arrangert dåp enda, men hadde ikke sett noe galt i å ha litt vin til maten- d hever smaken på middagen, og folk blir jo ikke brisne av et glass el to. Det er adferdsendring hos de voksne ved for høyt alkoholinntak barn kan reagere på, men så lenge d kun er snakk om et par glass vin er jo ikke d aktuelt, og baby el barn vil ikke ta noe som helst skade av d etter min mening hvertfall! Ja, d er barnets dag, men nei, den blir ikke forringet av at de voksne tar seg et glass vin til maten!
power puff Skrevet 5. februar 2009 #14 Skrevet 5. februar 2009 vi serverte øl og vin i dåpen til mini. synes ikke det gjør noe, det er jo kun ett glass eller to til maten det er snakk om.
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #15 Skrevet 5. februar 2009 Det gjør dere jo som dere vil med. Vi hadde vin.
sonnenschein Skrevet 5. februar 2009 #16 Skrevet 5. februar 2009 Vi serverte et glass vin til maten, alkoholfri øl, brus og vann. Vi var 20 til bords og det gikk 2 flasker rødvin.... Ikke akkurat mye... Men helt ærlig, vi er jo voksne mennesker, hvem drikker seg full i en dåp??
Asobi Skrevet 5. februar 2009 #17 Skrevet 5. februar 2009 Vi skal ikke ha alkohol i navnefest. Det skal være på formiddagen og det kommer 5 barn. Dessuten skal vi være i en barnehage, så jeg klarer ikke å se for meg øl og vin i den settingen. Skal servere spekemat og rømmegrøt, men det blir munkholm til spekematen:-)
LilleBjella Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 5. februar 2009 Jeg liker personlig ikke alkoholfritt øl:( Prøvde desperat å like det da jeg var gravid. Prøvde Munkholm, Clausthaler, Aas uten, osv osv....men syns alltid det var en skikkelig ekkel ettersmak. Hadde såå sug på øl i sommer, men æsj nei. Men jeg skjønner ikke helt resonnementet til enkelte. Jeg har forståelse for at noen syns at barn og alkohol ikke hører sammen. Men å si at alkohol på "barnas dag", dvs. dåp/navnefest og bursdagen til barnet blir feil, samtidig som det er greit på 17. mai (er jo barnas dag med utropstegn, ALLE barnas dag) og jul...nei da mister dere meg. Da blir det liksom ikke noe igjen av det prinsippet. Da vil jo barna være eksponert for alkohol på noen av de festlige dagene i året. Og hvis man da ungår alkohol på de andre dagene, er det da fordi man skal skåne barnet for noe ubehagelig? Da bør man vel droppe alkohol disse andre festdagene også? Jeg mener at voksne skal være meget forsiktige med alkohol sammen med barn (unngå atferdsendring), men tror samtidig at barn har godt av å se at alkohol kan nytes i små mengder.
LilleBjella Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 5. februar 2009 Of course. Som med så mye annet. Men likevel interessant å se hva andre mener (gjør).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå