3smånå Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Jenta mi på 8 mnd reagerer allergisk på mme, og alle grøter som det er mme i(og det er det jo i alle som tilsettes vann). Jeg klarer ikke å pumpe den menden som kreves i gøter som kan tilsettes melk lenger, så jeg vil prøve en melketype som melkeallergikere kan bruke. Men det finnes jo så mange, så jeg vet ikke hvilken jeg bør prøve først. Er det noen som har vært i samm situasjon som kan komme med noen gode råd til meg?
Zupermam Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 du kan høre på apoteket etter en mme som heter Prosbee, som er en soyabasert mme. Eller en som heter Nutramigen. Begge disse får du på blå resept via legen din om hun har melkeallergi, men du kan jo kjøpe en boks først og prøve, spar kvitteringen så får du igjen pengene senere. Når det gjelder grøter, er det kun en som heter Sinlac, som du får på Rema stormarked iallefall som ikke inneholder melk. Selv om du blander ut grøten med en kumelk-fri melk, er det melkpulver i selve grøten vet du. Vår eldste ( og sikkert vår yngste) har melkeallergi, og etterhvert som hun blir større kan du gi rismelk og havremelk tilsatt kalsium, men jeg tror jeg hadde startet med de to typene jeg beskrev først. Og ta kontakt med legen din ang å få de på blå resept:)
Trulte76 Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Jeg brukte soyasemp til mi jente. selges i halvliterbokser og er flytende. Skal blandes med halt med vann. Prøvde den prosobee eller hva den nå heter, grøten så helt musegrå ut hehe og jenta mi likte ikke den. Men soyasemp likte hun å drikke og ha i mat. Men det er 9 år siden nå, og da kostet den 53kr for en boks. Men du må få legen din til å søke blåresept igjennom NAV. For har ho melkeallergi eller mistanke om det så har du rett på å få dette på blåresept. Og barn under 7 år bet ikke egenandel heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå