skorpio9 Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 I fjord sommer, før jeg var gravid, kom jeg til å lure på om Acacia var et jentenavn... det syntes jeg nemlig var fint. Det hører til historien at min mann er utenlandsk, og vi forsøker finne et jentenavn som passer både på engelsk og norsk, og jeg fant ut at Acacia (uttales "akeisha" på engelsk) jammen er et jentenavn, det kommer fra Akasie-treet, det som alltid er avbildet i solnedgang i Hellas eller Afrika, og det betyr "tøff og vakker men med torner". Er ganske mange i USA som heter det... Det er det eneste navnet vi er enige om, men jeg er 1% skeptisk i og med at jeg tror folk kommer til å uttale det litt forskjellig. Men det er jo vanskelig å unngå med to språk... Hva synes dere....for spesielt? Vil jo ikke gå helt Ari Behn heller her:D
Vipsenmamma Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Ikke bare kommer folk til å uttale dette på mange forskjellige måter. De kommer til å skrive det på flere måter også. Hun vil være garantert et liv med å rette på skrivefeil og uttale av navnet sitt. For spesielt? Ja.
Vannmann35 Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville jo ha uttalt det som Akasia da, i og med at c blir til k og s i Norge... Uttalen Akeisha virket veldig tung på norsk. Elers ikke et navn jeg ville valgt, selv om beydningen var fin.
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Jeg tenker flass-shampo, eller noe en kan kjøpe på apoteket. I mitt hodet uttalte jeg det akasia. Ari er nesten mer normalt.. Hva med Kesia ? Det har afrikansk opprinnelse og betyr "favoritt" http://www.thinkbabynames.com/meaning/0/Kesia
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 på siden her står det at Kesia betyr ; jordbundet og ønskelig
MirandaC Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Acacia, uttalte jeg bare Akasia i mitt hode uttales det slik på norsk også, eller mener du Akeisha? Synes navnet er ok , spesielt ;-) Ville nok ikke valgt det selv, blir litt for spesielt ..
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Akasia er et tre, og det uttales rett fram. Ungen får problemer med et sånt navn i Norge. Det er jo utallige navn som er vanlige i Norge og som går fint i utlandet. Hvis dere skal bo i Norge, bør det være viktig at det går greit her. Men navn uttales jo forskjellig i Norge også, etter dialekter. Anne Anna Annie Alice Agnes Ava Ada Emma Ella Eva Elisabeth Hannah Hennie Jenny Karen Leah Lilly Nelly Nancy Mary Rose
slurp Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Jeg synes at dere skal velge navnet dere er enige om, men vurdere en annen skrivemåte på det. Hvis navnet skal uttales Akeisha, så synes jeg det skal skrives sånn. Acacia vil ALDRI bli uttalt riktig første gangen i Norge. Jeg tror de fleste ville sagt Akakia, Akasia eller Asasia når de så dette navnet. Jeg måtte tenke meg om 2 ganger før jeg klarte å bestemme meg for uttalen, og så var den jammen meg feil...
Villemo&Pjokken Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Jeg leste Asasia. Helt greit å bruke det navnet, men vill kanskje prøvd å skrevet det på en annen måte og velge den måten som er mest likt "ordlyden", så blir det mye enklere for henne.
mamma til fire små Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 syns det var pent, men også meget uvant! jeg leste akasia. akeisha - kan man heller skrive aceisha da, om dere vil ha den utalen?
erteposen + 4 Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Tallulah er nok mer innarbeidet i USA enn Acacia, og uttlelsen på norsk blir ikke Akeisha. Slik du sier det uttales er jo et vanlig navn bland svarte i USA, blandt annet to jenter jeg gikk på junior high sammen med:)
to_tette? Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 hva med å velge en skrivemåte som ligner mer på uttalen
skorpio9 Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. februar 2009 Acasia blir nok stavemåten vi velger i så fall
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #14 Skrevet 6. februar 2009 I mitt hode ble det Akasia. Vakker betydning,... men... ikke min kopp te;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå